۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
خودروسازان خصوصی زیر فشار دولتی ها| بیشترین آمار تولید متعلق به کیست؟
بازار گزارش می دهد

خودروسازان خصوصی زیر فشار دولتی ها| بیشترین آمار تولید متعلق به کیست؟

مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور و سیف خودرو چهار شرکت خصوصی هستند که تحت فشار خودروسازان دولتی و قیمت گذاری در بازار با آمار تولید پایینی مواجه هستند.

بازار؛ گروه خودرو: آمار تولید خودروسازان دولتی به دلیل عدم نقدینگی و زیان انباشت ده ها هزار میلیارد تومانی چندان قابل توجه نیست، زیرا در حال حاضر خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان از ۱۴۰ هزار دستگاه در حال عبور کردن است. شاید بخشی از این تولید ناقص متعلق به تحریم های ظالمانه، تغییر نرخ ارز و شرایط اقتصادی حاکم به جامعه باشد. اما بخش دیگر آن مربوط به مدیریت و کنترل تولید از سوی خودروسازان است. اما در این میان خودروسازان بخش خصوصی که سهم بازار کمتری نسبت به خودروسازان دولتی دارند، به نسبت اوضاع بهتر اما کاهش فروش را تجربه می کنند. ظاهرا در مونتاژ خودرو نیز انحصار در دست دو واحد خودروسازی بزرگ است. با این تفاصیل  در این گزارش به بررسی آمار تولید چهار شرکت خصوصی خودروسازی بزرگ و مطرح بازار خواهیم پرداخت.

شرکت مدیران خودرو در شش ماهه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشته است، اما آمار تولید این واحد خودروسازی نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش را نشان می دهد

مدیران خودرو بیشترین تیراژ
شرکت مدیران خودرو شریک تجاری چری در کشور در شش ماهه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید خودرو داشته است. هرچند که این شرکت به تازگی محصول جدید تیگو ۸ را معرفی کرده است، اما آمار تولید این واحد خودروسازی نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد کاهش را نشان می دهد. بخش اصلی این کاهش مربوط به پایین آمدن قدرت خرید مشتریان در بازار و تحریم های ظالمانه علیه کشور است. هرچند که این واحد خودروسازی همچنان درحال واردات قطعات و مجموعه های مورد نیاز برای تولید خودرو است، اما ظاهرا رغبت در این واحد به مونتاژ نسبت به تولید یا بومی سازی بیشتر است. مدیران خودرو با عرضه محصولات روز و البته متنوع که کیفیت آن ها روز افزون است، صدر نیشین تولید و فروش و محصولات چینی در بازار کشور است.

خودروسازان خصوصی زیر فشار دولتی ها| بیشترین آمار تولید متعلق به کیست؟

کرمان موتور در شش ماهه نخست سال جاری ۸ هزار دستگاه تولید داشته است، این مقدار در قیاس با آمار تولید سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد

کرمان موتور در مقام دوم
کرمان موتور یکی از شرکت های فعال خصوصی در صنعت خودرو است. این واحد خودروسازی پیش از تحریم ها توانسته بود با ایجاد ارتباط مناسب با شرکت هیوندای، کارنامه خود را از چینی سازی به کره ای سازی نیز تغییر دهد. کرمان موتور در شش ماهه نخست سال جاری ۸ هزار دستگاه تولید داشته است. این مقدار در قیاس با آمار تولید سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می دهد. کرمان موتور در سال جاری محصول جدید پیکاپی را به بازار عرضه کرد که تاثیر مثبتی در سهم بازار این خودروساز داشته است. این خودروساز در حال حاضر برندهای جک و کی ام سی(محصولات داخلی سازی شده چینی با نام کرمان موتور) را به بازار عرضه می کند. این واحد خودروسازی به تبع خودروسازان داخلی به دنبال افزایش ساخت داخل محصولات چینی با هدف تولید محصول مختص به خود است. کرمان موتور با عرضه محصولات با کیفیت تر به بازار توانسته جایگاه ویژه ای را کسب کند.

بهمن موتور در شش ماهه نخست سال جاری ۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه تولید داشته است، این مقدار آمار تولید نسبت به سال گذشته ۲۷۶ درصد افزایش تیراژ را نشان می دهد

بهمن موتور رتبه سوم را کسب کرد
بهمن موتور با عرضه محصولات FAW و فیدلیتی و دیگنتی در بازار تقریبا جایگاه مناسبی دارد، این واحد خودروسازی در گذشته نه چندان دور شریک تجاری مزدا در کشور بود که به جبر تحریم ها شراکت این واحد با همکار ژاپنی خود خاتمه یافت. این گروه خودروساز در شش ماهه نخست سال جاری ۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه تولید داشته که شامل سه برند مذکور چینی است. این مقدار آمار تولید نسبت به سال گذشته ۲۷۶ درصد افزایش تیراژ را نشان می دهد. این خودروساز با برنامه افزایش ساخت داخل شرکای چینی جدید خود به دنبال توسعه بازار و کسب سهم بیشتر در بین خودروسازان خصوصی است. هرچند که در خدمات پس از فروش همچنان دارای ضعف است، اما به دلیل کیفیت مطلوب، نظر مثبت مشتریان را به خود جلب کرده است.

خودروسازان خصوصی زیر فشار دولتی ها| بیشترین آمار تولید متعلق به کیست؟

آمار تولید شرکت سیف خودرو در شش ماهه نخست سال جاری ۳۰۰ دستگاه بوده است که بیانگر ۵۳ درصد کاهش آمار تیراژ است

سیف خودرو در مقام آخر
شرکت سیف خودرو مونتاژ کننده محصولات چینی در کشور با دو برند بیسو و SWM در رتبه بندی تولید خودروسازان خصوصی، مقام چهارم را به خود اختصاص داده است. این شرکت با عرضه دو محصول مذکور سعی در کسب سهم بازار بیشتر در کشور را دارد، اما از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش چندان نسبت به شرکت های دیگر موفق عمل نخواهد کرد. آمار تولید این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری ۳۰۰ دستگاه بوده است که بیانگر ۵۳ درصد کاهش آمار تیراژ است. محصولات عرضه شده توسط این شرکت در کلاس کراس اوور قرار دارد که در مقطعی از زمان  در بازار توانست جایگاه مناسبی را کسب کند.

کل تیراژ خودروسازان خصوصی چه مقدار بوده است؟
خودروسازان بخش خصوصی که تعداد آن ها بیشتر از چهار شرکت مذکور در این گزارش است، براساس برنامه وزارت صمت باید تا پایان شهریورماه سال جاری ۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کردند. اما آمار تجمعی این شرکت ها گویایی تولید ۲۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تا پایان شش ماهه دوم سال جاری است، این مقدار از کاهش عقب ماندن از برنامه تولید خودرو در سال جاری را نشان می دهد. هرچند که این وضعیت در خودروسازان دولتی که حمایت دولت را نیز دارند، بهتر نیست. ظاهرا کرونا، تحریم های ظالمانه و وضعیت اقتصادی فعلی توان خودروسازان برای ادامه پر توان را کاهش داده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha