۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
۲ اولویت راهبردی نفت و گاز شرق
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مطرح کرد

۲ اولویت راهبردی نفت و گاز شرق

حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: توسعه میدان گازی جدید و تداوم ذخیره‌سازی گاز؛ دو اولویت راهبردی نفت و گاز شرق است.

به گزارش بازار، رامین حاتمی، در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در نیمه دوم سال جاری گفت: موقعیت راهبردی منطقه عملیاتی خانگیران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق به‌عنوان تأمین‌کننده گاز استان‌های شمال شرق کشور ایجاب می‌کند، توجه و اهتمام ویژه‌ای در راستای توسعه میدان گازی جدید توس و فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه D صورت گیرد.
 
وی، با اشاره به جایگاه ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، ازآمادگی این شرکت برای تأمین سوخت زمستان شمال و شمال شرق کشور خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام‌شده در خصوص عملیات تعمیرچاه‌ها و حفاری چاه جدید با دکل حفاری، تعمیرات اساسی تأسیسات، خطوط لوله و چاه‌ها به میزان ۴۶ هزار نفر ساعت، تعویض مخزن ذخیره‌سازی مایعات مرکز اندازه‌گیری، انجام آزمایش‌ها و اقدامات بهبودچاه‌ها، این شرکت آمادگی تولید روزانه۶۴ میلیون مترمکعب در روز گاز در فصل زمستان را دارد.
 
حاتمی افزود: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به تولید مجموع هفت میلیارد مترمکعب گاز شده که معادل ۱۰۴ درصد تولید تکلیفی است. میانگین تولید روزانه گاز طی چهار ماه پایانی سال نیز ۵۸ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.
 
وی، درباره پیش‌بینی عملیات موردنیاز چاه‌های شرکت نفت و گاز شرق طی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در این برنامه، عملیات با عناوینی همچون اسیدکاری، عملیات با لوله مغزی سیار، مشبک‌کاری، نصب مسدودکننده، نمودارگیری، آزمایش ممیزی فشار ساکن، آزمایش چاه با تفکیک گر سیار، تزریق دوره‌های مواد ضد خورندگی، تعمیر /تعویض شیرهای تاج چاه، اندازه‌گیری فشار سرچاهی، بررسی وضعیت فشار فضای حلقوی، آزمایش تعیین میزان نمک در آب و موارد دیگر در میدان خانگیران به تعداد ۸۳۰ و ۳۳ مورد در میدان گنبدلی انجام می‌شود. لازم به ذکر است این عملیات‌هادر نیمه اول امسال ۷۴۷ مورد در میدان خانگیران و ۳۶ مورد در میدان گنبدلی صورت گرفت.
 
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به اجرای طرح استراتژیک ذخیره‌سازی گاز طبیعی در این شرکت طی سال‌های اخیر در میدان‌های سراجه قم و شوریجه دی اشاره و تصریح کرد: در رابطه با میزان تزریق و بازتولید گاز از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه دی، علاوه بر تولید، تزریق گاز از ابتدای امسال تا ۲۵ مهرماه یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون مترمکعب انجام شدکه ۸۱ درصد برنامه محسوب می‌شود و در صورت ادامه تزریق تا یک ماه آینده به رقم یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون مترمکعب خواهیم رسید. در چهار ماه پایانی نیز روزانه ۱۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان بازتولید خواهد شد. همچنین طی سال جاری درمجموع ۸۸۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم تزریق‌شده که با مجموع گازهای باقیمانده در این مخزن یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
 
بر اساس این گزارش مهم‌ترین پروژه‌های اصلاح، تکمیل و توسعه تأسیسات فرآورشی موجود و احداث تأسیسات جدید در سال ۱۴۰۰ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق شامل نصب و جایگزینی مخزن ذخیره مایعات در مرکز جمع‌آوری، نصب مخزن جدید ذخیرهمایعات (فاز دو) در مرکز اندازه‌گیری، احداث هدر مستقل گاز شیرین مراکزجمع‌آوری، نصب تسهیلات سرچاهی چاه ۴۳ خانگیران و احداث خط لوله جریانی، نصب تسهیلات سرچاهی چاه‌های شماره ۲۸ و ۷۳ خانگیران، احداث فلش تانک در مسیر آب تخلیه از مخزن ذخیره در مرکز اندازه‌گیری به حوضچه‌های تبخیر پالایشگاه، احداث و نصب تأسیسات تفکیک مایعات در جمع‌آوری گنبدلی، راه‌اندازی کامل تأسیسات مرکز جمع‌آوری و احداث تأسیسات تفکیک و چاه‌های پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی و تکمیل سامانه حفاظت کاتدی خطوط لوله است.
 
این گزارش می‌افزاید، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق یکی از سه شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که مسئولیت تولید و بهره‌برداری از مخزن عظیم گاز ترش مزدوران و سه مخزن گاز شیرین شوریجه B، شوریجه D و گنبدلی در شهرستان سرخس واقع در ۱۸۰ کیلومتری شهر مشهد مقدس رابه عهده دارد. این شرکت مسئولیت تأمین گاز موردنیاز پنج استان شرق و شمال کشور شامل خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، مازندران و بخشی از استان سمنان را به عهده دارد.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha