۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کاهش ارزش سهام چین و هنگ کنگ در پی کاهش رشد اقتصادی| قیمت نفت همچنان در حال صعود

کاهش ارزش سهام چین و هنگ کنگ در پی کاهش رشد اقتصادی| قیمت نفت همچنان در حال صعود

در پی اعلام گزارش بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال جاری به نسبت میزان دیده شده در برنامه توسعه اقتصادی این کشور، بازار سهام چین و هنگ کنگ با ریزشی قابل تامل روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری بازار، در پی اعلام گزارش بانک مرکزی چین مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال جاری به نسبت میزان دیده شده در برنامه توسعه اقتصادی این کشور، بازار سهام چین و هنگ کنگ با ریزشی قابل تامل روبرو شد. 

به گفته کارشناسان، رشد قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی نیز تاثیر بسزایی در هزینه تولید شرکت های چینی و البته افزایش قیمت محصولات آنها داشته که همین امر، فروش واحدهای صنعتی چین را با کاهشی چشمگیر روبرو ساخته است. 

گفته می شوند قیمت نفت به دلیل کاهش توان زنجیره تامین انرژی در جهان، همچنان روندی صعودی در پیش داشته و  این در حالیست که قیمت نفت خام آمریکا به بالاترین نقطه طی هفت سال گذشته و نفت برنت نیز به سقف قیمتی خود طی سه سال گذشته رسیده است.

میزان تولید ناخالص ملی چین در ماه های جولای تا سپتامبر به نسبت سال گذشته تنها ۴.۹ درصد رشد داشته و این به معنای ضعیف ترین راندمان رشد اقتصادی چین از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ است. همچنین عوامل دیگری همچون بحران انرژی از جمله سوخت و برق در چین به همراه پاندمی کرونا، میزان دارایی های ملی این کشور را به شدت کاهش داده است. 

«لوئیس کوجیس» محقق دانشکده اقتصاد دانشگاه آکسفورد در این خصوص گفت: با توجه به آمار افتصاح رشد اقتصادی طی چند ماه گذشته، فکر میکنم سیاستمداران گام های بیشتر و تازه ای برای جبران کاهش رشد اقتصادی طی ماه های آینده بردارند. 

وی همچنین افزود: ما فکر می کنیم کمبود برق و کاهش تولید بعداً در سه ماهه چهارم مشکلی محسوب نخواهد شد. مطابق با انتظارات ما، سیاست گذاران ارشد بر رشد تأکید کرده اند و ما انتظار داریم که آنها برای دستیابی به اهداف آب و هوایی در یک جدول زمانی دقیق تر، برنامه ریزی های خود را انجام دهند.

کد خبر: ۱۱۲٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha