۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
فقر و محرومیت، سوغات پولدارترین صنعت برای بوشهر| مردم منتظر تحقق وعده‌ها هستند
گزارش بازار؛

فقر و محرومیت، سوغات پولدارترین صنعت برای بوشهر| مردم منتظر تحقق وعده‌ها هستند

بوشهر- مردم بوشهر به ویژه ساکنان شهرستان‌های جنوبی، معتقدند صنعت نفت به غیر از آلودگی و نابودی مشاغل مرتبط با دریا، عایدی دیگری برای استان نداشته است و اکنون منتظر تحقق وعده‌ها برای رفع مشکلات هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از مناطق مهم و تاثیرگذار در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی است و در سه دهه اخیر جزو تفکیک ناپذیر صنعت نفت کشور بوده است.

مردم شهرستان های جنوبی استان اعم از عسلویه و جم و دیر و کنگان به عنوان میزبانان پارس جنوبی، بر این باورند که صنعت نفت صدمات جبران ناپذیری به ساکنان این مناطق وارد کرده و در سال‌های اخیر فقط آلایندگی ناشی از پارس جنوبی نصیب مردم شده و مزایای پارس جنوبی در برابر مضراتی که وارد شده بسیار کم است.

در سفر اخیر دولت به استان، مردم جنوب استان به طور جدی پیگیر تغییر این وضعیت بودند و در دیدار با وزرا و رئیس جمهور این‌موارد را انتقال دادند و اکنون انتظار دارند محیط پیرامونی به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

صنعت نفت فقط به ضرر مردم بوده است
محمد عباسی از ساکنان شهرستان‌کنگان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنعت نفت فقط به ضرر مردم بوده و هیچ منفعتی برای مردم نداشته است.

وی افزود: آلاینده‌های زیست‌محیطی اطراف شهر را گرفته‌اند و امراض مختلف مردم را گرفتار کرده و مسئولان نیز فقط با دنبال افزایش درآمدهای نفت و گاز هستند.

یحیی رضوانی از ساکنان دیر نیز به خبرنگار بازار گفت: قرار بود اشتغال ۵۰ درصدی نیروهای بومی در پروژه‌های پارس جنوبی محقق شود که هیچ اقدامی نشده است.

سعید زارعی از ساکنان شهرستان‌جم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ساکنان شهرک توحید و نفتی‌ها از امکانات و تجهیزات برخوردارند و حقوق بالا می‌گیرند و مردم جم فقط نظاره گر هستند و محیط زیست ما نیز به مخاطره افتاده است.

وی بیان کرد: بیشترین درآمد کشور از این منطقه است ولی مردم فقیرتر و فقیرتر می‌شوند و هیچ حرکت مثبتی صورت نمی‌گیرد.

نادر اخلاقی از ساکنان عسلویه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: عسلویه پایتخت انرژی ایران اسلامی است ولی مردم هیچ نفعی ندارند و فقط دود و آلودگی سهم ماست.

وی گفت: روسای جمهور و وزرا در ۲۰ سال اخیر فقط وعده می‌دهند که اوضاع را درست می‌کنیم ولی هیچ اتفاقی به نفع مردم نیفتاده است.

وضعیت استان بوشهر باید بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گیرد و ضروری است که چهره فقر و بیکاری از این استان زدوده شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر با تاکید بر لزوم رسیدگی به مناطق پیرامونی اظهار داشت: استاندار بوشهر باید این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار دهد؛ نه تنها در بخش آلایندگی بلکه در همه حوزه‌ها باید نیازمندی‌های استان در این راستا به شکل جدی، علمی و با نگاه کارشناسی احصا شود و دولت نیز به طور حتم همراهی خواهد کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه بودجه‌ریزی باید بر اساس آمایش سرزمینی استان‌ها باشد، گفت: مناطقی که روی منابع عظیم نفت و گاز نشسته‌اند و به ظاهر محروم و غیر برخورداری  هستند (استان بوشهر مصداق عینی این مهم است)  باید در نحوه تخصیص منابع و بودجه ریزی بر مبنای عدالت و با پیش بینی این گونه ظرفیت‌ها اعتبارات این استان‌ها دیده شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: وضعیت استان بوشهر باید بیش از پیش در مسیر توسعه قرار گیرد و ضروری است که چهره فقر و بیکاری از این استان زدوده شود.

وی یادآور شد: بودجه، برنامه ریزی، نیروی انسانی کارآمد و مدیریت قوی و جهادی جزء الزامات تحول است.

رئیس جمهور خطاب به مسئولان استان بوشهر گفت: همه ما و شما واقف هستیم که وضعیت در استان بوشهر نسبت به امکانات و ظرفیت‌های آن متناسب با هم نیست.

آیت‌الله رئیسی افزود: حتما باید رشد و توسعه استان بوشهر بیش از آنچه که هست وجود داشته باشد تا چهره این استان با فقر و محرومیت عجین نباشد. احیای ظرفیت های استان بوشهر ضروری است.

در سفر دولت به استان، مصوبات خوبی گرفتیم و وزارت نفت متعهد به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عام‌المنفعه شد و تا وصول کامل نتایج باید پیگیری کنیم

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تمام تلاش و ظرفیت خود را برای جلب رضایت خاطر مردم جنوب استان به کار می‌گیریم.

وی افزود: استقرار صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در منطقه باعث توقع بیشتر مردم است و با توجه به آلایندگی زیاد و ضرباتی که به محیط زیست وارد کرده، باید حجم و کیفیت خدمات رسانی به مردم افزایش یابد تا رضایت خاطر آنها فراهم شود.

این نماینده مجلس گفت: در سفر دولت به استان، مصوبات خوبی گرفتیم و وزارت نفت متعهد به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عام‌المنفعه شد و تا وصول کامل نتایج باید پیگیری کنیم.

احمدی اضافه کرد: مردم این منطقه بسیار نجیب هستند و میزبانان شایسته‌ای برای صنعت نفت بوده‌اند ولی نباید از نجابت مردم سوء استفاده کرد و باید خدمات را بیشتر و موثرتر کنیم.

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در بوشهر
مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز نیز در سفر دولت به استان بوشهر گفت: وزارت نفت ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی در استان بوشهر در نظر گرفته که ۳۴۴ میلیارد تومان آن آماده تخصیص است.

بابک دارابی یادآور شد: عمل به مسئولیت اجتماعی از اولویت‌های نخست وزارت نفت است، در همین راستا در استان بوشهر تقریبا بالاترین اختصاص اعتبار به مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده است.

وی افزود: این رقم برای اجرای ۳۶۰ پروژه در استان بوشهر اختصاص داده شده است.

دارابی یادآور شد: به دستور وزیر نفت محدودیت منابع در خصوص پروژه‌های مسئولیت اجتماعی با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، لحاظ نشود و پروژه‌ها برای همکاری و مشارکت با دستگاه‌های بهره‌بردار منطقه در اولویت پرداخت شود.

مردم باید از منافع صنعت نفت برخوردار شوند
جواد اوجی وزیر نفت نیز در سفر به استان بوشهر بیان کرد: شعار وزارت نفت دولت سیزدهم این است که هرجا فعالیت‌هایی در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی داریم، مردم هم از منافع آن باید بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۶۰ پروژه در این سفر استانی تعریف شده است که بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه پروژه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت است که بیشتر در شهرستان‌های جم و عسلویه اجرا و بخشی از آنها امسال و بخش دیگری نیز تا سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به پروژه تأمین آب از بندر سیراف به شهرک‌های توحید و تندگویان وزارت نفت در شهرستان جم که با مشارکت وزارت نیرو در دست اجرا است،  ادامه داد: وزارت نفت تا پایان امسال برای تکمیل فاز نخست این پروژه آبرسانی در شهرستان جم ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهد.

مردم منتظر تحقق وعده‌های دولت به استان هستند
سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان بوشهر، موجی از امیدواری در ارتباط با رسیدگی بیشتر صنعت نفت به استان بوشهر ایجاد کرده و اکنون مردم به ویژه در مناطق جنوبی استان، منتظر تحقق وعده‌های دولت هستند.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عام‌المنفعه، تعیین تکلیف نیروهای بومی برای اشتغال در پروژه‌های صنعت نفت، بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی و رفاهی مردم جنوب استان و همچنین رسیدگی به مشکلات اقشار کم‌بضاعت از جمله خواسته‌های مهم مردم جنوب استان از صنعت نفت به شمار می‌رود.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha