۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
واردات گاز از ترکمنستان برای عبور از بحران گاز و برق در زمستان
رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد

واردات گاز از ترکمنستان برای عبور از بحران گاز و برق در زمستان

قاضی محله، رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس واردات گاز از ترکمنستان را راهی برای عبور از قطعی گاز و برق در زمستان دانست و از مصرف ۷۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در مصارف خانگی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پرویز محمدنژاد قاضی محله با اشاره به وضعیت تامین سوخت زمستانی کشور و امکان مواجه با قطعی گاز و برق در زمستان، گفت: اگرچه تولید گاز در کشور در کل ۸۵۰ میلیون مترمکعب است اما از آنجا که از این میزان تقریبا ۷۰۰میلیون مترمکعب صرف مصارف خانگی می‌شود، باید این نیاز را به هر طریقی تامین کرد، چراکه قطع گاز خانگی غیرممکن است به این دلیل که هنوز سوخت جایگزین برای منازل برخلاف برخی از صنایع و حتی نانوایی‌ها، تعریف نشده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی ۱۵۰ میلیون مترمکعب از گاز تولید شده باقی می‌ماند که فقط مصرف سوخت گاز در نیروگاه‌های برق ۲۰۰ میلیون مترمکعب است بنابراین ناچار به، از مدار خارج کردن حداقل ۳۰ درصد نیروگاه هستیم که قطعی برق در زمستان را نیز به دنبال خواهد داشت، ضمن آنکه دیگر گازی برای صنایع و خدمات عمومی باقی نمی‌ماند، در این شرایط می‌توان با برنامه‌ریزی ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز باقی مانده را در میان نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف عمومی تقسیم کرده و چرخشی به آن‌ها خاموشی داد.

وی اضافه کرد: اگرچه به دنبال پیگیری‌های کمیسیون انرژی و برگزاری جلسات مشترک با وزرای نیرو و نفت، مقرر شد که سوخت گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده شود، درواقع نیروگاه‌ها با پر کردن مخازن خود با این سوخت مانع قطعی برق در زمستان شوند امـــــا باتوجه به حمل و نقل سخت گازوئیل و مازوت باز هم اخلال در نحوه تزریق سوخت به نیروگاه ایجاد می‌شود و به عبارت ساده‌تر با تمام این تلاش‌ها باز هم کمبود برق و گاز را در زمستان خواهیم داشت.

محمدنژاد با بیان اینکه خاموشی در زمستان ناگریز است مگر اینکه کار اساسی و مهمی باعنوان واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد، توضیح داد: این کار نیز مستلزم برقراری مجدد موافقتنامه میان ایران و ترکمنستان است هرچند با توجه به صدرو محکومیت برای ایران در دادگاه بین‌المللی در جریان شکایت ترکمنستان از ما، این اتفاق نیز به سختی امکان‌پذیر است.

وی با تاکید بر اینکه اگر گاز ترکمنستان را به شمال کشور نرسد، خاموشی نیروگاه‌ها و به دنبال آن خاموشی برق خانگی، صنایع  تولیدی کوچک و بزرگ و... اتفاق خواهد افتاد، گفت: به‌یقین راه عبور از مسئله با توجه به محدود بودن تولید گاز در کشور، واردات گاز از ترکمنستان  است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین سرمای زود هنگام در سراسر کشور را در ابتدای فصل پاییز زنگ خطری برای مسئولان جهت تامین سوخت زمستانی دانست و از  فرصت کم مسئولان برای مذاکره با ترکمنستان خبر داد.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha