مزیت نسبی بزرگ کشور صادرات ساخت محور با ارزش افزوده بیشتر
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران مطرح کرد

مزیت نسبی بزرگ کشور صادرات ساخت محور با ارزش افزوده بیشتر

کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنعتی، معادن و کشاورزی ایران گفت: با وجود انرژی ارزان قیمت، توسعه صادرات غیرنفتی ساخت محور با ارزش افزوده بیشتر، از مهم ترین مزیت های نسبی کشور است.

بازار؛ گروه اصناف و بازگانی: «علیرضا کلاهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» افزود: وجود مواد اولیه مورد نیاز و یارانه منابع طبیعی کشور مزیت بزرگی برای افزایش تولید محصولات صنعتی با ارزش افزوده بیشتری است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنعتی، معادن و کشاورزی ایران ما مخالف باز کردن دروازه های کشور برای روی واردات کالا هستیم، زیرا شرکت های ایرانی نباید در مقابل شرکت های بزرگ و برند بدون حمایت بمانند، اما از طرفی مردم تیز نباید هزینه ناکارآمدیها را متحمل شوند.

مهم ترین بازار ما در منطقه کشور عراق است اما در این بازار بزرگترین رقبای ما عربستان و ترکیه هستند و تولید کنندگان ایرانی در برابر این رقبا دارای مشکلاتی هستند

کلاهی با بیان اینکه برای حضور موفق در بازارهای صادراتی باید وضعیت بازار و رقبا را به خوبی بشناسیم، اظهارداشت: مهم ترین بازار ما در منطقه کشور عراق است اما در این بازار بزرگترین رقبای ما عربستان و ترکیه هستند و تولید کنندگان ایرانی در برابر این رقبا دارای مشکلاتی هستند.

تاکنون از ظرفیتهای صادراتی کشور به خوبی استفاده نشده است
این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صادرات ما به چند رشته صنایع بالا دستی و منابع محور محدود شده است، گفت: ایران در رشته های مختلف از جمله برق ( ۱۰ میلیارد دلار) از ظرفیت های صادراتی برخوردار است، اما از این ظرفیت تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنعتی، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: این در حالی است که برخی از مشکلات و عدم استفاده از منابع طبیعی و مزیت های نسبی و یارانه چند میلیارد دلاری سبب شده برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه با استفاده از دکل های فولادی با سیم انتقال برق آلومینیومی با طی عرض ایران، به کشور افغانستان منتقل شده است.

متاسفانه صادرات ما محدود به صادرات چند رشته مشخص صنایع بالا دستی منابع محور شده است و برای دستیابی به صادرات ارزش افزوده بالا باید به سه موضوع مهم تامین به موقع مواد اولیه با قیمت مناسب، تامین منابع مالی تولید کنندگان و اجرای مشوق های صادراتی توجه جدی داشته باشیم

وی با بیان اینکه برای توسعه صادرات محصولات صنعتی سیاست مشخصی داشته باشیم گفت: متاسفانه صادرات ما محدود به صادرات چند رشته مشخص صنایع بالا دستی منابع محور شده است و برای دستیابی به صادرات ارزش افزوده بالا باید به سه موضوع مهم تامین به موقع مواد اولیه با قیمت مناسب، تامین منابع مالی تولید کنندگان و اجرای مشوق های صادراتی توجه جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنعتی، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: ما سال های سال است که مشوق های های صادراتی را به صادر کنندگان پرداخت نکردیم در حالی که کشورهای همسایه ما مشوق های صادراتی زیادی را برای صادرکنندگان خود در نظر گرفته اند تا صادرات و برند سازی شرکت های تولیدکننده همچنان پایداری خود را در بازارهای صادراتی حفظ کنند.

درآمد ۱۵ میلیارد دلاری از محل لغو معافیت مالیاتی صادات مواد اولیه
کلاهی با بیان اینکه لغو معافیت مالیاتی صادرات مواد اولیه خام به‌ عنوان فرصتی مناسب برای توسعه صادرات غیر نفتی بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای دولت درآمد دارد، گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از این منابع مالی و درآمدها برای مشوق های توسعه صادرات محصولات صنعتی در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنعتی، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص کمبود احتمالی گاز در فصل زمستان برای واحدهای صنعتی و تولیدی افزود: برای ما جای سوال است که کشوری که دو مین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، چرا باید با کمبود و یا قطعی گاز در زمستان مواجه شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha