۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
۴ تهدید برای آینده اقتصاد ایران
یادداشت؛

۴ تهدید برای آینده اقتصاد ایران

تبریز- «طی سال گذشته روند سرمایه‌گذاری افت کرده و کشور دچار استهلاک سرمایه شده است» این بخشی از یادداشت محمد کلامی استاد دانشگاه و اقتصاددان تبریزی برای بازار است.

محمد کلامی؛ بازار: طی سال گذشته روند سرمایه‌گذاری افت کرده و کشور دچار استهلاک سرمایه شده است. این اتفاق تبعات نگران‌کننده‌ای در سطح اقتصاد کلان و خرد کشور به همراه دارد و رفاه خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

شکافت سرمایه‌گذاری به حدی است که حتی اگر از امسال سالانه سرمایه‌گذاری در کشور ۱۰ درصد رشد کند، در سال ۱۴۰۶ به ابتدای دهه ۹۰ برمی‌گردد.

در مجموع استهلاک سرمایه‌ای که در ایران رخ داده و هر ساله بیشتر می‌شود که کشور را از چند بعد تهدید می‌کند:

۱- نا امیدی و چشم‌انداز منفی سرمایه‌گذاری

۲- پابرجا ماندن چالش‌های فعلی اقتصادی

۳- کاهش قدرت منطقه ای کشور

۴- شاخص‌های اقتصادی دچار بحران و سطح رفاه خانواده‌ها افت می‌کند

تحریم ها و سیاست های نادرست اقتصادی به همراه همه گیری بیماری کرونا موجب کوچک شدن مداوم اقتصاد ایران و افت سرمایه گذاری در کشور گردیده و اقتصاد را دچار استهلاک سرمایه کرده است این اتفاقات تبعات نگران کننده ای در سطح اقتصاد کلان و خرد کشور به همراه دارد و رفاه خانوار را تهدید و فقر را در کشور گسترش می دهد.

تحریم ها و سیاست های نادرست اقتصادی به همراه همه گیری بیماری کرونا موجب کوچک شدن مداوم اقتصاد ایران و افت سرمایه گذاری در کشور  شده است

در کنار افت خالص سرمایه گذاری تورم نیز در اقتصاد ایران شرایط خاصی داشته و با تورم‌های سال‌های قبل متفاوت است.

 این تفاوت‌ ها موجب می‌شود که مساله فعلی تورم خطرات زیادی را متوجه جامعه کند و به جای پردازش به اینکه در سال‌های آینده اقتصاد به کدام سو خواهد رفت، به این موضوع بپردازیم که در ماه‌های آینده ممکن است گرفتار چه وضعیتی باشیم.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha