۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
 قیمت نفت به بالاترین میزان خود طی ۳ سال رسید
به دنبال پیش بینی هایی مبنی بر کمبود عرضه؛

قیمت نفت به بالاترین میزان خود طی ۳ سال رسید

معاملات آتی نفت خام متوسط تگزاس غربی یا همان WTI، با ۹۷ سنت رشد به ۸۲.۲۸ دلار به ازای هر بشکه رسید.

به گزارش بازار، قیمت نفت در بالاترین سطح طی سه سال گذشته و در محدوده ی ۸۵ دلار به ازای هر بشکه تثبیت شده است. در پی لغو محدودیت های مسافرتی در نقاط مختلف جهان و افزایش تقاضای نفت، پیش بینی می شود که در ماه های پیش رو با کمبود عرضه مواجه خواهیم بود.

معاملات آتی نفت خام برنت، در سطح ۸۴.۸۶ دلار بسته شدند و این یعنی ۱درصد یا ۸۶ سنت افزایش.

معاملات آتی نفت خام متوسط تگزاس غربی یا همان WTI، با ۹۷ سنت رشد به ۸۲.۲۸ دلار به ازای هر بشکه رسید.

هم زمان با بازیابی کشورها پس از شیوع همه گیری، تقاضا برای نفت رو به افزایش رفته است. علاوه  بر این، باید به اثر افزایش تقاضا برای نفت از جانب تولید کنندگان برق نیز توجه نمود، چرا که هم اکنون نفت جایگزین بهتری برای گاز و ذغال سنگ است.

از طرفی طبق اعلام کاخ سفید و از تاریخ ۸ نوامبر، دیگر ممنوعیتی در زمینه سفر برای افراد کامل واکسینه شده از دیگر ملیت ها وجود نخواهد داشت و از همین رو انتظار می رود که شاهد افزایش تقاضا برای سوخت هواپیما باشیم.

در همین حال، با توجه به کاهش شدید ذخایر نفت ایالات متحده و اپک پلاس و احتمال تداوم این اوضاع، انتظار می رود کمبود در سمت عرضه ادامه داشته باشد. ادوارد مویا، تحلیل گر ارشد OANDA گفت در صورت تحقق سه عامل پیش رو، می توان انتظار توقف روند افزایشی قیمت نفت را داشت. این عوامل عبارتند از: افزایش تولید نفت توسط اپک پلاس، گرم شدن هوا در نیم کره ی شمالی و آزادسازی ذخایر استراتژیک توسط دولت بایدن.

در پی اوج گرفتن بهای نفت خام و افزایش فعالیت ها در میادین انرژی،   شرکت های انرژی در ایالات متحده برای ششمین هفته ی متوالی اقدام به افزایش تعداد دکل های نفت و گاز نمودند. شمار دکل های نفت و گاز در ایالات متحده، که یکی از عوامل تعیین کننده ی میزان تولید این حامل ها در آینده است، در هفته ی منتهی به ۱۵ اکتبررشد داشته و به بیش ترین تعداد خود از آوریل ۲۰۲۰ تا کنون رسیده است.

به نقل از آژانس بین المللی انرژی در روز پنجشنبه، انتظار می رود بحران انرژی، منجر به افزایش تقاضا برای نفت به میزان ۵۰۰,۰۰۰ بشکه در روز شود. این امر می تواند تا پایان سال جاری منجر به ایجاد شکاف در عرضه به میزان ۷۰۰,۰۰۰ بشکه در روز شود. افزایش در سمت عرضه نیز منوط به تصمیم اپک پلاس در رابطه با افزایش سطح تولید است.

کد خبر: ۱۱۲٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha