۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
برق مهم ترین چالش صنایع در نیمه نخست امسال| تولید فولاد ۴۰ درصد و کنسانتره ۵۰ درصد کمتر شد
تولیدات صنعتی چقدر کاهش پیدا کرد؟

برق مهم ترین چالش صنایع در نیمه نخست امسال| تولید فولاد ۴۰ درصد و کنسانتره ۵۰ درصد کمتر شد

قطعی برق در تابستان تولید برخی از محصولات صنعتی را به نصف رساند. هرچند که به گفته مسئولان وزارت صنعت تولید به حالت قبل برگشته اما احتمال می رود که با شروع سرما تولیدات صنعتی دوباره روند نزولی بگیرد.

بازار؛ گروه انرژی: قطعی های برق مهم ترین چالش صنایع کشور در نیمه نخست امسال بوده است. قطعی هایی که به گفته مدیران صنعتی تولیدات برخی از صنایع را در تابستان امسال به نصف رسانده است. حالا با نزدیک شدن به روزهای سرد سال این احتمال می رود که خاموشی ها و قطعی گاز تولیدات صنعتی را بازهم به چالش بکشد.

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت نیرو  به خبرگزاری بازار می گوید تولیدات کنسانتره، گندله  اسفنجی به دلیل قطعی  های برق حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.  

این کاهش تولید در محصولات فولادی هم مشاهده می شود. به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، در ۶ ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۱۰ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۶ ماهه نخست امسال، ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن بوده است.

جالب است که بدانید تولید میلگرد در ۶ ماهه نخست امسال ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار تن بوده که کاهش ۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید تیرآهن نیز در ۶ ماهه نخست امسال با کاهش ۱۰ درصدی به ۵۶۶ هزار تن رسیده است.

تولید فولاد میانی کشور در دوره ۳ ماهه دوم سال جاری نسبت به دوره ۳ ماهه اول امسال، کاهش ۴۰ درصدی را تجربه کرده که این میزان کاهش معادل ۳.۲ میلیون تن است. دلیل کاهش شدید تولید، قطعی برق شرکت‌های فولادی بوده است

کاهش ۴۰ درصدی تولید فولاد
البته شرایط تولید در ۳ ماهه دوم امسال در مقایسه با ۳ ماهه اول سال به مراتب بدتر بوده است. طبق آمار منتشرشده، از سوی انجمن فولاد، تولید فولاد میانی کشور در دوره ۳ ماهه دوم سال جاری نسبت به دوره ۳ ماهه اول امسال، کاهش ۴۰ درصدی را تجربه کرده که این میزان کاهش معادل ۳.۲ میلیون تن است. دلیل کاهش شدید تولید فولاد کشور در تابستان امسال، قطعی برق شرکت‌های فولادی بوده است.

در ۳ ماهه دوم سال جاری نسبت به ۳ ماهه اول، تولید مقاطع طویل فولادی کاهش ۲۸ درصدی، تولید آهن اسفنجی کاهش ۳۱ درصدی و تولید ورق گرم کاهش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

برق مهم ترین چالش صنایع در نیمه نخست امسال | تولید فولاد 40 درصد، کنسانتره 50 درصد کمتر شد

نکاهی به شاخص تولیدات صنعتی در نیمه نخست امسال
همچنین مقایسه شاخص تولید صنعتی محاسبه شده و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار، حاکی از این است که بعد از کاهش قابل‌توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱۳۹۸ صنعت مثبت شد که این رشد مثبت تا انتهای سال ۱۳۹۹ ادامه داشت. در سال ۱۴۰۰ تولید صنعتی کماکان رشد مثبت خود را ادامه داد و در اردیبهشت‌ماه به نرخ رشد به ۶.۸ درصد و در خردادماه به رشد ۷.۷ درصد رسید. این روند افزایشی رشد شاخص تولید در تیرماه متوقف شد و رشد شاخص تولید در این ماه به ۳.۱ درصد رسید.
آمار تولید شرکت‌های بورسی در مردادماه نیز نشان می‌دهد که روند کاهشی رشد تولید که در تیرماه شروع شده در مردادماه نیز ادامه پیدا کرده و رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در این ماه به محدوده صفر درصد رسید.
در شهریورماه این روند ادامه پیدا نکرد و رشد شاخص تولید صنعتی در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۹ درصد افزایش پیدا کرد.
بررسی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که در ۱۴ ماه اخیر شاخص تولید این شرکت‌ها در بازه ۱۰۰ تا ۱۰۵ در نوسان بوده است که نشان می‌دهد میزان تولید شرکت‌ها نسبت به سال پایه شاخص یعنی سال ۱۳۹۵ رشد محسوسی نداشته است.
در شهریور تولید فرآورده های نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۹ درصد کاهش پیدا کرد. در مقابل محصولات کاغذی با رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به شهریور پارسال، بیشترین رشد تولید را در بین صنایع مختلف تجربه کرده اند

فرآورده های نفتی بیشترین کاهش تولید را تجربه کردند
جالب است که بدانید فرآورده های نفتی بیشترین کاهش تولید را در بین صنایع از آن خود کرده اند. به طوری که در شهریور امسال تولید این محصولات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل محصولات کاغذی با رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به شهریور پارسال، بیشترین رشد تولید را در بین صنایع مختلف تجربه کرده اند.

رشد شاخص تولید فلزات اساسی در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سه ماه تابستان به ترتیب منفی ۲.۶، منفی ۸.۶ و منفی ۱.۵ درصد و برای صنعت کانی‌های غیرفلزی نیز به ترتیب  منفی ۳.۶، منفی ۴.۴ و منفی ۲.۴ درصد بوده است. البته کاهش تولید این صنایع در شهریورماه نسبت به مرداد و تیرماه کمتر بوده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha