۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس از این هفته| پایان رانت بازی در بازار
یک مقام مسئول در وزارت صمت خبر داد:

عرضه تمامی محصولات فولادی در بورس از این هفته| پایان رانت بازی در بازار

امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی گفت: از این هفته تمام تولیدات محصولات فولادی دربورس عرضه خواهد شد و تولیدکنندگان پس از ۳بار عرضه در بورس به شرطی که مشتری برای محصولشان وجود نداشته باشد،مجاز به صادراتند.

بازار، گروه صنعت: اصلاحات ساختاری دولت سیزدهم در بازار فولاد از این هفته آغاز می شود. اصلاحاتی که محمد فاطمی امین سکاندار ساختمان سمیه وعده داده تا پایان آذر امسال نتایج آن در میزان عرضه  و البته قیمت های بازار نمایان خواهد شد.  حالا حدود یک ماه بعد از مطرح شدن این وعده سیف الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی به خبرگزاری بازار می گوید: براساس تصمیم وزیر صنعت قرار شده که از این هفته تمام محصولات فولادی در بورس عرضه شود تا اینگون مصرف کنندگان قادر به تامین تمامی نیاز خود بر اساس قیمت شفاف و مشخص شوند.

از این هفته تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه می شود تا بساط رانت بازی و چند قیمتی از بازار برچیده شود

او ادامه داد: دولت با این کار سعی دارد تا رانت های موجود در این صنعت را از بین ببرد. ضمن اینکه دیگر برای یک محصول چند قیمت متفاوت در بازار وجود نخواهد داشت.

مشاور معاونت امورمعادن وصنایع معدنی افزود: طبق وعده وزیر از آبان امسال دیگر چیزی به اسم امضای طلایی در بازار فولاد نخواهیم داشت.  ضمن اینکه در آذرماه نیز اصلاحات  ساختاری در این صنعت خواهیم داشت و در مسیر کاهش قیمت تمام شده تولیدات حرکت خواهیم کرد.

پیش از این ۷۰ درصد تولیدات فولادسازان در بورس عرضه و مابقی آن صادر می شد. اما حالا تولیدکنندگان به شرط تامین نیاز داخل اجازه صادرات خواهند داشت

اجازه صادرات بعد از ۳ بار عرضه در بورس
حالا صادرات هم مشروط شده و تولیدکنندگان دیگر اجازه صادرات بی قید و شرط را ندارد.

به گفته امیری، پیش از این ۷۰ درصد تولیدات فولادسازان در بورس عرضه و مابقی آن صادر می شد. اما حالا قرار شده که مازاد نیاز بازار داخلی اجازه صدور داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی گفت: بر اساس تصمیم گرفته شده اگر تولیدکننده ای قصد صادرات دارد باید ۳ بار محصول خود را در بورس عرضه کند چنانچه برای آن مشتری وجود نداشت، اجازه صادرات محصول مازاد بر نیاز داخل را خواهد داشت.

او البته امیدوار است که بازار فولاد هم مانند بازار سیمان به تعادل برسد و مشتریان این کالا بتوانند نیاز خود را بر اساس یک قیمت منطقی از بازار تامین کنند.

در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی، ۶۴۱.۲ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، رشد ۳.۷ دلاری را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۶۰.۲ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن افزایش ۱.۷ دلاری بیشتر است

تولید ۲۹ میلیون تنی فولاد
به گفته این مقام مسئول، پیش بینی می شود که امسال حدود ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود که ۸ میلیون تن آن اسلب و ۲۱ میلیون تن آن شمش خواهد بود. از این مقدار ۱۰ الی ۱۱ میلیون تن آن تبدیل به میلگرد شده و حدود ۶ میلیون تن آن صادر می شده است.

به گفته امیری، تولید فولاد میانی کشور در سال ۹۹، به بیش از ۳۰.۲ میلیون تن رسید و رکورد جدیدی در تولید فولاد در ایران به ثبت رسید. این رقم در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۹۹، با وجود تحریم و شیوع کرونا، بیش از ۳ میلیون تن به تولید فولاد کشور افزوده شد.

اما در شرایطی دولت محدودیت های جدید صادراتی را برای محصولات فولادی قائل شده که قیمت ها در بازار جهانی روند صعودی به خود گرفته است. جالب است که بدانید در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۶۴۱.۲ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، رشد ۳.۷ دلاری یا ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۶۰.۲ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن افزایش ۱.۷ دلاری یا ۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد. حالا سوال اینجاست که با توجه به سود بالای صادرات، آیا تولیدکنندگان قوانین جدید صادراتی را اجرا می کنند؟

کد خبر: ۱۱۲٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha