۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
چالش معدن داران خراسان جنوبی با قوانین مشاغل سخت و زیان آور
بازار گزارش می‌دهد؛

چالش معدن داران خراسان جنوبی با قوانین مشاغل سخت و زیان آور

بیرجند- بسیاری از فعالان حوزه معدن در خراسان‌جنوبی معتقدند قوانین و آئین نامه‌های مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور نیاز به اصلاح و بروزرسانی دارند.

بازار؛ گروه استان ها: برای کارفرمایان و کارآفرینان به ویژه فعالان در حوزه معدن موضوع بازنشستگی کارگران از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که از طرفی این مشاغل از نگاه قانون جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود که بعد از ۲۰ سال خدمت بازنشسته می شوند ولی کارفرمایان معتقدند که این قوانین نیاز به اصلاح دارد.

احمد پروین نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در چهل و هشتمین کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌جنوبی با موضوع بررسی شرایط خروج مشاغل معادن سنگ‌های ساختمانی و خاک‌های صنعتی از شمول مشاغل سخت و زیان‌آور برگزار شد، با اشاره به ضرورت اصلاح و به روزرسانی قوانین مشاغل سخت و زیان آور اظهارکرد: اگر بروزرسانی قوانین این حوزه صورت نگیرد، یک دلیل دیگر به دلایل عدم فعالیت بسیاری از معادن خراسان جنوبی افزوده خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: نحوه فعلی اجرای بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان آور در معادن مشکلاتی را به وجود آورده است چرا که نحوه کار در معادن و بسیاری از مؤلفه‌های سختی کار تغییر کرده و یا از بین رفته است.

قانون مشاغل سخت نیاز به اصلاح دارد
پروین با بیان اینکه به اعتقاد من قانون فعلی مشاغل سخت و زیارآوری به نفع کارگران معادن ما هم نیست، گفت: ما نیز دوست داریم که اگر کارگر ما در مشاغل سخت و آسیب‌زا کار می‌کند مورد حمایت قرار گیرد ولی در بخش هایی که کار سخت و زیان آور نیست چرا باید یک کارگر در اوج شکوفایی و توانایی و با ۲۰ سال کار بازنشسته شود.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استفاده کرده تا پیشنهاداتی را برای اصلاح قوانین و آیین نامه‌های مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور داشته باشیم و در این زمینه باید راهکارهایی بیابیم.

ما نیز دوست داریم که اگر کارگر ما در مشاغل سخت و آسیب‌زا کار می‌کند مورد حمایت قرار گیرد ولی در بخش هایی که کار سخت و زیان آور نیست چرا باید یک کارگر در اوج شکوفایی و توانایی و با ۲۰ سال کار بازنشسته شود

پروین یادآور شد: از جمله پیشنهادات در حوزه کارگری این است که چهار درصد سنوات به صورت جاری أخذ و مشاغل سخت و زیان آور نیز طبقه‌بندی شود.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان برای کارگران خود احترام قائل هستند، گفت: با این وجود وقتی بر اساس بررسی‌های علمی امید به زندگی و بسیاری از مؤلفه‌های سلامت افزایش یافته است در مورد سن بازنشستگی باید اصلاحاتی صورت گیرد.

داریوش افتخاری، دبیر هیئت مدیره خانه معدن خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از چالش‌های معادن به ویژه معادن سنگ‌های ساختمانی همین موضوع قوانین مشاغل سخت و زیان آور است.

چالش معدن داران خراسان جنوبی با قوانین مشاغل سخت و زیان آور

وی با اشاره به ضرورت رفع برخی از ابهامات در قانون مشاغل سخت به ویژه در حوزه معادن، اظهارکرد: هیچ معدن‌کاری قصد ضایع کردن حق کارگران خود را ندارد و ما نیز موافق حمایت از کارگران در بخش‌های سخت و آسیب‌رسان هستیم تا به سلامت جسمی او آسیب نرسد.

افتخاری افزود: باید قوانینی که تفسیرهای متفاوتی از آن می شود، نیز تکلیف تعیین شود.

محمد علی رجبی رئیس اداره بازرسی کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت:  داستان مشاغل سخت و زیان آور یک داستان مصیب بار است که براساس یک سری مصلحت‌ها اجرایی شد و قرار نشد که خیلی طولانی شود.

تقسیم بندی مشاغل سخت
وی با اشاره به اینکه روح قانون، حفظ و صیانت از کارگران فعال در بخش کارهای سخت و آسیب رسان جسمی و روحی و سالم سازی محیط کار است، اظهارکرد: مشاغل سخت و زیان آور طبق قانون به دو دسته تقسیم می‌شوند که در دسته اول مشاغل(مشاغل گروه الف)، می‌توان با اتخاذ تصمیمات ایمنی بخش و بهداشتی عوامل زیان‌آور را کاهش داد و در مشاغل گروه ب ماهیت کار سخت و زیان سخت و زیان آور است.

رئیس اداره بازرسی کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ما موظف به رعایت مصوبات شورای عالی حفاظت فنی هستیم، بیانکرد: در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور به صراحت اشاره شده است که کار در معادن (حتی در معادن خاک) مصداق مشاغل گروه ب است.

رجبی یادآورشد: اگر معدن‌کاری این نظر را دارد که کارگر او با مؤلفه‌های مشاغل سخت و زیان آور مواجه ندارد باید مستندات آن را ارائه چرا که در مجموع ماهیت کار در معدن سخت است.

وی گفت: با بسیاری از معدن‌کاران که صحبت کردم  تمایلی به اینکه در گروه الف قرار بگیرند، ندارند چرا که قرار گرفتن در این گروه به معنای آن است که ظرف دو سال باید سالم سازی محیط کار را از نظر سختی کار داشته باشند و این سالم سازی از جهتی جز با نوسازی تجهیزات صورت نمی‌گیرد.

رئیس اداره بازرسی کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: البته به نظر می‌رسد که به زودی در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور تغییراتی صورت گیرد.

زهرا اشتری، رئیس اداره مستمری‌های تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: هدف قانون‌گذار در قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور اصلا این نبوده است که نیروهای باتجربه را با بازنشستگی از محیط کاری دور کند.

رئیس اداره مستمری‌های تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: هدف صیانت از سلامت جسمی و روحی نیروی کار بوده است اما متأسفانه در بحث بازنشستگی این اشکال وجود دارد  که تصور می‌کنند به محض پایان ۲۰ سالگی باید تقاضای بازنشستگی کنند.

اگر معدن‌کاری این نظر را دارد که کارگر او با مؤلفه‌های مشاغل سخت و زیان آور مواجه نیست باید مستندات آن را ارائه  کند چرا که در مجموع ماهیت کار در معدن سخت است

چالش معدن داران خراسان جنوبی با قوانین مشاغل سخت و زیان آور

هدف قانونگذار حمایت از سلامت نیروی کار است
اشتری بیان‌کرد: کارگر بعد از ۲۰ سال تقاضای بازنشستگی می‌کند ولی به واسطه تجربه و توانی که دارد باز هم در محیط کاری از او استفاده می شود و اینگونه چون مجدد به سرکار می‌رود، نیروی جدیدی استخدام نمی شود و چون شغل وی سخت و زیان آور محسوب می‌شود، سلامت جسمی او باز هم در معرض آسیب است.

وی گفت:  ما در خراسان‌جنوبی معدنی داریم که بیشتر نیروهای کارشناس آن از افراد بازنشسته‌ای هستند که مجدد به کارگیری شده‌اند.

رئیس اداره مستمری‌های تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: بیمه شده شاغل در کارگاه که شغل او در زمره مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، اگر شغل شخت و زیان آور او مربوط به چهاردهم مهر سال ۸۰ به قبل باشد ما چهاردرصد حق بیمه و چهاردرصد مستمری را محاسبه و از کارفرما نیز وصول می‌شود.

اشتری افزود: اگر شغل سخت و زیان آور مربوط به بعد از چهاردهم مهر ۸۰ باشد فقط چهار درصد حق بیمه محاسبه می شود.

وی با اشاره به اینکه محاسبه چهاردرصد نیز به این صورت است که چهاردرصد دستمزد زمان بازنشستگی محاسبه و مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: درست است که برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور ما ۲۰ سال خدمت متوالی و یا ۲۵ سال متناوب را داریم ولی از سال ۹۰ یک استبصاریه آمده است که براساس آن همه بیمه شدگانی که بیش از یک سال سابقه مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند، می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند.

راهکارهایی برای خروج از مشاغل سخت و زیان آور
علی شکرابی، معاون منابع بیمه‌ای تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که معدن‌کاران بیشتر تمایل دارند که از محدوده مشاغل سخت و زیان آور خارج شوند که برای این کار دو راه دارند.

وی اظهارکرد: یکی از راه‌ها این است که مشاغل گروه ب به سمتی حرکت کنند که با سالم سازی محیط و به روز رسانی ابزار و ... در گروه الف قرار گرفته و بعد از آن کم کم به سمت خروح از مشاغل سخت و زیان آور حرکت کنند.

معاون منابع بیمه‌ای تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: یکی دیگر از راه‌ها تلاش برای تغییر قوانین است که البته مسیر طولانی و سختی است.

علی شبانی، رئیس اداره امور معادن سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: ما به عنوان سازمان صمت با پیشنهاداتی از جمله اخذ چهار درصد سنوات به صورت جاری و نه در زمان بازنشستگی، طبقه بندی مشاغل سخت و زیان آور و حرکت مشاغل گروه به به سمت گروه الف موافق هستیم.

محمد رضا لکزایی کارشناس دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه اظهارکرد: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هر مصوبه‌ای که ما در خراسان‌جنوبی داریم الزاما در تهران مورد تأیید قرار نخواهد گرفت.

وی بیان‌کرد: پیشنهاد من بر این است که در کمیته‌های شورای گفت و گو حتما از نظر کارشناسان استفاده و مورد توجه قرار داده شود و فعالان بخش معدن نیز نظرات خود با مشورت و هم افزایی یکسان کنند.

چالش معدن داران خراسان جنوبی با قوانین مشاغل سخت و زیان آور

امیدواری نسبت به تغییر رویکردها
کارشناس دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به روند کاری وزیر صمت و وزیر کار جدید رویکردها تغییر کرده است و شرایط به گونه‌ای نیست که یک مشکل از این اداره و سازمان به آن اداره و سازمان منتقل شود و هیج اتفاقی رخ ندهد.

لکزایی با تأکید بر اینکه پیشنهادات هم منافع کارگر و هم منافع کارفرما را باید تأمین کند، اظهارکرد: عوض کردن قانون در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور بسیار طولانی است اما مصوبه هیئت وزیران را  به شرط آنکه پیشنهادات کارشناسی و دقیق باشد، به زودی خواهیم داشت.

احمدی، نماینده دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت رعایت حقوق کارگر در دستورات دینی گفت: ظرفیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی پتانسیلی برای تعامل بیشتر فعالان اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه ما در خراسان‌جنوبی برند مرز و محصولات استراتژیک و معادن خراسان‌جنوبی را داریم، اظهارکرد: کارگران بخش معدن برای ما اهمیت و جایگاه والایی دارند ولی در سه پازل کارگر، کارفرما و قانون بخش کارگر کمتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده دفتر سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در مورد موضوعات کارگری و مشاغل سخت و زیان آور مسائل باید به شکل قانون دربیاید و در شورا نیز با مشورت و رایزنی پیشنهادات خوبی را به تهران بفرستیم.

در این جلسه پیشنهاد در استان در کمیته مشاغل سخت و زیان آور از خانه معدن نیز نمایندگانی به عنوان مدعو حضور داشته باشد.

همچنین پیشنهاد شد که مشاغل رو باز یا سطح الارضی از قانون مشاغل سخت و زیان آور خارج شود و جهت تعیین مدت زمان سنوات ارفاقی رتبه بندی مشاغل معادن براساس سطح ریسک و زیان آور بودن صورت گیرد.

کد خبر: ۱۱۲٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha