۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
قیمت نفت به ۸۵ دلار رسید
بازار گزارش می دهد؛

قیمت نفت به ۸۵ دلار رسید

رشد قیمت نفت و احتمال تجربه قیمت سه رقمی نفت در بازار خبر مهمی است که از رسانه های دنیا شنیده می شود. این بازار در نتیجه کمبود عرضه و افزایش تقاضا با چالشهای تازه ای روبرو شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ تا کنون قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی از مرز ۸۵ دلار گذشت. طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ رشد سریع قیمت نفت در بازار جهانی به دلیل کمبود عرضه است. کمبود عرضه در شرایطی که اغلب کشورها در صدد از سرگیری فعالیتهای اقتصادی و شروع تولید هستند باعث شد تا قیمت نفت با سرعت بالایی رشد کند و بازار را به سمت تغییرات مخربی هدایت کند.

 وب سایت فارکس دیلی در گزارش خود در مورد قیمت نفت نوشت: «رشد سریع قیمت نفت این پیام را به بازار مخابره می کند که تورم در اقتصاد دنیا حداقل برای یک سال آینده جا خوش خواهد کرد. رشد قیمت نفت یعنی رشد قیمت تمامی محصولاتی که در تولیدشان از این منبع انرژی استفاده می شود.»

از سر گیری پروازهای بین المللی در بسیاری از کشورهای دنیا، کاهش محدودیتهای کرونایی و شروع به کار کسب و کارها با حداکثر ظرفیت همه باعث شد تا بازار به سمت روزهای تازه ای حرکت کند و کمبود عرضه بیش از پیش روی بازار اثر بگذارد.»

اداره اطلاعات انرژی امریکا هم در هفته گذشته گزارشی منتشر کرد و در این گزارش تاکید کرد که اقتصاد دنیا با کمبود عرضه نفت روبرو است. این کمبود تا انتهای امسال تداوم خواهد داشت و باعث می شود تا دوباره شاهد سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت در بازار باشیم.

از طرف دیگر وب سایت ورلد اویل مصاحبه ای با مقامات صنعت نفت کشور عربستان منتشر کرد. او تاکید کرده بود که کشورهای عضو اوپک باید افزایش حجم تولید را در دستور کار خود قرار دهند در غیر این صورت فشار کمبود عرضه می تواند بازار را با بحران های تازه ای روبرو کند. وزیر نفت عربستان به وب سایت ورلد اویل گفته بود که در جلسه بعدی اوپک در این مورد بحث خواهد شد و تلاش می شود تا از اختلال بیشتر در بازار جلوگیری شود.

 این خبرها در شرایطی منتشر می شود که گزارشهای رسمی از خالی شدن انبارهای استراتژیک نفتی در بسیاری از کشورهای صنعتی خبر می دهد. تولید نفت در امریکا نیز با سرعت کمی در حال افزایش است و نمی تواند پاسخگوی نیازداخلی باشد.

ورلد اویل به سیاست چین مبنی بر خرید حجم زیادی نفت به منظور ذخیره سازی و تولید فراورده های نفتی در پالایشگاه ها اشاره کرد و نوشت: «چین بازیگر مهمی در بازار نفت است و این سیاست در چین می تواند فشار زیادی به بازار وارد کند. پالایشگاه های نفتی در چین حجم زیادی نفت خریداری می کنند و از این منبع انرژی برای تولید فراورده های نفتی استفاده می کنند. این سیاست در شرایط فعلی توازن بازار را بر هم زده است و قیمتها را افزایش داده است.»

روند افزایش قیمت نفت برنت از شش هفته پیش شروع شده است. رشد قیمت ریشه در رشد تقاضای نفت به دنبال از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در دنیا دارد ولی هنوز تولید در بازار رشد نکرده است. اوپک در جریان همه گیری کرونا تولید روزانه خود را بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه کاهش داد و باید این حجم تولید به بازار بازگردد تا شاهد اصلاح بازار نفت باشیم. البته برخی از رسانه ها در مورد زمان بر بودن افزایش ظرفیت تولید نفت صحبت می کنند و بر این باورند که برای اینکه منابع تازه وارد بازار شوند باید حداقل شش ماه صبر کرد . در صورت صحت این پیش بینی باید انتظار داشت تا شش ماه اتی قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار بگذرد و سرعت بازسازی اقتصاد دنیا در پسا کرونا تنزل پیدا کند.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha