فیبر نوری تا ۴ سال آینده در خانه‌های مردم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد

فیبر نوری تا ۴ سال آینده در خانه‌های مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: برنامه ما این است که در این چهار سال به تک تک خانه‌های مردم فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که سرعت‌های چند گیگی را مردم تجربه کنند.

به گزارش بازار، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب گفت: انتقال فیبر نوری البته کاری بسیار سخت و پیچیده است بویژه در شهرهای بزرگ که بسیار سخت‌تر است، اما نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم و اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به تجهیزاتی که در نمایشگاه توانمندی‌های خصوصی و دولتی درباره شبکه ملی اطلاعات وجود دارد گفت: همه این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد ما یک روزی حتی فیبر نوری را از خارج از کشور وارد می‌کردیم، اما الان فیبرنوری یک کالای دم دستی شده است و در کشور داریم آن را صادر می‌کنیم و این مایه افتخار است.

وی افزود: ما یک مشکل در کشور داریم و آن خود ناباوری است به خصوص در برخی از لایه‌های مدیریتی که توصیه می‌کنم میان تصمیم گیران بیایند و در این نمایشگاه‌ها ببینند که جوانان ما چند سر و گردن از جوانان کشورهای دیگر بالاتر هستند و اگر اعتماد کنیم به طور قطع می‌توانند آینده بسیار درخشانی در کشور داشته باشند.

وی در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی گفت: ما یک نماینده را معرفی کرده‌ایم و در این طرح حضور فعالی برای ارتقای آن خواهیم داشت.

زارع پور با اشاره به اینکه هنوز این طرح مکتوب نشده است و تنها چیزی که در مجلس مصوب شده تشکیل یک کمیسیون ویژه است که به دغدغه نمایندگان می‌پردازد گفت: فعلاً فقط یک پیش‌نویس اولیه تهیه شده است و به معنای این نیست که آن وحی منزل است، چون معتقدیم برغم اینکه این طرح نقاط قوت زیادی دارد نقاط چالش برانگیز نیز دارد که باید به آن توجه شود و ما نظرات جدی درباره این طرح داریم و با توجه به فضای همراهی که در این مجلس وجود دارد اعتقادم بر این است با همراهی نمایندگان می‌توانیم در عین حال که فضای مجازی را قانونمندتر از گذشته کنیم در عین حال از این فرصت برای پیشرفت کشور به شکل حداکثری استفاده می‌کنیم.

وی فناوری اطلاعات را یک فرصت برای کشور دانست و گفت: ما می‌توانیم از این ابزار برای ارتقای کارآمدی و بهتر کردن زندگی مردم استفاده کنیم و نگاه دولت سیزدهم همین است که از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در چند سال گذشته متأسفانه سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات صورت نگرفته است که یکی از دلایل آن تحریم و افزایش هزینه‌ها بوده است که اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند که الان دستاوردی که امروز بعد از تحریم می‌بینید این است که خیلی از محصولات مورد نیاز صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده است و این امید است که به سرعت می‌توانیم توسعه را در کشور دنبال کنیم.

وی یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری کردن در این حوزه را کرونا دانست و گفت: کرونا این صنعت را غافلگیر کرد و نیازمندی‌های مردم به ترافیک چند برابر گذشته شده است و شبکه برای این همه ظرفیت طراحی نشده است و الان در شرایطی هستیم که باید به سرعت به سمت افزایش ظرفیت پیش برویم.

وی گفت: در ترافیک بین الملل الان کل ترافیک کشور ۵ ترابایت است و در این ترافیک دارد کار انجام می‌شود، اما در دو هفته اخیر به خصوص به دلیل بازگشایی مدارس افزایش تقاضا داشتیم که همکاران دارند به سرعت دنبال می‌کنند تا متناسب با نیازی که وجود دارد افزایش ظرفیت بدهیم.

وی با تکذیب خبرهایی مبنی بر اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان‌ها استفاده نمی‌کند گفت: بنده از پیام رسان‌ها استفاده می‌کنم، اما وزیر جمهوری اسلامی ایران هستم و باید درباره خط قرمز صحبت کنم.

وی افزود: تصمیم‌گیری درباره فیلتر شدن یا فیلتر نشدن پلتفرم‌ها یک کارگروه ویژه دارد که ما یک عضو آن هستیم و تصمیم گیری از ما نیست. من شنبه هفته پیش گفتم، اما جوی راه انداخته شد که ما اختیار نداریم، اما این طور نیست بلکه ما یک عضو هستیم و نگاه دولت سیزدهم این است که ما حداکثر استفاده را از این پلتفرم‌ها و از این فناوری برای بهتر شدن زندگی مردم بکنیم و این نگاه ماست و به طور قطع آن را دنبال خواهیم کرد و به هیچ وجه نگاهمان مسدودسازی نیست، اما این فضا باید شفاف شود تا حقوق مردم در این فضا حفظ شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما ظرفیت‌های خوبی در خصوص پلتفرم‌های بومی داریم گفت: در دنیا پلتفرمی که دارد دربسته حمل و نقل مسافر را مدیریت می‌کند یک پلتفرم جهانی است که اغلب کشورها از آن استفاده می‌کنند، اما در ایران ما حداقل سه پلتفرم ملی داریم که در هر استانی که بروید راه افتاده است و این نشان می‌دهد که ما توان و ظرفیت آن را داریم در حالی که در همین کشورهای همسایه و حتی اتحادیه اروپا گرفتارند که این پلتفرم‌های جهانی چنان قواعد حاکمیتی کشورها را رعایت نمی‌کنند و می‌پرسند چه باید کنند و جریمه وضع می‌کنند و تازه به این فکر افتاده اند که پلتفرم بومی داشته باشند و ما خدا را شکر این ظرفیت را در جمهوری اسلامی ایران داریم و به کشورهای دوست و همسایه اعلام کردیم که می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در اختیار آنان نیز قرار دهیم که بتوانند از آن استفاده کنند که البته مورد استقبال هم واقع شد و این یک مسیر میان مدت است و نیاز به پیگیری و مذاکره دارد، ولی این امید وجود دارد که پلتفرم‌های ایرانی در منطقه فعال شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha