۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
رنجنامه صیادان خزر| سفره دریا خالی است
بازار گزارش می‌دهد؛

رنجنامه صیادان خزر| سفره دریا خالی است

فریدونکنار- تورهای صیادان به آب انداخته می شود و با هزار امید و آرزو آن را از آب بیرون می کشند تا مرهمی بر رنج های هرساله خود نهند و در این بین از خود می پرسند آیا دریا امسال یار می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: با هزار امید و آرزو، تورهایشان را صبح اول وقت به آب می‌اندازند و آرزوهایشان را با آن گره زده اند و پایان پره کشی، همه تورهایشان همانند دستان پینه بسته شأن خالی است.

صید و صیادی برایشان از حرفه و کار گذشت و به عشق تبدیل شد و نبضشان با موج‌های خروشان خزر می‌زند و با مشق و سختی از اعماق دریا، روزی حلال کسب می‌کنند. هرسال هم ذخایر دریا کم و هم سفره صیادان کوچک و خالی می‌شود، با این حال، گوش شنوایی برای شنیدن دردهایشان که قدمتی دیرینه دارد، نیست.

چهار هزار صیاد مازندرانی از ۲۰ مهرماه تورهایشان را در دریا پهن کردند و با شروع فصل ماهیگیری، رنجنامه صیادان از نو شروع شده است.

کاهش صید درپی آلودگی‌های دریا نگران کننده است
علی مظلومی رئیس هیئت مدیره تور صیادی شاهد فریدونکنار که بالای ۲۵ سال سابقه فعالیت در صیادی دارد، افزود: طی این سال‌ها به رغم بازگویی مشکلات و وعده‌ها، هنوز برای رفع آن گامی برداشته نشده است.

وی کاهش صید در پی آلودگی دریا را نگران کننده دانست و اظهار داشت: این پدیده بر درآمد و معیشت صیادان اثر منفی گذاشته شده است.

وی رشد گرانی ادوات صیادی را بی سابقه دانست و گفت: قیمت ادوات صیادی سه برابر افزایش یافته است و نرخ تور از کیلویی ۵۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار رسیده است.

مظلومی، گرانی طناب و تجهیزات و کیفیت نامطلوب آن را از جمله دغدغه‌ها برشمرد و گفت: افزایش نرخ بیمه صیادان را برای کار دلسرد و نگران کرده است.

رنجنامه صیادان خزر| سفره دریا خالی است

رئیس هیئت مدیره تور صیادی شاهد با اظهار اینکه نرخ بیمه صیادی از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده است، افزود: این درحالی که صیادان گیلان و گلستان از معافیت بیمه‌ای برخوردارند و ۱۵ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند.

نرخ بیمه صیادی از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد رسیده است، این درحالی که صیادان گیلان و گلستان از معافیت بیمه‌ای برخوردارند و ۱۵ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند

وی با این پرسش که آیا قانون بیمه برای صیادان گیلان و مازندران متفاوت است، گفت: درآمد صیادان پاسخگوی نیازها و خرج زندگی آنان نیست.

وی با عنوان اینکه برخی مواقع با هرپره کشی نصف سبد ماهی صید می‌کنیم، از مسئولان خواست تا فکر صیادان باشند.

این صیاد قدیمی مازندران همچنین خواستار تغییر در زمان صید شد و گفت: لازم است صید ماهی حوالی عید پایان یابد تا تخم ریزی ماهیان به آسانی صورت گیرد.

دخل و خرج صیادان نمی‌خواند
گرانی ادوات و پایین بودن درآمدها، سبب شده تا صیادان نتوانند دخل و خرج زندگیشان را باهم کوک کنند. بهرام مرتضی پور کناری که ۲۸ سال سابقه صید و صیادی دارد، نیز با اشاره به مشکلات فراروی گفت: دخل و خرج صیادی به هم نمی‌خورد و صیادان از نظر معیشت دارای مشکل هستند.

وی با اشاره به گرانی ادوات و تجهیزات صید و صیادی گفت: قیمت‌ها سه تا چهار برابر افزایش یافته و درآمدهای صیادان هر فصل کمتر می‌شود.

وی با اظهار اینکه درآمد چندانی نداریم و توان تأمین هزینه‌های زندگی را نداریم، آلودگی آب دریا را در کاهش میزان صید و پایین بودن درآمد صیادان مؤثر دانست.

مرتضی پور خواهان کاهش نرخ بیمه صیادی شد.

رضا بابایی نیز که ۱۵ سال در تور صیادی شاهد فریدونکنار به فعالیت مشغول است، می‌گوید: نرخ بیمه هر سال افزایش می‌یابد و اکنون ماهانه ۷۴۰ هزار تومان بیمه پرداخت می‌کنیم.

هرسال تعداد صیادان کم می‌شود
وی با بیان اینکه شمار صیادان به دلیل به صرفه نبودن این حرفه هر سال کمتر می‌شود، تعداد اعضای تعاونی را ۸۵ نفر ذکر کرد و گفت: امسال ۱۵ نفر از صیادان و اعضای تعاونی به کار دیگری مشغول شدند و برای صیادی نیامدند.

وی با اشاره به کاهش میزان صید گفت: بیشتر اوقات در پره کشی ۲۰ کیلو ماهی صید می‌کنیم و با قیمت ۸۰ هزار تومان ماهی نمی‌توان هزینه اعضای تعاونی را تأمین کرد.

بابایی با عنوان اینکه درآمد ناشی از صیادی هزینه سوخت تراکتور و موتور صیادان را تأمین نمی‌کند، ادامه داد: یک دسته تور بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد و هر ساله نرخ آن افزایش می‌یابد.

درآمد ناشی از صیادی هزینه سوخت تراکتور و موتور صیادان را تأمین نمی‌کند، یک دسته تور بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد و هر ساله نرخ آن افزایش می‌یابد

این صیاد مازندران یادآور شد: با افزایش سالانه هزینه‌ها، شرکت‌های ماهی گیری چاره‌ای جز جمع شدن و تعطیلی ندارند.

فرضی آقاجانی که ۲۰ به صید و صیادی مشغول است، افزود: به رغم فعالیت ۲۰ ساله به دلیل سخت و زیان آور محسوب نشدن این شغل، بازنشسته نشدم.

وی با بیان اینکه هزینه تعمیر ادوات نظیر تراکتور بسیار بالا و گران است و نمی‌توانیم آن را تقبل کنیم، افزود: صیادان با انواع بیماری‌ها مواجه هستند درحالی که توجه به این قشر بسیار پایین است.

رنجنامه صیادان خزر| سفره دریا خالی است

وی با اظهار اینکه کار صید و صیادی شبانه روزی و سخت است، ادامه داد: مسئولان درک درستی از این حرفه و شغل ندارند و سختی کار برایشان قابل درک نیست.

چند روز گذشته حال و روز صید چندان خوش نبود و با این حال صیادان امید دارند، امسال برخلاف دو سال گذشته سفره‌هایشان رنگین‌تر از قبل شود.

صید غیرمجاز و آلودگی دریا از مشکلات است
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت چهار هزار صیاد در استان، کاهش درآمد جامعه صیادی را از جمله مسائل و مشکلات بیان کرد.

وی با اظهار اینکه سرانه صید متناسب و پاسخگوی نیاز شرکت‌های صیادی و ماهیگیران نیست، افزود: صید غیرمجاز، کاهش دریاروی، آلودگی دریا و پایین آمدن صید از دیگر مشکلات صیادان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد ترکیب گونه‌های صید در روزها و ماه‌های اولی از نوع کفال است، افزود: نوسازی و تجهیز ناوگان صیادی و ادوات نیز از دیگر دغدغه‌ها محسوب می‌شود.

اسحاقی با اشاره به صید سه هزار و ۸۰۰ ماهی فصل صید گذشته گفت: امیدواریم میزان صید در فصل جاری رشد داشته باشد.

فصل صیدماهیان استخوانی در مازندران تا ۱۵ فروردین ادامه دارد و برای بازسازی ذخایر آبزیان سال جاری ۱۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد و امید می‌رود، این ذخایر سفره صیادان را پررونق کند.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha