۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
سمینار تخصصی توسعه تجارت با ترکیه برگزار شد

سمینار تخصصی توسعه تجارت با ترکیه برگزار شد

سمینار تخصصی توسعه تجارت با ترکیه از سمینارهای تجارت بین الملل در محل دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) برگزار شد.

به گزارش بازار، سمینار تخصصی توسعه تجارت با «ترکیه» از سمینارهای تجارت بین الملل  چهارشنبه ۲۱ مهر ماه در محل دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) برگزار شد. این سمینار به همت انجمن ایرانی مطالعات جهان و دانشکده مطالعات جهان (دانشگاه تهران) و با حمایت اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه و سایر شرکت ها و سازمان ها، در قالب سمینار یک روزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای نشست جواد شعرباف، دبیر علمی سمینار ضمن خوش آمد گویی به حضار و کسانی که به صورت مجازی سمینار را دنبال می کنند، به بیان اهداف دانشکده مطالعات جهان و انجمن ایرانی مطالعات جهان از برگزاری برنامه های تجارت بین الملل و دیپلماسی تجاری پرداخت. وی فضای تجارت بین المللی را جدای از مباحث دیپلماسی تجاری ندانسته و هدف از برگزاری این سمینارها را انجام مسئولیت اجتماعی دانشکده در این حوزه دیپلماسی تجاری و اقتصادی عنوان و اعلام کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ پنج برنامه دیگر از این دست، با محوریت کشورهای دارای اولویت برگزار خواهد شد. در پایان ابراز امیدواری کرد که این برنامه گام کوچکی در راستای توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی میان دو کشور باشد.

در ادامه مصطفی حسین پور، دبیر اجرایی سمینار ضمن ارائه گزارش مختصری از روند برنامه ریزی و برگزاری سمینار، ابراز امیدواری کرد که این سمینار موجب ایجاد زوایای دید متنوع در مخاطبان نسبت به تجارت بین المللی شده و با شبکه سازی در میان فعالان این حوزه، تصویر تجارت بین المللی برای شرکت کنندگان اندکی شفاف¬تر شود. در ادامه ضمن تشریح فضای همکاری و حمایت سازمان ها و بنگاه های اقتصادی از این سمینارها، از فعالین حوزه تجارت بین الملل برای همفکری و مشارکت در برگزاری سمینارهای آینده و معرفی فرصت ها در این حوزه دعوت نمود. در پایان از مسئولین دانشکده مطالعات جهان و حامیان این سمینار قدردانی نمود.

رضا دهقانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر در حوزه مطالعات ترکیه ضمن بیان ضرورت و اهمیت توسعه تجارت با کشور ترکیه به بیان برنامه زمان بندی نشست و معرفی سخنرانان پنل پرداخت. در پایان نسبت به مفید واقع شدن این حرکت در حوزه دیپلماسی تجاری ابراز امیدواری کرد.

مهدی موسایی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معرفی اقتصاد ترکیه با استفاده از آمار و ارقام پرداخت و تسهیلات اتاق مشترک را برای بازرگانان و تولید کنندگان ایرانی تشریح نمود.

در ادامه فاتح چایاباتماز رئیس شعبه تهران انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (MÜSİAD) به تشریح قوانین و مقررات کشور ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی پرداخت و پتانسیل و فرصت های موجود در کشور ترکیه را به صورت خلاصه بیان کرد.

پس از آن کارگاه تخصصی «ورود آسان به بازار ترکیه» توسط آرش فکوری، بازرگان فعال در کشور ترکیه برگزار شد. در این کارگاه فکوری ضمن تشریح فضای تجارت در ترکیه به بیان نحوه فعالیت در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش کالا در ترکیه پرداخت و تجربیات خود را در  خصوص تجارت با ترکیه بیان نمود.

در قسمت دوم برنامه، مهدیه آقازاده (میرای باشاران)، رئیس هییت مدیره مرکز رشد و توسعه سرمایه گذاری سینرژیا و عضو هیأت علمی دانشگاه، در قالب کارگاه تخصصی «معرفی اکوسیستم استارتاپی ترکیه و راهنمای عملی راه اندازی کسب و کار دراین کشور»، ضمن معرفی اکوسیستم استارتاپی در ترکیه مراحل راه اندازی کسب و کار، ثبت شرکت و نحوه تأسیس شرکت مجازی را تشریح نمود. در پایان قوانین مالیاتی و هزینه های نگهداری شرکت در ترکیه را بیان نمود.

در ادامه رضا حسنی مدیر و موسس ترکیه پرتال در «پنل کاربردی نحوه ورود به بازار ترکیه»، سخنرانی خود را با عنوان «سرمایه گذاری و جذب سرمایه در کشور ترکیه، نحوه همکاری با شرکت های ترک و  چالش های اقامت در این کشور» ایراد نمود. وی ضمن بیان فرآیند سرمایه گذاری و جذب سرمایه، انواع افامت و نحوه اخذ انواع آن را تشریح نمود.

در پایان این پنل سلمان اردوغان نماینده شورای تجارت جهانی ترکیه DTiK در ایران، سخنرانی خود با موضوع «نحوه پیوستن به زنجیره تأمین جهانی از طریق ترکیه»   پرداخت و تجربیات خود را از فعالیت در فضای اقتصادی دو کشور را بیان نمود.

در انتهای این سمینار پس از تقدیر از سخنرانان و اهدای گواهی حضور به شرکت کنندگان سمینار، حضار به شبکه سازی در فضای گرم و صمیمی پرداخته و تا پاسی از شب فرآیند شبکه سازی و معرفی شرکت کنندگان ادامه یافت.

سلسله سمینارهای تجارت بین المل به عنوان یک برنامه راهبردی با هدف توانمند سازی اکوسیستم اقتصادی کشور به منظور توسعه تعاملات تجاری با کشورهای جهان طراحی شده است. در این سمینارها  کلیه مباحث مرتبط با تجارت و تعامل اقتصادی با هر یک از کشورها به صورت جداگانه تشریح می شود. علاوه بر آموزش و انتقال تجربه، شرایط لازم برای شبکه سازی شرکت کنندگان و اجتماع سازی به منظور هم افزایی، مهیا شده است.

«سمینار تخصصی توسعه تجارت با ترکیه» با بهره گیری از  اساتید مجرب، بازرگانان موفق و نماینده نهادهای سیاست گذار و تسهیل گر، توسعه تعاملات متوازن میان دو کشور را هدف گرفته است. در این سمینار کلیه مباحث مرتبط با تعامل تجاری با ترکیه به صورت فشرده بحث شده و زمینه های شبکه سازی و پیگیری مباحث در قالب همکاری های بلند مدت میان فعالان اقتصادی در کشور فراهم شده است. همچنین با توجه به پیشرفت پر شتاب فناوری در دو کشور، مباحث مرتبط با اکوسیستم فناورانه  و نحوه سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار در این حوزه مطرح می شود.

کد خبر: ۱۱۲٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha