۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۲
آپشن‌هایی که خودروهای جذاب را پرطرفدارتر هم می‌کند| داخلی‌ها، تماشاکنان تحولات
«بازار» گزارش می دهد

آپشن‌هایی که خودروهای جذاب را پرطرفدارتر هم می‌کند| داخلی‌ها، تماشاکنان تحولات

صندوق هوشمند، نمایشگر مرکزی، کمکی پارک، وضعیت رانندگی، حرکت میان خطوط و اگزوز فعال شش آپشن پرطرفدار بازار داخل است که خودروسازان داخلی از استفاده آن اجتناب دارند.

بازار؛ گروه خودرو: شرکت های خودروسازی در تلاش هستند که برای افزایش راحتی سفر و ایمنی محصولاتشان، فناوری هایی را نصب کنند که در طول استفاده از خودرو سرنشین با چالش مواجه نشود. فناوری ها یا همان آپشن ها در حقیقت سیستم هایی هستند که ضعف های طراحی و تولید خودروها را پوشش می دهد تا در زمان فروش مشتریان اطمینان بیشتری به خرید داشته باشند. در این گزارش به بررسی شش فناوری روز که در خودروهای جدید مورد استفاده قرار گرفته و خودروهای داخلی فاقد آن هستند خواهیم پرداخت.

بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی" height="387" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/10/14/4/91417.jpg" width="600" />

سیستم الکترونیکی بازشدن هوشمند در صندوق در بسیاری از خودروهای اروپایی، ژاپنی و حتی چینی تعبیه شده، اما خودروسازان داخلی همچنان نسبت به استفاده از این آپشن خودداری می کنند

صندوق هوشمند
این روزها خودروهای روز دنیا حتی چینی ها برای افزایش سهولت مالکان خودرو در زمان خرید یا سفر سیستم الکترونیکی بازشدن هوشمند در صندوق برای تسریع در مکانیزم باز شدن در خودرو طراحی و تعبیه کردند. در این سیستم سنسوری در سپر خودرو وجود دارد و زمانی‌که با نزدیک شدن پای راننده به سپر عقب سنسور امواجی را توسط قسمت گیرنده دریافت می‌کند و عملگرها بنابه دستور ECU سبب بازشدن در عقب خودرو می‌شوند. برای بسته شدن درب نیز کافی است که دوبار این عمل را انجام داده و در عقب خودرو بسته می‌شود. این سیستم در بسیاری از خودروهای اروپایی و ژاپنی موجود در کشور دیده می شود، برخی از محصولات جدید چینی تازه وارد نیز به این فناوری مجهز شدند. اما خودروسازان داخلی همچنان نسبت به استفاده از این آپشن خودداری می کنند.

بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی" height="338" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/10/14/4/91418.jpg" width="600" />

افزایش تمرکز راننده
یکی از عواملی که منجر به بروز حادثه یا تصادف می شود، عدم توجه راننده به مسیر حرکتی است، گاهی این مورد در اثر توجه راننده به اطلاعات پنل کیلومترشمار برای بررسی وضعیت سوخت و غیره رخ می دهد. خودروسازان بزرگ برای حل این معضل اقدام به نصب نمایشگر مرکزی در کابین خودرو جهت نمایش میزان مصرف سوخت، تعداد سرنشینان، سرعت خودرو، دور موتور و موقعیت مکانی کردند. یکی دیگر از مزایای این طراحی نشان دادن وضعیت رانندگی خودرو مانند ECO، اسپرت و اسپرت پلاس است. حتی برای افزایش هیجان رانندگی مانند خودروهای سوپراسپرت می‌توان فقط دورموتور را نمایش داد و در کنار آن کاربری GPS را نیز به راننده ارائه می‌دهد. همچنین برای انتخاب نوع دینامیک خودرو و فعال و غیرفعال کردن محورهای محرک خودرو را نیز به اطلاع راننده می‌رساند و با شکل سه بعدی خودرو این امکان را فراهم می‌سازد. از سال ۲۰۱۵ به بعد این سیستم به عنوان یکی از استانداردهای الزامی ایمنی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفت، اما خودروسازان داخلی همچنان نسبت به استفاده از این فناوری در محصولات جدید خود تعلل دارند.

بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی" height="401" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/10/14/4/91419.jpg" width="600" />

انتخاب وضعیت رانندگی
درخودروهای با حجم موتور مهندسان مکانیک برای اینکه میزان آلایندگی گازهای خروجی خودرو را کاهش دهند چند وضعیت مختلف را برای خودرو تعریف کرده‌اند. به طور معمول خودروی شش سیلندری که با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی برخوردار است از سه حالت اکو، اسپرت و اسپرت پلاس برخوردار است، در حالت اول که اکو است میزان مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش می‌یابد و حتی در خودروهای با تکنولوژی بالا دو یا سه سیلندر خودرو را غیرفعال می‌سازد این امر سبب کاهش گازهای آلاینده خودرو می‌شود و در خودروهای هیبریدی نیز حالت اکو و EV مد وجود دارد که حالت کاهش مصرف سوخت و حالت دیگر وضعیت تمام الکتریکی را برای خودرو فراهم می‌کند.

اما دو حالت دیگر اسپرت و اسپرت پلاس میزان مصرف سوخت را افزایش داده یعنی انژکتور بیشتر در سیلندر پاشش می‌کند و زمانی که در این دو حالت قرار می‌گیرد پشت پنل یا کیلومترشمار خودرو به رنگ نارنجی و به رنگ قرمز تغییر می‌یابد. این وضعیت سبب شتاب بهتر و سرعت بیشتر و همچنین افزایش صدای پیشرانه خودرو می‌شود. در خودروهای وارداتی و چینی وضعیت رانندگی با انتخاب حالت های تعبیه شده در گیربکس این امکان برای راننده فراهم می شود، اما خودروسازان داخلی برای محصولات فعلی خود به سمت استفاده از این گزینه حرکت نکردند. نیاز بازار به وجود این فناوری در محصولات جدید که شتاب چندان مناسبی مانند شاهین و تارا ندارند، الزامی است.

کدام آپشن های روز بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی

کمکی پارک مهم ترین فناوری مورد نیاز
سیستم پارک اتوماتیک هوشمند تنها در خودروهای گیربکس اتوماتیک دارای فرمان برقی وجود دارد. در واقع سنسورهای التراسونیک و راداری در این سیستم نصب شده تا فاصله با جسم را در هر شرایطی بررسی کنند و به ECU مربوطه اطلاع دهند، ECU نیز باتوجه به اطلاعات به دریچه گاز موتور و فرمان الکتریکی یا EPS دستوری را صادر کرده و باتوجه به این پارامترها خودرو با سرعت بسیار کم و هوشمندانه پارک می‌شود. این سیستم در خودروهای مانند تسلا مدل S و X، ب‌ام‌و سری ۵ و ۷، آئودی a۴، مرسدس‌بنز E و S کلاس و لکسوس LS۵۰۰ و خودروهای باتکنولوژی بالا وجود دارد. در دو خودرو تارا و شاهین که نسخه های اتوماتیک و مجهز به فرمان برقی نیز دارند، باید از این فناوری برای کمک به رانندگان در شهرهای پر جمعیت مانند تهران استفاده شود. هرچند که این سیستم جز استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی نیست، اما بیشتر خودروسازان از آن به عنوان استاندارد مهم تولید استفاده می کنند.

کدام آپشن های روز بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی

سیستم حفظ مسیر یا حرکت بین خطوط جزء استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی بوده که خودروسازان دنیا ملزم به استفاده از آن هستند، اما خودروسازان داخلی از تعبیه این سیستم حتی با افزایش قیمت محصولات خود داری می کنند

حرکت میان خطوط
یکی دیگر از سیستم‌های هوشمند الکترونیکی که امروزه در خودروهای باتکنولوژی بالا وجود دارد سیستم حفظ مسیر یا حرکت بین خطوط است. این سیستم به وسیله سنسورهای مادون قرمز که در زیر سپرها وجود دارد، مسیر خط‌کشی‌های خیابان را ردیابی کرده و درصورت ایجاد هر گونه انحراف از مسیر، اخطارهای لازم را به راننده می‌دهد این اخطارها نیز می‌تواند به صورت صوتی، نوری و یا لرزشی باشد. این فناوری جز استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی بوده که خودروسازان دنیا ملزم به استفاده از آن هستند. اما خودروسازان داخلی از تعبیه این سیستم حتی با افزایش قیمت محصولات خود داری می کنند. سیستم حرکت بین خطوط می تواند مانع از بروز تصادف در شهرهای پرترافیک یا جاده ها شود.

کدام آپشن های روز بازار خودرو پر طرفدار هستند؟ | نبود فناوری روز در تولیدات داخلی

اسپرت سواری با صدای جذاب
یکی از جذابیت‌های خودروهای اسپرت و سوپراسپرت صدا یا خرش زیاد پیشرانه‌ آن‌ها است. سیستم اگزوز یکی از راه‌های افزایش هیجان رانندگی است، بنابراین خودروهای اسپرت و سوپراسپرت امروزه که دارای صدای مجذوب کننده و غرش زیادی هستند به کیت اگزوز خودرو مرتبط است. یکی از آپشن‌های که امروزه در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت به چشم می‌خورد سیستم اگزوز فعال خودرو است. سیستم اگزوز فعال به این معناست که اگزوز خودرو دارای سوپاپ‌های است که باتوجه به حالت و مدل‌های مختلف رانندگی مانند اسپرت و اسپرت پلاس این سوپاپ‌ها دارای دریچه‌های هستند که زمانی حالت رانندگی از سوی راننده روی حالت اسپرت یا اسپرت پلاس قرار می‌گیرد به میزانی که برای این سیستم که عملگر الکترونیکی دارد تعریف شده که دریچه کمتر باز شود و صدای غرش کمی بیشتر می‌شود و با باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و همچنین نوع متریالی که دارد سبب افزایش صدای موتور یا به اصطلاح سبب افزایش غرش موتور می‌شود. این سیستم در بسیاری از خودروهای روز حتی نسخه های اقتصادی اروپایی و آسیایی تعبیه شده است.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha