۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
کاهش هزینه درمان ۴۴ میلیون بیمه شده؛ در دستور کار
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد

کاهش هزینه درمان ۴۴ میلیون بیمه شده؛ در دستور کار

عبدالملکی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: کاهش هزینه درمان ۴۴ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیر عامل تامین اجتماعی به منظور ارائه برنامه‌های وزارت‌خانه در حوزه سلامت عصر دیروز برگزار شد.

در این نشست نمایندگان هم بر ضرورت بحث عدالت در نظام دسترسی خدمات تأمین اجتماعی تاکید کردند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست از معاونان پارلمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همراهی با نمایندگان تشکر کرد و خطاب به وزیر کار، گفت: در آینده نشست‌های مداومی را با شما و سازمان‌های بهزیستی و تامین اجتماعی خواهیم داشت و امیدواریم با برگزاری جلسات تخصصی بیشتری به مباحث و مطالبات مردم بپردازیم.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود از تجربیات، همفکری و تخصص اعضای کمیسیون در پیشبرد امور مربوطه استفاده کنید و همراهی و هم افزایی بیشتر با کمیسیون شما را در دست یابی سریع‌تر به اهداف کمک می‌کند.

تعامل با مجلس برای ما بسیار اهمیت دارد
حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با تأکید بر اینکه تعامل با مجلس برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: ارتباطاتمان را با مجلس افزایش خواهیم داد و مطالبات نمایندگان در حوزه انتخابیه را رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اینکه جلسات تخصصی موضوعی در مورد نظام بیمه‌ای، شستا و سرمایه گذاری‌ها و بهداشت و درمان را در کمیسیون بهداشت و درمان داشته باشیم اقدامی موثر است و در جلسه معارفه موسوی مدیرعامل تامین اجتماعی تأکید کردیم که شستا متعلق به تأمین اجتماعی است و باید با آن هماهنگ باشد و نیاز نیست خود را زیرمجموعه وزیر بداند و تأکید کردیم تا زمانی که مدیرعامل تأمین اجتماعی منصوب نشده وارد کار شستا نشویم و مدیرعامل باید رئیس شستا را تعیین کند.

عبدالملکی با یادآوری اینکه ۴ راهبرد را در حوزه بهداشت و درمان در تأمین اجتماعی پیگیری می‌کنیم و برنامه‌های تفصیلی آن را در نشست‌های آینده ارائه خواهیم کرد، گفت: عدالت در ارائه خدمات بهداشتی را مورد توجه قرار دادیم و همچنین ۳ محور در حوزه عدالت در خدمات را پیگیری خواهیم کرد و باید بستر مناسب برای خدمات‌رسانی را فراهم کنیم؛ یکی از برنامه‌ها این است که پروژه‌هایی که شروع شده و نیمه کاره رها شده را به سرعت تکمیل کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: به قول‌های مسئولان سابق عمل خواهیم کرد، در حال حاضر با عدالت فاصله زیادی داریم و طی سه ماه آینده شاخص عدالت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه خواهیم کرد و ۶ ماه بعد شاخص را محاسبه خواهیم کرد تا ببنیم که به سمت بهتر شدن عدالت در خدمات درمانی رفته ایم یا نه؟ کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان در دستور کار است تا بتوانیم مستقل از نظام عمومی بهداشت و درمان کشور، هزینه درمان را برای ۴۴ میلیون نفر کاهش دهیم؛ همچنین در موضوع فرهنگ سلامت ورود کردیم، زیرا تمرکز بر فرهنگ سلامت، کاهش هزینه‌های درمان را در پی خواهد داشت.

وی قول داد که به همراه مسئولان شستا و تی پی کو در نشست مشترک کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان به منظور بررسی وضعیت صنایع دارویی و آینده آن‌ها در تامین اجتماعی طی دو هفته آینده حضور یابد.

میرهاشم موسوی مدیر عامل تامین اجتماعی در این نشست با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود جامعه و کرونا اولویت دوممان را درمان قرار دادیم، گفت: بعد از چالش منابع بیشترین مباحث را با معاون درمان تامین اجتماعی در مورد بحث درمان داشتیم و اساس و رویکردمان در بحث درمان این بود که وضعیت کنونی پرداخت‌ها از جیب مردم و عدم دسترسی مناسب به ویژه برای قشر کارگر و بازنشسته‌ای که کمترین بهره‌مندی را در حوزه سلامت دارند را در بازه‌های کوتاه مدت و راهبردی سلامت دنبال کنیم.
وی ادامه داد: همکاران در حال تدوین طرحی در بازه کوتاه مدت برای به صفررساندن پرداخت از جیب مردم هستند.
استقرار نظام ارجاع و سطح‌بندی در اولویت خدمات درمانی خواهد بود

موسوی با بیان اینکه در فضای کلی، راهبردهایی که در حوزه بحث درمان و سلامت دنبال می‌کنیم در راستای راهبردهای کلان در حوزه سلامت است، گفت: استقرار نظام ارجاع و سطح‌بندی در اولویت خدمات درمانی خواهد بود و توسعه خدمات الکترونیک و بحث نسخه الکترونیک را به صورت مسائل کلی در دستور کار داریم؛ اولین مرحله بعد از نسخه الکترونیک رسیدگی به اسناد پزشکی و بیمه است و پایه و اساسی را که در پرونده الکترونیک حاکمیت در حوزه سلامت دنبال می‌کند پیگیری خواهیم کرد.

مدیر عامل تامین اجتماعی با بیان اینکه توسعه و ارتقای خدمات مستقیم سلامت را مانند گذشته تا حدی که شرایط بودجه‌ای کفایت کند دنبال خواهیم کرد، گفت: حدود هزار تخت بیمارستانی را طی یک ساله آینده می‌توان راه اندازی کرد و تلاش خواهیم کرد پروژه‌های نیمه تمام را تعیین تکیف کنیم؛ خرید خدمات راهبردی را بیش از پیش توسعه خواهیم داد و به سمتی خواهیم رفت که بهترین خدمات را برای رضایتمندی مردم ارائه کنیم.

سیدمسعود خاتمی نیز در این نشست از اقدامات جهادی وزیر کار تشکر کرد و گفت: شستا حیاط خلوت وزرا بوده و در اختیار تامین اجتماعی است در این رابطه می‌طلبد وضعیت شستا تعیین تکلیف شود، شستا باید زیرمجموعه تأمین اجتماعی باشد و نیاز است به بیمه‌ها هم نیز توجه شود.
سلمان اسحاقی در این نشست خطاب به وزیر کار گفت: شما نشان دادید مرد میدان هستید و امیدواریم این مهم استمرار داشته باشد و نیازمند بسترسازی برای آینده هستیم البته برخی مشاوره‌های غلط به شما می‌دهند و هوشیاری شما باعث عدم اجرای این مشاوره شد؛ می‌طلبد برای تحقق دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و تأمین اعتماد مردم کارگروهی را تشکیل و ۳۱ پروژه را در ۳۱ استان کشور انجام دهید تا برای مردم ملموس و محسوس باشد همچنین تقاضا داریم سفری به قائنات داشته باشید.

یحیی ابراهیمی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اینکه با اقدامات جهادی توانستند مسیرهایی را بازگشایی کنند تشکر کرد و گفت: انتظار می‌رود به طرح همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری در حوزه تأمین اجتماعی توجه شود و شستا باید زیرمجموعه تأمین اجتماعی باشد تا بهتر بتوان آن را کنترل کرد.

وی ادامه داد: توجه به مناطق محروم باید مورد توجه قرار گیرد و پروژه‌هایی را کلید بزنید که به عدالت نزدیک باشد؛ در مورد پروژه‌های سلامت، عدالت رعایت نشده و باید برای جلوگیری از سفر بیماران به مراکز استان‌ها و پایتخت به این مهم توجه شود همچنین بحث بیمه کارگران ساختمانی و پلاسما برای تحول در حوزه بهداشت و درمان در دستور کار قرار گیرد.

فاطمه محمدبیگی از رویکردهای تحول آفرین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد و گفت: تشکر می‌کنیم که در شورای عالی بیمه سلامت به بحث پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری برای نخستین بار توجه شده و امیدواریم آیین‌نامه اجرایی آن سریع‌تر آماده شود تا دل ۳ ونیم میلیون زوج نابارور شاد شود.

وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای صندوق‌های بازنشستگی افزود: نیاز است به مرخصی ۹ ماهه زایمان زنان، بیمه درمانی بازنشستگان و همچنین خدمات درمانی استان قزوین توجه شود.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار حضور در کمیته تخصصی دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان شد و گفت: تأمین اجتماعی بازیگر اصلی صحنه داروسازی کشور با توجه به قدمت بالا و آورده‌ها است و باید تکلیف خود را در این رابطه مشخص کند؛ ما نمی‌توانیم سرفصل‌ها را تکرار کنیم بلکه باید به سمت اقدمات موثر گام برداشت.

وی افزود: می‌طلبد بر اساس قانون مصوب مجلس در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به حوزه‌ای وارد شوید که با استراتژی خروج باشد و نیاز است بازدیدی را از نمایشگاه ایران فارما داشته باشید و در جریان فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرید؛ به جای تعارفات باید بر روی برنامه‌ریزی‌ها تمرکز شود.

مسعود پزشکیان در این نشست یادآور شد: عدالت در ارائه خدمت عادلانه است، اما در سیستم، خدمات عادلانه نیست و مردم در برخی مناطق به خدمات تأمین اجتماعی دسترسی ندارند و چنان که خدمات رایگان، مدیریت نشود با مشکل مواجه خواهیم شد و وقتی سرانه بر اساس عدالت ارائه شود مردم راضی خواهند بود؛ در مورد گایدلاین‌ها و دستورالعمل‌ها باید با وزرات بهداشت هماهنگی کرد تا یک بسته خدمت و یک نوع چارچوب ارائه کرد و اگر به میزان منابع توجه نکرد و پرداختی داشته باشیم نارضایتی‌ها افزایش خواهد یافت.

سیدمرتضی خاتمی در این نشست افزود: بیمه ابزاری حاکمیتی برای حفاظت مالی بیمه شدگان در مقابل هزینه‌های کمرشکن بیماری و راهی برای ارتقاء شاخص رفاه اجتماعی است؛ پایش از بیمه‌ها شروع می‌شود و در صورت پایه‌گذاری مناسب ضمن حفاظت مالی شاخص رفاه اجتماعی به درستی شکل می‌گیرد؛ در مورد خرید راهبردی، تمامی بیمه‌ها از چندین سال پیش شعار خرید راهبردی دادند، اما متأسفانه هیچ کدام از آن‌ها تاکنون انجام نداده است؛ خرید راهبردی خرید مقید و با شروط است در حالی که به هیچ وجه در تقویم اسناد این موارد ملاحظه نمی‌شود و سوالات ما در مورد بیمه‌ها بی‌پاسخ مانده است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس خطاب به وزیر کار، افزود: تأمین اجتماعی وضعیت پرداخت خوبی به مراکز طرف قرارداد دارد و نیاز است در مورد پایداری منابع راهکارها ارائه شود و همچنین بهتر بود در مورد اجرای راهنمای بالینی مطالبی ارائه می‌شد؛ می‌طلبد بحث افزایش دسترسی و عدالت در توزیع منابع مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های خود در مورد نظام تعرفه برای شورای عالی بیمه را ارائه کنید.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی در این نشست خطاب به وزیر کار با بیان اینکه نمایندگان نظرات فنی و تخصصی بسیار خوبی را برای استفاده شما ارائه کردند، گفت: نیاز است از این تجارب استفاده شود؛ تأمین اجتماعی سازمان عمومی غیردولتی است و زمانی که شما باور کنید دولتی نیستید این باور را به دیگران انتقال می‌دهید و انتظار دولتی بودن از شما ندارند؛ رایگان کردن درمان مانند راه رفتن بر روی لبه تیغ است و خدمات القائی و هزینه‌ها و همچنین نارضایتی مردم را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یازدهم یادآور شد: می‌طلبد بحث پرونده نسخه الکترونیک را آسیب‌شناسی کنید و هیچ اجباری به اجرا و عملیاتی کردن پروژه‌های جدید نیست و می‌توان آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار و با تعرفه دولتی خرید خدمت کرد همچنین بدون نگاه به سطح بندی خدمات نگاه عدالت محور داشته باشید؛ مشکل شما تأمین نیروی انسانی است و ضروری است نظام ارجاع را در تأمین اجتماعی اجرا کنید.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به وزیر یادآور شد: ضروری است احکام برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت، نواقص، میزان اجرا و دلایل عدم اجرای آنهارا بررسی و پیشنهادات خود را برای پیش‌بینی در برنامه هفتم توسعه ارائه کنید.

رضا آریان پور در این نشست بر ضرورت توجه وزارت کار به شهرستان‌های محروم و کوچک تأکید کرد و گفت: هدف نهایی تأمین اجتماعی باید رضایت مردم باشد و اگر شهرهای کوچک و محروم را از خدمات محروم کنید، درست نیست. خرید راهبردی باید در دستور کار قرار گیرد و توسعه و ساخت و سازها را نباید متوقف کرد، زیرا با برخورد جدی نمایندگان این مناطق مواجه خواهید شد.

محمدعلی محسنی بندپی تنها راه برون رفت از مشکلات موجود را توجه به توسعه پایدار دانست و گفت: برای توسعه پایدار باید از تولید حمایت کرد و مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بر تولید تمرکز داشته باشد؛ دو مجموعه مصرف‌کننده قدرتمند یعنی بهزیستی و تأمین اجتماعی زیرمجموعه وزارت تعاون هستند و اینکه برخی مطرح کردند که مصوبات جدید نداشته باشید و هزینه‌های جدید نباید به دولت تحمیل کرد، در حالی که مردم در وضعیت خوبی به سر می‌برند، درست نیست و برای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی باید صدای مردم را بشنویم.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید به رسالت اصلی خود بازگردد، ادامه داد: شستا باید هدف اصلی خود را انجام دهد و انتظار ما تغییر نگرش‌ها، استراتژی و راهبردها است نه تغییر افراد؛ برای شناسایی جامعه هدف بهزیستی نیاز به منابع جدید داریم و همچنین نیاز است به بیمه کارگران ساختمانی توجه شود.

علی اصغر باقرزاده با تأکید بر ضرورت توجه به همپوشانی بیمه‌ای خطاب به وزیر کار، گفت: آنچه که باعث رضایتمندی مردم است نیروی انسانی متخصص و خبره است و نباید بیماران تأمین اجتماعی را روانه بیمارستان‌های دیگر کرد، همچنین نیاز است به تعیین تکلیف بیمه قالیبافان، رانندگان، صیادان و کارگران ساختمانی توجه شود، چه برنامه‌ای برای بیمه این قشر دارید، مردم به ما مراجعه می‌کنند و نمی‌دانیم چه جوابی به آن‌ها بدهیم، همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطالبه مردم است و باید به آن توجه شود.

زهرا شیخی با تشکر از حضور میدانی و پاسخگو بودن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در بحث پیشگیری، توجه به غربالگری سرطان در خانم‌ها بحثی بسیار مهم است و می‌طلبد بیمه این موضوع جدی گرفته شود همچنین ۱۹.۵ میلیون جوان در روستاها داریم که خدمات برای مردم در روستاها بسیار گران‌تر تمام می‌شود و دلیل اصلی مهاجرت روستاییان به کلان شهرها گران بودن زندگی در روستاها بوده و هیچ وقت به این موضوع توجه نشده نیاز است با همکاری با وزارتخانه‌های صمت و ورزش و جوانان توجه به بحث توریست‌درمانی در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت را مورد توجه قرار دهید و این اقدام می‌تواند کشور را متحول کند.

سیدمحمد پاک مهر با تأکید بر ضرورت توجه به بحث عدالت در نظام دسترسی خدمات تأمین اجتماعی، گفت: مبالغی که از بیمه‌شدگان سراسر کشور اخذ می‌شود یکسان است، اما متأسفانه خدمات تأمین اجتماعی یکسان نیست و استان خراسان شمالی با وجود یکصد بیماری دیالیزی حتی یک مرکز دیالیز ندارد و همچنین شهرستانی در حوزه انتخابیه با وجود ۱۸۰ هزار جمعیت یک درمانگاه تأمین اجتماعی برای خدمات‌رسانی ندارد.

کد خبر: ۱۱۲٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha