۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کاهش قیمت دلار هم نتوانست سبب اقبال مردم به بورس شود
کارشناس بورس و بازار سرمایه؛

کاهش قیمت دلار هم نتوانست سبب اقبال مردم به بورس شود

سمنان- شریفی، کارشناس بورس و بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش دلار هم نتوانست سبب اقبال مردم به بورس شود، گفت: در این روزها انتظار بود که بورس رونق بگیرد اما این اتفاق رخ نداد.

مصطفی شریفی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بازارهای موازی بورس مانند دلار این روزها رو به افول گذاشته‌اند در نتیجه به نظر می‌رسید که باید بورس کمی با رشد روبرو شود، بیان کرد: در روزهایی که دلار رو به کاهش گذاشته انتظار بود که مردم دوباره اقبال خودشان را نسبت به بورس افزایش دهند زیرا جذابیت از دست رفته بازار موازی به معنای جذابیت ایجاد شده برای یک بازار دیگر است.

وی با اشاره به خروج سهام داران عمدتاً خرد از بورس نشان می‌دهد که اعتماد مردم از دست رفته است، تاکید داشت: عجیب‌تر اینکه کاهش قیمت دلار و طلا به جای اینکه جذابیت سرمایه گذاری را از دست بدهد و نشان دهد که این دو بازارهای مناسبی نیستند، مردم بیشتر ترغیب به خرید این دو قلم می‌شوند.

استعفای مدیرعامل بورس
این کارشناس با بیان اینکه قطعاً یکی از عوامل خروج سرمایه‌های مردم از بورس، دلار و سکه است، تاکید داشت: مردم بر این باور هستند که دلار و سکه هرگز سقوط نخواهد کرد و اگر ارزان هم شود دوباره گران خواهد شد در نتیجه حاضر هستند که سرمایه‌های مولد خودشان را از بورس و تولید بیرون بکشند و صرف ارز و سکه کنند.

قطعاً یکی از عوامل خروج سرمایه‌های مردم از بورس، دلار و سکه است

شریفی با بیان اینکه ایران چهار هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد که اگر یک دهم درصد آن هم صرف تولید شود، کشور متحول می‌شود، بیان داشت: مشخصاً دولت برای بازگشت سرمایه‌های مردم به بورس و رونق تولید با اعتماد سازی و تقویت بنیان‌های بورسی، تاکنون برنامه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه برنامه خان دوزی وزیر اقتصاد تغییر تیم بورس است و امروز هم شاهد استعفای مدیرعامل بودیم، گفت: این موارد شاید در دراز مدت جواب بدهد که قطعاً همین طور است چرا که تیم کارشناسی دولت سیزدهم به نظر می‌رسد بهتر کار خواهد کرد اما تا آن زمان می‌بایست کاری می‌شد تا سرمایه‌های مردم این چنین در سطح وسیع از بورس خارج نشود.

خروج پول های مردم
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روزنامه اعتماد در گزارش ویژه خود از خروج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول تأثیر گذار از بورس در همین روزهای اخیر خبر می‌دهد، بیان کرد: این موضوع بسیار مهمی در زمینه بورس است که نباید به آسانی از کنار آن عبور کرد.

روزنامه اعتماد در گزارش ویژه خود از خروج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول تأثیر گذار از بورس در همین روزهای اخیر خبر می‌دهد

شریفی با بیان اینکه برخی قواعد اقتصادی دنیا در ایران نمی‌خواند، گفت: برای مثال وقتی کاهش ارزش دلار و سکه در هر جای دنیا رقم بخورد مردم بلافاصله از بازار سرمایه گذاری آن قاعدتاً باید خارج شده و پول‌هایشان را در بازار دیگری بگذارند زیرا جذابیت و سود دهی آن کاهش پیدا می‌کند اما در کشورمان اگر دلار ارزان شود همه برای خریدن آن هجوم می‌آورند تا گران شود وقتی گران می‌شود با خود می‌گویند حتماً خبری است در نتیجه برای خرید هجوم می‌آورند تا گران‌تر نشده است!

وی با بیان اینکه باید گفت داستان برنامه‌ریزی برای بورس هم چنین است انصافاً مسئولان کار دشواری دارند زیرا هیچ چیز قواعد اقتصادی با وضعیت امروز کشورمان نمی‌خواند، افزود: به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که باید صورت داد، ارتقای فرهنگ سرمایه گذاری در بین مردم است این موضوع می‌بایست در کتاب‌های درسی از همان راهنمایی به بچه‌ها آموزش داده شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha