۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
۳ فاکتور مهم در افزایش قیمت برنج؛ حجم انبوهی از برنج وارداتی در انبار گمرکات است
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بازار مطرح کرد

۳ فاکتور مهم در افزایش قیمت برنج؛ حجم انبوهی از برنج وارداتی در انبار گمرکات است

آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حجم انبوهی از برنج وارداتی در گمرکات وجود دارد و آن می‌تواند بازار را به تعدیل قیمت‌ها برساند اما باید بدانیم واردات راه علاج کاهش قیمت برنج نیست.

حجت الاسلام احد آزادی خواه  در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به مشکلات در زمینه افزایش قیمت برنج در کشور گفت: در حال حاضر قیمت جهانی کالاهای اساسی مقداری بالا رفته است.

وی با اشاره به مبحث واردات نهاده های کشاورزی به کشور اظهارداشت: همچنین در یکسال گذشته ارز ترجیحی واردات نهاده های کشاورزی به ارز نیمایی تبدیل شد و خود این مسئله رشد فزاینده ای را در قیمت محصولات ایجاد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به خشکسالی اخیر در کشور بیان داشت: این خشکسالی در بسیاری از موارد مزید بر علت شد؛ همچنین ما سه میلیون تن نیاز داخلی به برنج داریم و دو ممیلیون چهارصدهزار تن آن را داخل تولید می کنیم ؛بنابراین به دلیل خشکسالی هایی که رخ داد شرایط را مقداری برای برقراری نظم بازار به هم ریخت و این باعث شد تا قیمت برنج به یک نوسان برسد؛ به نظر بنده و با توجه به این سه متغییر، قیمت برنج در بازار یک قیمت التهابی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس به جد و از طریق مسئولین به دنبال مدیریت قمیت برنج است، بیان داشت: با این حال این مسئله به تنهایی از دست کمیسیون کشاورزی مجلس خارج است و بالاخره ما باید واردات برنج و قیمت برنج را یک جور مدیریت کنیم و از سویی دیگر باید کشاورز هم به ضرر و زیان نرسد و این مسئله هم یک مسئله مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

آزادی خواه بیان داشت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی هم به جد تلاش دارد تا به یک نتیجه مطلوب در این راستا دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه ما برای واردات برنج محدودیت هایی داریم، اظهارداشت: ما نباید وارداتمان به شکلی باشد که به تولیدکنندگان داخلی آسیب برساند یعنی به دلیل وجود یک التهاب که می شود با متغییرهای دیگر آن را مدیریت کرد، نباید به سرعت به دنبال این باشیم که به ورادات دست بزنیم.

آزادی خواه با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و گمرک، بیان داشت: در حال حاضر در گمرکات کشور حجم انبوهی از برنج وارداتی وجود دارد که باید به سرعت ترخیص شود و اگر اقدامات مقدماتی آن انجام شود حتما این برنج وارد بازار خواهد شد. این حجم از برنج وارداتی می تواند بازار را به یک فضای تعدیل قیمت ها برساند اما باز تاکید داریم که واردات تنها راه علاج قیمت برنج نیست.

کد خبر: ۱۱۱٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha