۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
خودرو فعلا ارزان نمی شود/ قطعه سازان فشل شده اند، چون خودمان خواستیم
نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

خودرو فعلا ارزان نمی شود/ قطعه سازان فشل شده اند، چون خودمان خواستیم

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: متاسفانه نه تنها هیچ یک از عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو ها کم نشده بلکه مجموع سیاستگذاری های ما بگونه ای است که قطعه سازان را هم فشل کرده ایم

به گزارش خبرنگار بازار افزایش قیمت خودروها در حاشیه ی بازار همچنان ادامه دارد. حباب قیمتی به وجود آمده در این بخش بازار در چند وقت گذشته تورمی زیادی را ایجاد کرده و باید برای این موضوع فکر راه حل بود. فرضیه های مختلفی راجع به این مسئله مطرح است از جمله قیمتهای دستوری شورای رقابت ، تصدی گری دولت ، عدم واگذاری کامل و عملی خودروسازان به بخش خصوصی و لایه های پنهان خرید و فروش در بازار خودرو. همه ی این مسائل البته موجب شده تا هزینه ی این سوء مدیریت را مردم پرداخت کنند.

در این باره فریدون احمدی  نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار بازار گفت: با بالا رفتن قیمت بنزین کسی انتظار کاهش قیمت خودروها را نداشت زیرا قرار است که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بین مردم تقسیم شود و وقتی اینکار صورت میگیرد با خود آثار تورمی به همراه دار داین آثار تورمی به میزان همان توزیع است و ما اصلا انتظار نداریم که قیمت خودرو در این شرایط ارزان شود. اما در این میان یک بحث معکوس اتفاق می افتد و آن افزایش ویژه خودروهای کم مصرف است. احمدی اظهار کرد: نمی توان به خودروسازان دستور داد که قیمت ها را ارزان کنند یا گران بفروشند زیرا اقتصاد دستوری نیست و برای این موضوع تدبیر دیگری احتیاج است. این نماینده ی مجلس بیان کرد: باید به یک سؤال جواب روشن داد آیا کسی که در حال حاضر خودرو خریداری کرده چون بنزین گران شده باید خودروی خود را ارزان بفروشد؟ پاسخ به این سؤال چون خیر است مشخص می شود که در سطح کلان نیز همین موضوع دنبال می شود و نمی توان انتظار داشت که قیمت خودرو با بالا رفتن قیمت بنزین کاهش پیدا کند.

رانت خودرویی نصیب مصرف کننده نمی شود

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: تقاضا در کشور باز است اما عرضه بسته است و در حال حاضر محدودیت های وارداتی به آن دامن می زنند به اضافه اینکه تفاوت بین نرخ کارخانه و حاشیه ی بازار ماحصل رانت است این رانت را سیاست های غلط ایجاد می کند و به جیب تولید کننده هم نمی رود. وی در خصوص نظام عرضه و تقاضا گفت: عرضه و تقاضا بهم ریخته و مردم شاهد تورم هستند و در این شرایط نقدینگی به سمت بازار کالا می رود. برای همین شاهد هستیم که هرچه خودرو تولید می شود خریدار دارد اما این خودرو  به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد. پیک تقاضا و عرضه در بدترین حالت ممکن قرار دارد. ما وقتی می توانیم انتظار ارزانی در بازار خودرو داشته باشیم که اتفاقات مثبتی رخ داده باشد در حال حاضر چه اتفاق مثبتی رخ داده که این انتظار وجود داشته باشد؟ تورم کنترل شده؟ ثبات ارزی وجود دارد و یا تنگناها برایش تدبیری صورت گرفته؟ وقتی هیچکدام از این اتفاقات نیفتاده نمی توان انتظار داشت که خودرو ارزان شود.

احمدی درباره واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی توضیح داد: در مجموع حدود 32% این صنعت در دست دولت است یعنی دولت یک صندلی می تواند داشته باشد اما موضوعی که باید به آن اذعان داشت این است که دولت باید از تصدی گری در بازار خودرو دست بردارد. ما بقی واگذاری ها هم به ظاهر صورت گرفته زیرا عملا دست دولت است. باید به سمت و سویی برویم که این خودروسازیها توسط بنگاه شخصی اداره شوند در این صورت هم نباید فراموش کرد که بنگاه مسئول بنگاه داری است و مسئول ارزانی نیست زیرا باید بتوان بنگاه را خوب اداره کرد تا سهامدارانش سود کنند اداره  دستوری نتیجه اش می شود بدهی 30 هزار میلیاردی که شاهدش هستیم.

احمدی در ادامه با گلایه از ورود دستوری به قیمت خودروها تأکید کرد: وقتی قیمت ها توسط شورای رقابت و به صورت دستوری اعمال می شود متأسفانه شرایط بدی برای قطعه سازان رقم می خورد. سرمایه ما قطعه سازی ماست اما فعلا قطعه سازی ما فشل است چون ما خواستیم اینطور شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع درباره روند بازار خودرو در سال 99 تصریح کرد: اگر بتوان چینی ها را با خود همراه کرد و گشایش مالی ایجاد شود و همین طور اثرات تحریم کمرنگ شود می توان انتظار داشت که قیمت ها کاهش پیدا کند اما در غیر اینصورت با توجه به اتفاقاتی که در بودجه ی 99 هم شاهد هستیم خودرو گران خواهد شد.

کد خبر: ۱٬۱۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha