۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
افزایش حقوق و دستمزد در دولت گذشته باعث رشد تورم شد!
اقتصاددان تبریزی در گفتگو با بازار:

افزایش حقوق و دستمزد در دولت گذشته باعث رشد تورم شد!

تبریز- کلامی، عضو هیات علمی دانشگاه و اقتصاددان تبریزی گفت: افزایش حقوق و دستمزد در دولت گذشته باعث رشد تورم شد.

محمد کلامی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قدرت خرید مردم نتیجه رابطه درآمد و تورم است. افزایش حقوق و دستمزد سیاستی بود که دولت یازدهم و دوازدهم آن را پیش برد ولی وزن تورم بر آن غلبه کرد.

وی با بیان اینکه تورم شاخصی از کاهش ارزش پول ملی در مقابل کالاها و خدمات است، افزود: سبدی از کالاها و خدمات که در خرداد ۱۳۹۹ با یک میلیون تومان قابل تهیه بود، در خرداد ۱۴۰۰ به صورت متوسط یک میلیون و ۴۷۶ هزار تومان تهیه می‌شود.

کلامی ابراز داشت: وقتی همه فروشندگان قیمت محصول خود را افزایش می‌دهند، ارزش پول ملی کاهش یافته است، در نتیجه راه حل تورم را باید در نهاد متولی ارزش پول ملی یعنی بانک مرکزی جست.

با ارزش‌ترین محصول وارداتی کشورهای جهان
وی سپس گفت: نفت در ۱۲۶ کشور و خودرو در ۳۲ کشور عمده‌ترین محصول وارداتی هستند که البته در هیچ‌کجا از جهان، واردات خودرو به اندازه واردات نفت رایج نیست.

این استاد دانشگاه افزود: کشورهای آفریقایی برجسته‌ترین کشورها در جهان واردات هستند زیرا عموماً کالاهایی مانند غذا و دارو را از سایر کشورهای جهان وارد می‌کنند.

کلامی ابراز داشت: بسیاری از کشورها باارزش‌ترین محصول صادراتی و وارداتی مشابهی دارند که نشان از اقتصاد جهانی به هم وابسته‌ دارد. ایران جز کشورهایی است که عمده‌ترین محصول وارداتی آن، خودرو است.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha