۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
پاکستان گام جدی در تجارت تهاتری با ایران بردارد
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان:

پاکستان گام جدی در تجارت تهاتری با ایران بردارد

امیرآبادی فراهانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان گفت: در سفر دو سال پیش گروه دوستی پارلمانی به پاکستان، طرف ایرانی پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک تهاتر در اسلام‌آباد را مطرح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان که در رأس هیاتی به اسلام آباد سفر کرده است در نشستی با ملک احسان الله تیوانا رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان، نوید قمر رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران، دیدار و گفتگو کرد.

امیرآبادی فراهانی در ابتدای این دیدار اشاره به سابقه‌ فرهنگی _ تاریخی و  همکاری‌های دوستانه دو کشور ایران و پاکستان بر اهمیت گسترش روابط فیمابین تاکید کرد و گفت:‌ مجلس شورای اسلامی از توسعه مناسبات دوجانبه در همه عرصه‌ها به ویژه همکاری‌های پارلمانی فیمابین استقبال می‌کند.

وی افزود: نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تحکیم مناسبات با همسایگان از جمله کشور پاکستان در زمینه ارتقای تعاملات تجاری، هم‌افزایی در حوزه‌های اقتصادی، تقویت امنیت منطقه‌ای و مراودات مرزی است که گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نیز این موارد مهم را پیگیری می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی و قدردانی از حمایت‌های پاکستان از جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همچنین حمایت از عضویت کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از پاکستان به عنوان کشور دوست و برادر انتظار دارد اقدامات بیشتری برای عبور از مشکلات پیش روی دو طرف و گام‌های عملی برای افزایش همکاری‌های همه جانبه بردارد.

وی با اشاره به تجارت مشترک ایران و پاکستان در سال‌های اخیر حجم این مبادلات را براساس ظرفیت‌های موجود دو کشور رضایت بخش ندانست و تاکید کرد: در سفر دو سال پیش گروه دوستی پارلمانی به پاکستان، طرف ایرانی پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک تهاتر در اسلام‌آباد مطرح کرد و آمادگی کامل برای تجارت تهاتری را اعلام نموده و اکنون نوبت دولت و پارلمان پاکستان است که گام‌های عملی و جدی را در این خصوص بردارند.

رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ادامه داد: ایجاد اتاق مشترک تهاتر بین ایران و پاکستان باعث خواهد شد تا اقلام و کالاهای مورد نیاز دوطرف متناسب با اعداد و ارقام قیمتی آن به صورت تهاتری تامین شود.

وی با بیان اینکه وقفه در امور گمرکی تأثیری منفی بر تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بر جای خواهد گذاشت بر آمادگی ایران برای فعالیت بی‌وقفه در امور گمرکی در گذرگاه‌های مرزی به ویژه در میرجاوه-تفتان تاکید کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش حجم مبادلات ایران و پاکستان، توضیح داد:  افزود: ایفای نقش جدی در حوزه اقتصاد مشترک در زمینه تهاتر کالا، فعالیت گمرکی و فعال‌سازی بازارچه‌های مشترک مرزی نیاز به  اقدامات جدی‌تر با نقش آفرینی گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دارد.

 وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری نشست مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران، چین وپاکستان، گفت: تهران آمادگی برگزاری نشست مشترک بین گروه‌های دوستی پارلمانی سه کشور را دارد چرا که این جلسه سه جانبه به همکاری نزدیک تهران، پکن و اسلام‌آباد در زمینه ثبات منطقه‌ای و امنیت و دستیابی به منافع مشترک منتهی خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامد تحولات افغانستان بر منطقه به ویژه همسایگان، تصریح کرد: ضرورت دارد همسایگان افغانستان تحولات این کشور را به درستی رصد کنند تا این کشور وارد جنگ‌های داخلی و قومی نشود.

وی ادامه داد: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه افغانستان به طور مستقیم تحت تاثیر مسائل این کشور  قرار دارند و جمهوری اسلامی ایران علاقمند به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با حضور تمامی گروه‌ها و قومیت‌های افغانستانی است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در مجلس  شورای اسلامی، همکاری موثرتر علیه تحرکات غیرقانونی و عناصر تروریستی در مرزهای دو کشور را ضروری دانست و خواستار تلاش جدی در این زمینه شد.

امیرآبادی فراهانی در پایان این دیدار جان باختن تعدادی از شهروندان ایالت بلوچستان و همچنین درگذشت بنیانگذار صنعت فن‌آوری هسته‌ای پاکستان را به دولت، ملت و نمایندگان مجالس این کشور تسلیت گفت.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان: ثبات و امنیت منطقه‌ای در گرو همکاری‌های کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان است

در ادامه این دیدار ملک احسان الله تیوانا، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان با اظهار خرسندی از سفر هیات گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به اسلام آباد و انجام این دیدار بر علاقمندی کشورش برای توسعه روابط و تحکیم مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

وی با اشاره به روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: انجام گفتگوهای پارلمانی و دیپلماتیک بین دو کشور زمینه‌ساز ارتقای سطح روابط برمبنای ظرفیت‌های موجود خواهد بود.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان با اشاره به مسائل رخ داده در افغانستان، خاطرنشان کرد: ثبات و امنیت منطقه‌ای در گرو همکاری‌های کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان است که با ادامه دیدارها و گفتگوهای پارلمانی و همچنین مقامات و مسئولان دو کشور این مهم تقویت خواهد شد.

رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی پاکستان با قدردانی از نقش جمهوری اسلامی ایران در کاهش بحران‌های منطقه‌ای بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دوجانبه در ارائه راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز در رفع مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha