۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
مدیران بیمه ای نیازمند پوست اندازی| سهم بیمه ها در اقتصاد ملی یک چهارم میانگین جهانی است
«بازار» از نحوه کارکرد بیمه ها گزارش می دهد؛

مدیران بیمه ای نیازمند پوست اندازی| سهم بیمه ها در اقتصاد ملی یک چهارم میانگین جهانی است

کارشناسان معتقدند؛ افزایش سهم بیمه در اقتصاد کشور نیازمند حرکت بیمه ها در مسیر نوآوری و بهره وری با انتصاب مدیران متخصص و کارآمد است و تا زمانی که مدیریت در این بخش ضعیف باشد امیدی به رونق نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سهم بیمه از تولید ناخاص ملی ۲.۷ درصد است که این رقم یک چهارم میانگین جهانی است. رقمی که با توجه به ظرفیت های بالا و قابلیت های موجود در بخش های اقتصادی و ... کشور  بسیار اندک است. البته رشد اقتصادی که محصول رونق بخش کسب وکار، بهبود وضعیت تولید، توسعه صادرات است نیازمند برنامه ریزی و همیاری و همکاری بنگاههای مالی چون بازار سرمایه؛ بانک ها و بیمه هاست. و چنانچه تولید نیازمند منابه برای سرمایه در گردش باشد اما بنگاههای اقتصادی مالی آنها را همراهی نکنند،  نباید امیدی به رشد اقتصادی داشت.

هر چند بانک ها عمده نیاز مالی بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید را تامین می کنند اما به عقیده کارشناسان فقط نباید بانک ها در این مسیر گام بردارند، بلکه سایر بنگاههای مالی نظیر بازار سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری و حتی شرکتهای بیمه ای که تعداد آنها در کشور کم نیست چون از منابع مالی قابل توجه برخوردارند باید به یاریگر اقتصاد کشور باشند.

اکنون هر بانک و یا موسسه مالی و اعتباری در کنار خود یک شرکت بیمه ای را دایر کرده است طوری که مجموع بانک ها و بیمه ها در کشور به حدود ۷۰ شرکت و موسسه می رسند با این وجود این بنگاهای اقتصادی پرتوان مالی چنانچه مدیریتی درست در بکارگیری منابع برای رشد و رونق اقتصادی کشور داشته باشند بی تردی اقتصاد کشور شکوفا خواهد شد.

اگر مدیریت کارکشته، دلسوز و متخصص سکاندار شرکت های بیمه در کشور شوند بی تردید پوشش بیمه ای در کشور افزایش می یابد، البته  اکنون شرکت های بیمه ای در حیطه کاری و مسئولیت خود تکالیفی را انجام می دهند، اما نتوانسته اند به درستی سهم قابل توجهی را در اقتصاد کشور داشته باشند زیرا مدیریت ها در این بخش بعضا ضعیف است

سهم اندک بیمه ها در رشد اقتصاد کشور
 جعفر قادری، اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره کم توجهی بنگاه های اقتصادی مالی در رونق اقتصاد کشور گفت: بانک ها، بیمه ها و صندوق های سرمایه گذاری اگر چه در این مسیر گام بر می دارند اما معمولا این بنگاه ها ابتدا به منافع می اندیشند و بعد مطابق قواعد و مقرراتی که برای آنها تعریف شده است گوشه چشمی هم به اقتصاد کشور دارند.

وی با بیان اینکه اگر مدیریت کارکشته، دلسوز و متخصص سکان این بنگاههای اقتصادی مالی را در دست گیرد بی تردید اقتصاد کشور در مسیر رونق منقلب خواهد شد گفت: اکنون شرکت های بیمه ای در حیطه کاری و مسئولیت خود تکالیفی را انجام می دهند اما نتوانسته اند سهم قابل توجهی را در اقتصاد کشور داشته باشند چرا که مدیریت ها در این بخش بعضا ضعیف است.

وی به صورت های مالی منتشر شده شرکت های بیمه ای و بانک ها و...اشاره کرد و افزود: از آنجایی که شفاف سازی فعالیت شرکتهای بیمه ای بانک ها و ... چگونگی کارایی آنها را مشخص می کند. اما با انتشار صورت های مالی مشخص شد که این شرکت ها معلوم نیست چه کار می کنند چرا که اغلب آنها زیانده هستند البته دیده می شود که خیلی از آنها آشکارا و یا در خفا به نفع خود در بازارهای پرسود وارد شده و یا به بنگاه داری روی آورده اند.

مدیران دولتی در شرکت های بیمه و ...معمولا به روزمرگی افتاده و همان تکالیف روال اداری خود را طی می کنند بدون اینکه تحولی را این بخش ایجاد کنند، بنابراین تا کنون نتوانسته اند در این بخش به درستی ایفای نقش نمایند و فاقد کارآمدی لازمند

مدیرانی که به جای تحول آفرینی در انجام فعالیت های خود به روزمرگی افتاده اند 
این اقتصاددان افزود: مدیران دولتی در شرکت های بیمه و ...معمولا به روزمرگی افتاده و همان تکالیف روال اداری خود را طی می کنند بدون اینکه تحولی را این بخش ایجاد کنند، بنابراین تا کنون نتوانسته اند در این بخش به درستی ایفای نقش نمایند و فاقد کارآمدی لازم هستند. در بخش خصوصی نیز مدیران این شرکت ها به جای اینکه تلاش کنند تا جایگاه ویژه خود را به خوبی در این بخش حفظ کنند کم کارند و فقط به چند پوشش خدمات بیمه ای روی آورده اند با آنکه تنوع و تحول ذات این شرکت ها باید باشد تا هم رضایت مشتریان در دریافت خدمات رضایت بخش جلب و هم از این طریق به دولت و اقتصاد کشور کمک بیشتری شود.

قادری خاطرنشان کرد: شرکت های بیمه ای باید به سمت فعالیت های تخصصی روی آورند و زمینه پوشش چتر خدمات بیمه را در کشور با درایت و توان و تخصص علمی بگسترانند. اما معمولا دیده می شود که در سیستم دولتی بعضا مدیران در حد اندازه شرکت های بیمه ای به کار گرفته نمی شوند و بدون توجه به مباحث و موضوعات تجاری و مالی  به جای رونق و جلب رضایت مردم از خدمات بیمه ای ناکارآمد و خدمات پرهزینه ای را به مردم تحمیل می کنند.  این در حالی است که با روش های تخصصی وپشتوانه علمی و توانمندی لازم توسط مدیران مجرب می توان شرکت های بیمه ای را به خوبی اداره و پر درآمد کرد تا با خدمات رسانی آسان، جامعه نیز در پوشش های بیمه ای متحمل هزینه غیر منطقی و نامتعادل و گزاف حق بیمه نشوند.

شرکت های بیمه در کشور می توانند با تنوع بخشی و گسترش پوشش های بیمه ای همچنین ورود به فعالیتهای اقتصادی قانونمند و حرکت در مسیر نوآوری متحول شوند تا سهم مناسبی را در اقتصاد کشور ایفا کنند

توجه شرکت های بیمه ای به گسترش خدمات متنوع در کشور با هزینه مناسب
سید کاظم دلخوش اباتری، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره وضعیت کارایی شرکت های بیمه ای در کشور گفت: این شرکت ها به اندازه وسع خود در اقتصاد کشور سهیم هستند در حالی که می توانند با گسترش پوشش های بیمه ای، ورود به فعالیتهای اقتصادی قانونمند و حرکت در مسیر نوآوری متحول شوند تا سهم مناسبی را در اقتصاد کشور ایفا کنند.

وی ضمن چگونگی ارایه خدمات بیمه ای و نحوه کارکرد آنها در کشور گفت: بیمه تامین اجتماعی زیر مجموعه دولت و خدمات رسان به قشر شریف جامعه کارگری و بعضا کارمندانی است که تحت پوشش این نوع بیمه قرار دارند. بنابراین هر چند چنین بیمه ای به دلیل گستردگی پوشش خدمات رسانی به بیمه گذاران در حد و اندازه خود به مشتریان سرویس می دهد اما می توان با مدیریت قوی و برنامه ریزی درست این سازمان از لحاظ بنیه مالی قوی و خدمات آن به بیمه گذاران بیشتر شود.

دلخوش در ادامه افزود: بش از ۳۰ نوع شرکت بیمه بازرگانی نیز در کشور وجود دارد که با مدیریت بخش خصوصی اداره می شوند در چنین شرایطی بیمه مرکزی نیز به عنوان یک نهاد حاکمیتی سهمی را ازبیمه ها بخش خصوص می گیرد و در اختیار حاکمیت قرار می دهد. با این وجود بیمه ها اصول و قواعد و مقررات قانونی را رعایت می کنند و به اندازه خودشان دولت را همراهی می کنند اما با توجه به ظرفیت بالایی که این شرکتها دارند همچنین حرکت آنها در مسیر تنوع خدمات و پوشش های بیمه ای به راحتی می توانند درآمدهای خود را به شکلی اصولی بیشتر کنند.

اکنون در کشور فقط بیمه شخص ثالت، تامین اجتماعی و درصد کمی بیمه عمر و زندگی و آتش سوزی تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار می گیرد در حالی که بیمه از تنوع بخشی خدمات زیاد و ارزنده ای به عنوان یک پشتوانه امن برخوردار است

ضرورت تقویت پرتفوی شرکت های بیمه با ورود آنها در ارایه خدمات نوین بیمه ای 
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: زمانی که درآمد شرکت های بیمه ای بالا برود پرتفوی آنها تقویت شده و از این طریق می توانند دولت را بیشتر مساعدت کنند.

بنا به این گزارش، کارشناسان می گویند؛ بیمه ها می توانند سهم قابل توجهی در تامین مالی اقتصادی کشور داشته باشند این سهم البته بستگی به میزان درآمد زایی شرکتهای بیمه دارد. اکنون در کشور فقط بیمه شخص ثالت، تامین اجتماعی و درصد کمی بیمه عمر و زندگی و آتش سوزی تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار می گیرد در حالی که بیمه از تنوع بخشی خدمات زیاد و ارزنده ای به عنوان یک پشتوانه امن برخوردار است. بنابراین بیمه ها با رفتن به سمت و سوی بیمه گری دیجیتال، نوآوری و بالا بردن کارایی و بهره‌ وری با راهکارهایی عملی برای کاهش حق بیمه آن هم با هدف پوشش گسترده خدمات بیمه ای در کشور می توانند سهم شایسته خود را در اقتصاد کشور ایفا کنند چرا که اکنون سهم بیمه در اقتصاد ملی ۲.۷ درصد است در حالی که میانگین آن در نیا بیش از ۸ درصد می باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha