۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
سرنوشت پر پیچ و خم پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری هرمزگان
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت پر پیچ و خم پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری هرمزگان

بندرعباس- پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری هرمزگان سال های متمادی به حال خود رها شده و سرنوشت پرپیج و خمی را سپری کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می روند. با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب استان هرمزگان مانند نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بستر خوبی برای فعالیت این شرکت ها فراهم شده است.

با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است شرکت های دانش بنیان از ظرفیت غنی توسعه و اشتغال زایی برخوردارند.

شرکت های دانش بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب و کارهای محلی و تولیدی باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می‌شوند.

پارک علم و فناوری هرمزگان از سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرده است اما پروژه پردیس دانشگاه آن طور که رویت می‌شود به حال خود رها شده است.

 پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری هرمزگان به حال خود رها شده است
زمین این پروژه به وسعت ۵ هکتار در شوره زارهای اطراف دانشگاه هرمزگان قرار دارد که تنها چندین دیوار بتنی و اسکلتی از یک ساختمان در آن مشاهده می‌شود.

پارک علم و فناوری هرمزگان با تکیه بر سند توسعه و پیشرفت فیزیکی پروژه می‌توانست تا سقف ۱۵ هکتار زمین را در اختیار بگیرد.

بر روی قسمتی از دیواره‌های بتنی نوشته شده است «پارک علم و فناوری هرمزگان» که تنها راه تشخیص پروژه همین دیوار نوشته است.

سال‌های متمادی پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری هرمزگان به حال خود رها شده و این موضوع با بیان عملکردهای مدیر پسند و سکوت خبری به دست فراموشی سپرده است.

کمبود فضای فیزیکی کارگاهی برای شرکت های دانش بنیان کاملا مشهود است و برج شیک و پر زرق و برق پارک علم و فناوری هرمزگان جوابگوی نیازها نیست.

با مراجعه به سایت پارک علم و فناوری هرمزگان مشاهده خواهید کرد زمان بهره‌برداری از این پروژه سال ۱۴۰۰ ذکر شده است، اما بهره‌برداری از کدام پروژه؟ اینجا چیزی جز اسکلت ساختمان و یا دیواره های بتنی وجود ندارد.

جابجایی محل پروژه پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری
علی فتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: محل پروژه مذکور از لحاظ دسترسی و زیرساخت ها مناسب اهداف آن نیست.

در بازه زمانی ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۸ به دستور وزیر علوم وقت مقرر شد اجرای پروژه در زمین مذکور متوقف شده و دانشگاه هرمزگان در سایت خود زمینی را برای این پروژه جانمایی کند

وی افزود: پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری قرار بوده پذیرای دانشجویان و دانشگاهیان باشد، در بازه زمانی ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۸ به دستور وزیر علوم وقت مقرر شد اجرای پروژه در زمین مذکور متوقف شده و دانشگاه هرمزگان در سایت خود زمینی را برای این پروژه جانمایی کند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان تصریح کرد: این دستور موجب صرفه جویی در هزینه ها و همچنین دسترسی بهتر دانشجویان و اساتید به این مرکز بود.

فتی با اشاره به سازه موجود در زمین پیشین پروژه، بیان داشت: طی رایزنی هایی که با وزارت راه و شهرسازی انجام داده ایم، مقرر شد این سازه به وزارت راه واگذار و به ازای هزینه کرد، هزینه آن به پارک علم و فناوری هرمزگان پرداخت شود.

۴۲ هکتار به پارک علم و فناوری واگذار شده است
وی اظهار داشت: در سایت دانشگاه هرمزگان ۴۲ هکتار به پارک علم و فناوری واگذار شده که جانمایی مناسبی در خصوص واگذاری این زمین ها صورت گرفته است.

علی فتی ادامه داد: این واگذاری با حفظ استقلال پارک علم و فناوری هرمزگان خواهد بود و می‌توان گفت که در سال های آینده به طور کامل از دانشگاه هرمزگان جدا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه هرمزگان انشعاب آب و برق را به صورت موقت در اختیار این پروژه قرار داده است، اظهار داشت: طی تفاهم نامه ای شرکت هایی که در این سایت مستقر خواهند شد می توانند از ظرفیت کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه های دانشگاه هرمزگان نیز استفاده کنند.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در پایان با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانشگاه هرمزگان این پروژه را ۱۵ سال جلو انداخته است، گفت: زمین ها در سایت پردیس دانشگاه قطعه بندی شده و شرکت های واجد شرایط می‌توانند جهت واگذاری اقدام کنند.

می‌توان گفت با توجه به اظهارات فتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان برای پردیس دانشگاه پارک علم و فناوری اتفاقات خوبی رقم خورده است، چرا که مساحت بیشتری را با جابجایی پروژه به دانشگاه هرمزگان در اختیار گرفته اند.

استفاده از ظرفیت های دانشگاه هرمزگان نیز مزید بر علت است. امید است با توجه به لزوم ایجاد فضای مناسب برای شرکت های دانش بنیان و همچنین تحقیقات و نوآوری دانشجویان تکمیل این پروژه تسریع شود.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha