۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
شوک قیمتی با حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

شوک قیمتی با حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی

سبزعلی پور، کارشناس حوزه اقتصاد حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ضرر سفره مردم دانست و گفت: این کار موجب شوک قیمتی به بازار و افزایش بی رویه نرخ کالاها خواهد شد.

به گزارش بازار، محمدرضا سبزعلی پور کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص چالش ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: فلسفه این ارز بسیار غلط بود چراکه چنین ارزهایی صرفا به رانت منتج می گردد.

این ارز فاصله ای طبقاتی پدید آورد و در بدو ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب در اختیار گرفتن رقم های میلیاردی توسط عده ای خاص و ورود کالاهای غیر اساسی به کشور شد.

وی با اعلام اینکه این ارز هیچگاه به بانک مرکزی بازنگشت و سودهای کلانی را نصیب یک عده خاص کرد، افزود: متاسفانه هیچکس پاسخگو نبود و دولت هم از این افراد شکایت نکرد.

حال آنکه امروز کسانی هستند که ۱۰۰ هزار دلار ارز از بانک مرکزی خریده اند اما بر سر مابه تفاوت آن، مورد شکایت بانک مرکزی هستند و دائم در دادسراها به سر می برند و حتی به زندان افتاده اند.

سبزعلی پور یادآور شد: در نهایت این ارز جمع آوری شد و تلاش کردند در اختیار کالاهای اساسی قرار گیرد. در حال حاضر هم سخن از حذف این ارز به میان آمده است.

وی با این توضیح، تاکید کرد که حذف یکباره این ارز نیز بسیار غلط است؛ چراکه مردم تصور می کنند کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستشان می رسد. در این میان وقتی گفته شود کالای اساسی با ارزی بالاتر وارد کشور می شود، از نظر روانی و سوء استفاده عده ای معدود سایر کالاها شدیدا افزایش قیمت پیدا می کند.

در این راستا احتمال شوک قیمتی مجدد به بازار زیاد است و از دیگر سو تورمی وحشتناک در جامعه پدید می آید و این مشکلات ضمن تحمیل شدن به مردم، سفره آنان را روز به روز کوچک تر می کند.

سبزعلی پور خاطرنشان کرد: در این راستا جمع کثیری از مردم زیر خط فقر قرار می گیرند؛ مگر اینکه این ارز آرام آرام از دستور کار خارج شود؛ مثلا بخشی از کالاها را از شمول این ارز خارج کنند تا تزریق دفعتا اتفاق افتد و به جامعه شوک وارد شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد: در مقابل ارزی با قیمت بالاتر باید متولد شود و جایگزین گردد. لذا احتمالا ارزی به جای ارز نیما با حدود قیمتی ۱۰ تا ۱۵ تومان تولد خواهد یافت.

کد خبر: ۱۱۱٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      0 0
      ما گاودارها هم با شوک قیمتی نهاده های دامی و مهم تر از همه با سرکوب قیمت محصولات نهایی خود شیر و گوشت مواجه شدیم ،خوب چرا کسی به فکر ما تولید کننده نیست ،ناامید و ورشکست شدیم و داریم تعطیل میکنیم