۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
۳۰۰ میلیون تومان هزینه استارت زندگی کاملا حداقلی در یک استان نسبتا ارزان
بازار در استان سمنان بررسی کرد؛

۳۰۰ میلیون تومان هزینه استارت زندگی کاملا حداقلی در یک استان نسبتا ارزان

سمنان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز در سطح استان سمنان هزینه معمولی‌ترین ازدواج، جهیزیه و اجاره خانه برای تشکیل یک زندگی دست کم نیازمند ۳۰۰ میلیون تومان پول است پولی که جوانان آن را ندارند.

بازار، گروه استان‌ها: ازدواج جوانان امری است که مدام به آن پرداخته می‌شود و برای تأخیرش نشست‌ها و میزگردها برگزار می‌شود و صاحب نظران حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی مذهبی درباره تأخیر در آن هشدار می‌دهند اما شاید مهمترین مانع ازدواج جوانان مسائل مالی باشد.

به صورت میدانی در این گزارش قصد داریم تا به سطح خیابان‌های استان سمنان رفته از مردم، کسبه و همچنین اصناف بپرسیم واقعاً یک ازدواج معمولی چه میزان هزینه دارد و آیا خانواده‌های متوسط که قشر عظیمی از مردم استان را نیز در بر می‌گیرند توان راهی کردن دو جوان به خانه بخت را دارند یا خیر؟

مخارج یک عروسی
عمده مخارج عروسی به سه دسته تقسیم می‌شود، پیش، حین و بعد از ازدواج در واقع جهیزیه و مقدمات ازدواج، مراسم عروسی و هزینه‌های آن و همچنین اجاره خانه برای زندگی مشترک؛ که طبق رسوم غالب استان سمنان دو مورد نخست با مشارکت خانواده عروس و مورد سوم تنها بر عهده داماد است.

عمده مخارج عروسی به سه دسته تقسیم می‌شود، پیش، حین و بعد از ازدواج در واقع جهیزیه و مقدمات ازدواج، مراسم عروسی و هزینه‌های آن و همچنین اجاره خانه برای زندگی مشترک

طبق رسومات مرسوم و مغلوب در سطح استان سمنان جهیزیه متعلق به دختر است و خانواده او باید آن را تأمین کنند اما چند تکه اصلی از لوازم خانه مثلاً فرش، یخچال، تلویزیون و … بر حسب توافق با خانواده داماد است تا داماد هم سهمی از تهیه لوازم خانه داشته باشد سهمی که البته درست است که از لحاظ کمی اندک حساب می‌شود اما از لحاظ ریالی شاید بعضاً با تمام جهیزیه یک دختر برابری کند.

لوازم خانگی ممولی
یک فروشنده لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هفت تکه اولیه و مورد نیاز خانه‌ها یعنی تلویزیون، تخت و کمد، لباسشویی، یخچال، دو تخته فرش، مبل و گاز آن هم با اقلام ایرانی و بسیار معمولی حداقل ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان آب می‌خورد، می‌گوید: پکیج کامل جهیزیه از پلاستیک جات، قابلمه، اتو، قاشق و چنگال، یک دست رخت خواب و … به صورت میانگین بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در می‌آید که البته بازهم تاکید می‌کنیم که معمولی‌ترین اقلام را مد نظر قرار می‌دهیم.

غلامرضا صاحبی با اشاره به اینکه به عبارت دیگر تهیه لوازم برای آغاز یک زندگی مشترک برای عروس و داماد و خانواده‌هایشان تقریباً بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد، ابراز کرد: برخی هم هستند که البته معدود اما اعتقاد دارند که باید تعداد اقلام اصلی مانند یخچال حتماً خارجی و اصل باشند که عمر بیشتری داشته باشند که در این مورد فقط یک یخچال ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود که به این حساب بیش از ۱۵۰ میلیون تومان تأمین اقلام مورد نیاز خانواده‌ها آب خواهد خورد.

وی با بیان اینکه بسیاری مخارج هم هستند که اصلاً به چشم نمی‌آیند اما ضرورت دارند، ابراز کرد: میز ال سی دی، دراور، کنسول، لوازم مورد نیاز عروس و داماد از ریش تراش و حوله و … تا یک پرده ساده حریر که امروز متری ۱۲۰ هزار تومان است همگی در زمره هزینه‌هایی هستند که اصلاً به چشم نمی‌آیند اما وقتی انجام می‌گیرند خواهیم دید که ۲۰ میلیون تومان پول را به راحتی به خود اختصاص دارند.

شروع زندگی با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه | ازدواج هر سال دشوارتر می شود

جهیزیه باید تامین شود
بعد از تهیه جهاز که به گفته دو فروشنده دیگر لوازم خانگی استان سمنان نیز تقریباً بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان به صورت میانگین در می‌آید، نوبت طلا می‌شود. رضا طالع زاری طلافروش در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه با طلای گرمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌ترین سرویس که زنجیرش چهار گرم بیشتر وزن ندارد، ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد، می‌گوید: ارزان‌تر از ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان اصلاً هیچ سرویسی در بازار وجود ندارد.

تهیه لوازم برای آغاز یک زندگی مشترک برای عروس و داماد و خانواده‌هایشان تقریباً بین ۱۲۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان آب می‌خورد

طالع زاری با بیان اینکه کمترین حلقه امروز سه تا شش گرم وزن دارد که حدود پنج تا هشت میلیون تومان هزینه دارد، بیان می‌کند: یک جفت حلقه رینگی ساده ساده بدون هیچ طرحی امروز ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد در نتیجه برای خرید طلای یک عروسی که کمترین میزان را هم بخواهیم در نظر بگیریم یعنی دو حلقه رینگی ساده بعلاوه یک نیم ست ۱۲ گرمی باید حدوداً ۳۰ میلیون تومان هزینه کرد که البته از این کمتر اصلاً طلایی در بازار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ساده‌ترین طلاها هم نیازمند اجرت و ساخت و مالیات و … هستند در نتیجه یک نیم ست کامل اما ارزان طلای عروس و داماد بدون ساعت ۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد، بیان کرد: اگر بخواهیم برای عروس سرویس در نظر بگیریم نه نیم سرویس و اگر بخواهیم ساعت و حلقه کمی بهتر را نیز محاسبه کنیم حداقل ۵۰ میلیون تومان باید صرف طلای عروسی کرد.

هزینه شام عروسی
سید صادق موسوی از تالار داران استان سمنان که مراسم عروسی را به مدت ۱۲ سال است برگزار می‌کند درباره مراسم عروسی به خبرنگار بازار، می‌گوید: امروز که البته کرونا است و مراسم عروسی برگزار نمی‌شود اما بسیاری هستند که مراسم می‌گیرند و اگر هم نگیرند حداقل غذا تهیه می‌کنند و به صورت بسته بندی ارائه می‌کنند اما ما به صورت معمولی در یک روز معمولی و در اگر ایامی را فرض کنیم که همین امروز قرار باشد یک عروسی با حضور ۲۰۰ مهمان برگزار شود باید برای هر مهمان دست کم ۱۰۰ هزار تومان بابت پذیرایی و ورودی و سفره عقد، میوه و شیرینی، و شام و … هزینه محاسبه کرد.

ساده‌ترین طلاها هم نیازمند اجرت و ساخت و مالیات و … هستند در نتیجه یک نیم ست کامل اما ارزان طلای عروس و داماد بدون ساعت ۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد

موسوی با بیان اینکه این منو ساده‌ترین منو یعنی دو مدل برنج، یک کباب و یک گوشت (با اکبر جوجه) است وگرنه منو های چهار غذایی شامل چهار نوع پلو، گوشت (یا گردن)، مرغ، کباب و خورشت فسنجان هم وجود دارند که نفری بعضاً تا ۱۶۰ هزار تومان هم محاسبه می‌شوند، ابراز کرد: فقط یک قلم به شما بگویم که کیک عروسی دو طبقه معمولی یعنی دو کیلوگرم در طبقه پایین و یک کیلو گرم در طبقه بالا تقریباً ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

وی افزود: با حساب تمام این موارد، شام و پذیرایی را در یک عروسی ساده باید برای هر نفر تقریباً ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفت در نتیجه برای ۲۰۰ مهمان باید تقریباً ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه کرد که این البته صرفاً سالن، شام، میوه، کیک و شیرینی و احتمالاً مراسم عقد (چند ساعت قبل از مراسم عروسی اصلی) و با منوی ساده است وگرنه منوی درجه دو تقریباً ۴۰ و منوی درجه یک ما ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد به همه این موارد فقط یک دی جی (موزیک) را هم اضافه کنید که برای دو ساعت مراسم سالن سه میلیون تومان دست مزد می‌گیرد.

لباس داماد و عروس
دیگر خرج عروسی لباس است مدیر فروشگاه مارکو درباره لباس عروسی به خبرنگار بازار، می‌گوید: ارزان‌ترین کت و شلوار دامادی که در بازار سرپوشیده پیدا می‌شود ۸۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است ارزان‌ترین کفش و پیراهن نیز روی هم ۴۰۰ هزار تومان در می‌آیند و اگر قرار باشد بقیه لباس‌های داماد را هم ۶۰۰ هزار تومان حساب کنیم در ساده‌ترین و کمترین حالت دو میلیون تومان برای لباس داماد باید هزینه کرد.

شام و پذیرایی را در یک عروسی ساده باید برای هر نفر تقریباً ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفت در نتیجه برای ۲۰۰ مهمان باید تقریباً ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه کرد

شهرام حسنی با بیان اینکه لباس عروس برای کرایه یک شب بین ۶۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه برمی‌دارد، بیان کرد: ساده‌ترین لباس عروس که اصلاً هیچ کجا طرفدار ندارد امروز یک میلیون تومان هزینه کرایه دارد در نتیجه برای یک شب عروسی و یک شب نامزدی یک زوج جوان دست کم باید پنج میلیون تومان هزینه لباس در نظر گرفت.

شروع زندگی با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه | ازدواج هر سال دشوارتر می شود

زوجی که دنبال خانه می گردند
تا اینجا همه چیز را با کمترین میزان یعنی غذا را با منوی درجه سه، جهیزیه را با کمترین میزان و کمترین قیمت‌ها و طلا را با ارزان‌ترین حالت محاسبه کرده و یک عروسی برای دو خانواده تا روز ازدواج زن و شوهر با احتساب پول لباس عروسی و داماد و گل زدن ماشین که در کمترین حالت ۳۰۰ هزار تومان در می‌آید، تقریباً ۱۸۰ میلیون تومان هزینه شده است و این تازه فقط برای ازدواج است و حالا قرار است یک زوج جوان به خانه خودشان بروند.

اینجا است که نام مشاوران املاک به میان می‌آید و ناصر کوثری یکی از این مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ارزان‌ترین اجاره بهای یک خانه می‌گوید: ارزان‌ترین نقاط شهرها شهرک‌های حومه مانند دانشگاه و مسکن مهر و … است که آپارتمان‌های ۶۰ تا ۹۰ متری را شامل می‌شود و اجاره شان در کمترین حالت ده تا ۲۰ میلیون تومان پول پیش و یک میلیون تومان اجاره هستند و در درون شهرها دست کم ۳۰ میلیون تومان پول پیش برای یک خانه ۶۰ متری تک خوابه معمولی و ماهی یک و نیم میلیون تومان اجاره؛

کوثری در پاسخ به این سوال که اگر یک زن و شوهر جوان یک آپارتمان ۶۰ متری را بخواهند نزدیک مرز شهر اجاره کنند باید چه میزان هزینه داشته باشند، می‌افزاید: باید ۵۰ میلیون تومان پول پیش و دو تا چهار میلیون بسته به خیابانی که دارد، اجاره بپردازند در نتیجه به صورت میانگین باید گفت در معمولی‌ترین و ارزان ترین حالت بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان پول پیش و بین یک تا سه میلیون تومان باید برای یک زوج جوان اجاره در نظر گرفت اگر قرار باشد خانه را فقط رهن کنند تقریباً ۷۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پول نیاز است.

هزینه سرسام آور عروسی
با این حساب باید به ۱۸۰ میلیون تومان هزینه ازدواج که سابقاً حساب کرده بودیم ۲۰ میلیون تومان پول پیش را اضافه کنیم تا به هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی برسیم و اگر بخواهیم یک خانه برای عروس و داماد ما که تا شب عروسی شأن ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند، رهن کنیم به عدد عجیب و غریب ۳۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید!

سوالی که در پایان این گزارش مطرح می‌شود این است که کدام خانواده قشر متوسط در سطح استان سمنان وجود دارد که برای راهی کردن فرزندش به خانه بخت بتواند ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کند؟ اگر یک خانواده یک دختر و یک پسر داشته باشد باید چه کند؟ یعنی به محض اینکه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه ازدواج یکی شد نوبت دیگری برسد؟ آیا با احتساب این مخارج دیگر صحبت از علل و موانع ازدواج جوانان محلی از اعراب دارد؟

در معمولی‌ترین و ارزان ترین حالت بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان پول پیش و بین یک تا سه میلیون تومان باید برای یک زوج جوان اجاره در نظر گرفت

بازهم تاکید می‌کنیم که در این گزارش اصلاً خبری از تجملات، کرایه ماشین، خرید لباس عروس و از هم مهم‌تر هزینه آرایشگاه که خودش این روزها سه میلیون تومان می‌شود به میان نیامده و فقط و فقط هزینه‌های اصلی یک ازدواج محاسبه شده است حتی پول آتلیه عکاسی و آلبوم هم در این گزارش به میان نیامده که خود این روزها پنج میلیون تومان در کمترین حالت هزینه برمی‌دارد و اگر قرار بود همین چند قلم را هم محاسبه کنیم ۲۰ میلیون تومان دیگر هم باید به هزینه‌ها می‌افزودیم و لذا تمام اینها را در زمره تجملات محاسبه کرده و در مخارج نیاوردیم! و سخن آخر اینکه این مخارج فقط در استان سمنان و شهرهای کوچکی مانند شاهرود و سمنان رقم می‌خورد و لذا فرض کنید در شهرهایی مانند تهران و مشهد این هزینه‌ها چه خواهد بود؟

کد خبر: ۱۱۱٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha