۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کرمان مولتی میلیاردر فقیر| درآمدهای هنگفت معادن کجا خرج می شود؟
مردم خواهان شفاف سازی؛

کرمان مولتی میلیاردر فقیر| درآمدهای هنگفت معادن کجا خرج می شود؟

کرمان - استان کرمان در حالی لقب بهشت معادن را به خود اختصاص داده است که سهم ناچیزی از درآمدهای میلیاردی معادن دارد و حالا مردم در کنار این ثروت های عظیم، در فقر و بیکاری به سر می برند.

بازار؛ گروه استان ها: استان پهناور کرمان به بهشت معادن شهرت دارد و در دل شمال تا جنوب بزرگترین استان کشور معادنی عظیم و ارزشمند نهفته است که می توانند سهمی چشم گیر در رونق اقتصادی استان و همچنین اشتغالزایی داشته باشند.

با وجود این ظرفیت ها اما، کرمانی ها سهمی از این ذخایر عظیم ندارند و سهم ناچیزی از حقوق معادن به استان برمی گردد. بنا به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمان با وجود سرمایه گذاری های چند ده هزار میلیارد تومانی و فعال بودن پروژه ها طی سال گذشته  ۳۳ هزار نفر ریزش شغلی در استان کرمان داشته ایم.

متاسفانه درآمد حاصل از معادن کرمان در خارج از استان سرمایه گذاری می شود. حالا کرمانی ها که سهم چندانی از ظرفیت عظیم معادن ندارند خواستار شفاف سازی مسئولان در خصوص نحوه هزینه کرد درآمدهای این استان ثروتمند هستند.

استانی که با وجود سرمایه های عظیم طبیعی، در گوشه و کنارش محرومیت های شدید به چشم می خورد و این مساله در مناطق جنوبی و شرقی استان بیشتر نمود دارد.

کرمانی ها خواهان شفاف سازی در خصوص هزینه کرد درآمدهای استان
زهرا موسوی یکی از تولیدکنندگان کرمانی است که در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کرمان معادن زیادی دارد که می توانند نقش پررنگ تری در اقتصاد استان ایفا کنند. باید صنایع فرآوری در این استان تقویت شود تا ارزش افزوده آن نصیب همین منطقه شود.

وی گفت: مشکلات کنونی تولیدکنندگان را خسته می کند و آنقدر این مشکلات دست و پا گیر است که تولید کننده ترجیح می دهد محصول را به صورت خام بفروشد.

موسوی با انتقاد از بروکراسی اداری اظهار کرد: برای دریافت مجوز برداشت مواد اولیه آنقدر ما را از اداره ای به اداره ای دیگر می فرستند که تولیدکننده خسته می شود و در نتیجه این مساله اشتغال را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

مریم امیری از شهروندان کرمانی به بازار گفت: کرمان جزو استان های با درآمد بالا در کشور است و به بهشت معادن شهرت دارد. خداوند آنقدر نعمت به این استان داده است که مردم باید از نظر کار و درآمد در سطحی بالاتر از وضعیت فعلی باشند.

مسئولان شفاف سازی کنند چرا استان کرمان با این حجم از درآمد نتوانسته مانند برخی استان های دیگر پیشرفت کند؟

وی گفت: انتظار داریم نمود فعالیت معادن و فعالیت های اقتصادی را در استان ببینیم. مسئولان شفاف سازی کنند چرا استان کرمان با این حجم از درآمد نتوانسته مانند برخی استان های دیگر پیشرفت کند؟

امیری ادامه داد: چرا جوان کرمانی با وجود این همه ظرفیت باید بیکار داشته باشد؟ باید کارخانه های بیشتری در استان احداث شود تا جوانان بتوانند دارای شغل شوند.

وی گفت: درآمدهای بنگاه های بزرگ اقتصادی استان کرمان نظیر مس، خودروسازی ها، صنایع لاستیک و... باید در همین استان هزینه شود.

بیکاری کرمانی ها و درآمدهای میلیاردی معادن
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید در خصوص درآمدهای استان و هزینه کرد آنها شفاف سازی صورت بگیرد و مطابق با نظر مردم امکانات معدنی به عنوان یک فرصت در اختیار استان قرار بگیرد.

سید مهدی طبیب زاده با اشاره به اینکه وجود معادن فرصت بزرگی برای کشور به شمار می رود، افزود: معدن ظرفیتی تجدید ناپذیر است و یک روز به پایان می رسد. باید از این فرصت استفاده کرده و استان کرمان را سامان بدهیم که اگر مثلا در ۲۰ سال آینده دیگر معدنی وجود نداشت، استان دچار بیچارگی نشود.

در سال گذشته ۳۳ هزار نفر ریزش شغلی در استان کرمان داشتیم این در حالیست که همه پروژه ها فعال بوده اند و سرمایه گذاری های چند ده هزار میلیارد تومانی انجام شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر علیرغم اینکه سرمایه گذاری های بسیار زیادی در بخش معادن انجام می شود اما این بخش نتوانسته باعث حفظ اشتغال استان کرمان شود.

طبیب زاده بیان کرد: در سال گذشته ۳۳ هزار نفر ریزش شغلی در استان کرمان داشتیم این در حالیست که همه پروژه ها فعال بوده اند و سرمایه گذاری های چند ده هزار میلیارد تومانی انجام شده است.

وقتی مرغ همسایه برای صنایع بزرگ کرمان غاز می شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: ریزش های شغلی (بیکاری) در صنایع کوچک و متوسط رخ داده که بخشی از آن می توانست توسط شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی پوشش داده شود. بازار بسیار وسیعی از قطعات و خدمات و کالاهای مورد نیاز شرکت های بزرگ صنعتی وجود دارد که البته این نیاز شرکت های صنعتی از داخل استان تهیه نمی شود. کمتر از ۳۰ درصد نیاز واحدهای بزرگ از داخل کرمان و مابقی از خارج از استان تامین می شود.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ می توانند باعث رونق و توسعه واحدهای کوچک شوند تا ضمن اشتغالزایی از ریزش های شغلی جلوگیری شود. اولین نقشی که صنایع بزرگ می توانند ایفا کنند، ایجاد بازار قطعات، کالاها و خدماتی است که در کرمان تولید می شود.

طبیب زاده با اشاره به اینکه کرمان تا مرحله تولید شمش فولادی و مس کاتد پیش رفته است، افزود: ارزش افزوده، ایجاد شغل و ایجاد تکنولوژی بعد از تکمیل زنجیره تولید رخ می دهد. شرکت های بزرگ معدنی باید زنجیره را کامل کنند و کالاهایی با ارزش افزوده و تکنولوژی بالا و قابلیت صادراتی ایجاد کنند. اگر روزی به این زنجیره کامل رسیدیم می توانیم بگوییم که این معادن برای استان کرمان فرصت بوده اند.

بر این اساس چندین هزار میلیارد تومان از استان تا پایان سال خارج می شود که متاسفانه حساسیتی روی آن نداریم یا پی گیری های ما برای جلوگیری از این موضوع نتیجه بخش نبوده است

خروج میلیاردی درآمدهای کرمان از استان
وی گفت: شرکت های معدنی کرمان در ۶ ماه امسال ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان حقوق دولتی به خزانه دولت واریز کرده اند. حدود ۷ هزار میلیارد تومان بهره مالکانه ای است که شرکت های بزرگ دولتی از معادن کرمان اخذ کرده اند. چندین هزار میلیارد تومان تفاوت نرخ سنگ آهنی است که با قیمت واقعی به کارخانه فولاد داده می شود.

طبیب زاده بیان کرد: بر این اساس چندین هزار میلیارد تومان از استان تا پایان سال خارج می شود که متاسفانه حساسیتی روی آن نداریم یا پی گیری های ما برای جلوگیری از این موضوع نتیجه بخش نبوده است. این در حالیست که در شورای برنامه ریزی کرمان در خصوص بودجه های عمرانی استان صحبت می کنیم که رقم های بسیار ناچیزی هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: این پول ها در حالی از استان کرمان خارج می شود که سرانه فضای آموزشی در کرمان کمتر از متوسط کشوری بوده و همچنین به لحاظ درآمد خانوار وضعیت خوبی نداریم.

توسعه کرمان در گرو توجه شرکت های بزرگ
وی بیان کرد: علیرغم همه سرمایه گذاری ها و فرصت های موجود، به دلیل اینکه ارزش افزوده در بخش معادن ایجاد نشده نتوانسته ایم شاخص های توسعه استان را بهبود دهیم. باید به عنوان یک مطالبه عمومی از مدیران و مسئولان شرکت ها درخواست شود که به استان توجه بیشتری داشته باشند.

طبیب زاده در خصوص اینکه چرا استان کرمان در بحث صنایع تبدیلی موفق نبوده است، بیان کرد: در استان کرمان کالای تولیدی چه در بخش کشاورزی و چه در بخش معادن بدون ارزش افزوده صادر می شود. تا زمانی که زنجیره مس، کرومیت، فولاد، منگنز، سنگ آهن، کشاورزی و... کامل نشود، وضعیت استان کرمان به همین شکل باقی خواهد ماند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: یکی از شرکت های معدنی استان سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان سود داشته است. تصور نمی کنم بودجه عمرانی استان کرمان بیش از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان باشد. با مقایسه این رقم ها متوجه می شوید که فقط یک شرکت ۶ تا ۷ برابر بودجه عمرانی استان سود دارد. به دلیل اینکه سهامدار این شرکت، دولت است؛ سود و پرداخت های موظفی آن از استان خارج می شود.

مسئولان استان باید در این زمینه یک الزام ایجاد کنند چرا که ظرفیت معادن یک روز به اتمام می رسد و در نهایت برای استان آب تمام شده، محیط زیست آلوده و یک حفره بزرگ معدنی باقی می ماند. تا فرصت است باید از محل این سودها و درامدها در استان کرمان سرمایه گذاری شود

درآمدهای معدنی در کرمان هزینه شود
وی گفت: باید شرایطی فراهم شود که صنایع پایین دستی و زنجیره صنایع معدنی به ویژه فولاد در استان ایجاد شود و این پول ها در استان کرمان سرمایه گذاری شود. مسئولان استان باید در این زمینه یک الزام ایجاد کنند چرا که ظرفیت معادن یک روز به اتمام می رسد و در نهایت برای استان آب تمام شده، محیط زیست آلوده و یک حفره بزرگ معدنی باقی می ماند. تا فرصت است باید از محل این سودها و در آمدها در استان کرمان سرمایه گذاری شود.

طبیب زاده با اشاره به لزوم ایجاد شهرک های بزرگ صنعتی با تکیه بر شمش فولادی در کرمان، افزود: در استان شمش فولادی تولید و صادر می کنیم اما قطعاتی وارد می کنیم که به صورت گرمی حساب می شوند چرا که این قطعات ارزش افزوده بالایی می توانند ایجاد کنند.

سودآوری ژاپن و کره از مواد معدنی ایران
وی گفت: ژاپن و کره فاقد معدن هستند اما کالاهای صنعتی با استفاده از مس و آهن ایران صادر می کنند. باید تکیه استان بر این باشد که منابع حاصل از درآمد منابع معدنی در استان صرف تکمیل زنجیره شود. باید شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی های جدید با صنعت پیشرفته با ارزش افزوده بالا و به کارگیری متخصصان ایجاد شود.

طبیب زاده بیان کرد: تنها راه تحقق این مساله این است که باید الزام یا مشوق یا هر عامل دیگری در نظر گرفته شود تا درآمدهای هنگفت حاصل از بخش معدن و کشاورزی، صرف توسعه زنجیره و ایجاد ارزش افزوده در استان کرمان شود.

باید درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را به داخل استان کرمان سوق دهیم تا ظرفیت ها و مزیت های استان قابل استفاده باشد که در این زمینه معادن اهمیت ویژه ای دارند

درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به داخل کرمان سوق داده شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها را به داخل استان کرمان سوق دهیم تا ظرفیت ها و مزیت های استان قابل استفاده باشد که در این زمینه معادن اهمیت ویژه ای دارند.

محمدرضا پورابراهیمی بیان کرد: در سال گذشته تلاش کردیم چرخه های زنجیره فعالیت ها را توسعه بدهیم و مرکز تصمیم گیری این چرخه ها را در کرمان قرار دهیم.

وی استفاده از ظرفیت معادن را یکی از دغدغه های استان کرمان در ۱۰ سال گذشته دانست و افزود: در طول این ۱۰ سال شکل این دغدغه تغییر یافته و ظرفیت های بهره برداری از معادن در بخش های موجود کاملتر شده است اما اکنون در صدد تکمیل زنجیره فعالیت هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: در طول سال های اخیر این کار با شتاب پیش رفته است و امروز چرخه های زنجیره فعالیت در بخش های مختلف در حال عملیاتی شدن است.

اجرای طرح های بزرگ صنعتی و معدنی در کرمان
وی گفت: در طول یک سال گذشته در صنعت فولاد و صنایع معدنی استان کرمان سه الی چهار طرح بزرگ با همکاری مجموعه شرکت های بزرگ طراحی کردیم. به عنوان مثال ایجاد بزرگترین کارخانه الکترود گرافیتی کشور در کرمان با مشارکت شرکت های معدنی استان به ویژه شرکت های فولادی عملیاتی شده است.

پورابراهیمی بیان کرد: برای واردات محصول تولیدی این کارخانه سالانه ۱.۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود اما حالا با ایجاد این کارخانه از خروج ارز جلوگیری می شود. این کارخانه ظرف یک الی دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: کارخانه الکترود گرافیتی باعث کاهش نیاز کشور به واردات شده و چرخه بسیار گسترده ای از فعالیت های اقتصادی در استان کرمان اجرایی می شود و اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

وی یکی دیگر از طرح های گفته شده را تولید لاستیک های فوق سنگین دانست و افزود: بخش عظیمی از لاستیک های مورد نیاز واحدهای بزرگ معدنی از خارج از کشور وارد می شد و اقلام مورد نیاز آن در کشور کامل نبود. کارخانه تولید لاستیک های فوق سنگین در کرمان حداکثر ظرف دو سال آینده به بهره برداری می رسد و قرار است این طرح در فاز اول نیاز واحدهای صنعتی استان کرمان را تامین کند.

پورابراهیمی بیان کرد: ایجاد واحدهای پایین دستی صنعت فولاد کشور در کرمان، ظرفیت جدیدی برای استان ایجاد کرده است تا بتوانیم زنجیره چرخه را تا انتها هدایت کرده و به ساخت قطعات صنعتی برسیم. در سال های گذشته این قطعات در اصفهان، خراسان و آذربایجان شرقی تولید می شد و استان کرمان از این ظرفیت محروم بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور اظهار کرد: در طول یک الی دو سال اخیر حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم واحدهای صنعتی بوده است.

شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی باید گردش مالی ارزی و ریالی خود را به استان کرمان منتقل کنند که این باعث می شود بتوانیم این ظرفیت ایجاد مشاغل خانگی را سه الی چهار برابر کنیم

شرکت های بزرگ گردش مالی خود را به کرمان منتقل کنند
وی گفت: مصوب شده است که شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی باید گردش مالی ارزی و ریالی خود را به استان کرمان منتقل کنند که این باعث می شود بتوانیم این ظرفیت ایجاد مشاغل خانگی را سه الی چهار برابر کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمونه شرکت صنایع ملی مس در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته است و ۲۶ هزار میلیارد سود خالص این شرکت است و صادرات یک میلیارد دلاری را داشته است و باید براساس حکم قانونی نسبت به انتقال و گردش حساب های ارزی و ریالی به استان اقدام کند.

پورابراهیمی ادامه داد: شرکت گل گهر نیز در سال قبل ۳۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته و ۱۴ هزار میلیارد تومان سود و گردش مالی آن است که مبلغی نزدیک به ۳۵ هزار میلیارد تومان می شود. همچنین شرکت گوهرزمین نیز ۱۰ هزار میلیارد فروش، سود ۴ هزار میلیاردی و گردش مالی ۱۲ هزار میلیارد تومانی داشته است.

وی تاکید کرد: قرار بر آن شده است اگر شرکتی به تکالیف قانونی خود عمل نکرده باشد شورای معادن شکایت خود را از آنها به دستگاه قضائی ارجاع دهد البته ناگفته نماند در برنامه هفتم توسعه این حکم را تمدید خواهیم کرد. ضمن اینکه اگر این منابع به استان بیاید، می توانیم به جای ۱۲ هزار شغل، ۲۴ هزار شغل ایجاد کنیم.

مردم کرمان در حالی در استان ثروتمند و مملو از معادن زندگی می کنند که از درآمدهای این استان سودی نمی برند. انتقال گردش مالی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی بعد از گذشت چندین سال همچنان یکی از مطالبات اصلی مردم این دیار است. همچنین باید مشخص شود درآمدهای استان کجا خرج می شود و اولویت مصرف درآمدهای استان چگونه است.

کد خبر: ۱۱۱٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha