۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
روستاها قطب تولید کشور می شوند| تفاهمنامه پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال

روستاها قطب تولید کشور می شوند| تفاهمنامه پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و صندوق کارآفرینی امید برای اجرای طرح‌های توسعه پایدار و اشتغال روستایی در محل بنیاد مسکن برگزار شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن و صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه روستاها باید به قطب تولید کشور تبدیل شوند گفت: اقتصاد کشور را می توان با رونق روستاها به اقتصادی پویا و پایدار تبدیل کرد. در روستا ماندن و تولیدکننده ماندن به نفع کشور است چرا که مشکلات در روستاها کمتر از شهرها است.

رئیس بنیاد مسکن با تاکید بر اینکه برای رونق روستاها و تولید در روستاها باید همه کمک کنند ادامه داد: در تفاهمنامه ای که امروز میان بنیاد مسکن و صندوق کارآفرینی امید امضاء شد در حقیقت تلاش خواهد شد تا با شناسایی تمام زمینه های روستاها به صورت لایه لایه مزیت های روستاها مورد شناسایی قرار بگیرد و روستایی که به عنوان مثال در گردشگری و یا در زمینه باغداری سرآمد است به قطب تولید و گردشگری تبدیل شود.

از سال ۸۴ تا امروز بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی کرده است و در حالیکه سال ۸۴ فقط ۷ درصد واحدهای مسکن روستایی در برابر زلزله مقاوم بود، امروز بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در روستاهای کشور مقاوم‌سازی شده است

نیکزاد با تاکید بر اینکه دولت درآمدی به آن شکل ندارد که بتواند برای روستاها جدول کشی و یا آسفالت ریزی انجام دهد بنابراین روستاها اگر توانمند باشند می توانند در این خصوص به دولت کمک کنند گفت: از سال ۸۴ تا امروز بنیاد مسکن سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی را نوسازی کرده است و در حالیکه سال ۸۴ فقط ۷ درصد واحدهای مسکن روستایی در برابر زلزله مقاوم بود، امروز بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در روستاهای کشور مقاوم‌سازی شده است.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را برگزار خواهیم کرد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی انجام شده سال ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی را برگزار خواهیم کرد، تاکید کرد: باید روستا قطب تولید کشور شود و رونق اقتصاد روستا زمینه ایجاد یک اقتصاد پایدار را فراهم خواهد کرد. اگر اقتصاد روستا رشد کند، بار سنگینی از دوش دولت برداشته می‌شود و روستای قوی می‌تواند به دولت کمک کند.

نیکزاد افزود: بسیاری برای شروع فعالیت در روستا به سرمایه نیاز دارند و بر اساس این تفاهم‌نامه تلاش می‌کنیم سرمایه را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

توسعه جوامع محلی
در ابتدای این نشست، اصغر نورالله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به توسعه جوامع محلی گفت: یکی از راههایی که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است این است که برای تقویت بنیه داخل و اقتصاد محلی باید به توسعه جوامع محلی توجه ویژه ای شود.

بنیاد مسکن می تواند با شناسایی ظرفیت ها به ما کمک کند تا مزیت های رقابتی روستاها مطالعه و هر روستا یک محصول تولید کند و همان مزیت رقابتی محور توسعه قرار بگیرد

نورالله زاده با بیان اینکه توسعه جوامع محلی باید مقدمه توسعه ملی و رشد اقتصادی باشد و این نگاه پایین به بالا حاکم شود ادامه داد: بنیاد مسکن می تواند با شناسایی ظرفیت ها به ما کمک کند تا مزیت های رقابتی روستاها مطالعه و هر روستا یک محصول تولید کند و همان مزیت رقابتی محور توسعه قرار بگیرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بیان جزئیات تفاهم‌نامه این صندوق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: این کار دقیقا زمینه توسعه محلی را فراهم کرده و در سال‌های آتی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه ملی شود.

وی در بیان ویژگی‌های کار با بنیاد مسکن اضافه‌کرد: بنیاد مسکن در توسعه تنها متکی به تسهیلات بانکی نیست و اگر در روستایی شاهد کمبود زیرساخت باشیم، بنیاد مسکن خود به ارتقای زیرساخت از منابع مختلف می‌پردازد.

نورالله زاده، ادامه داد: بنیاد مسکن در روند توسعه مسئله مشارکت مردمی را مد نظر قرار داده که این مسئله جزء مهمترین نکات توسعه جوامع محلی است و تجربه نشان می‌دهد، این مسیر به موفقیت ختم می‌شود.

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن نیز با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در کنار فعالیتهای خود در سال های اخیر فعالیت هایی در بسترسازی توسعه اقتصادی روستاها و اشتغالزایی و تسهیل فرایند کارآفرینی انجام داده است گفت: نگاه بنیاد مسکن نگاه آمایشی به بحث های زیرساختی و خدمات روبنایی و اقتصادی روستاها است.

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد به صورت تک تک در روستاها مطالعات را به سرانجام برسانیم تا روستاییان با دریافت تسهیلات اقدام به ایجاد اشتغال پایدار کنند.

بر اساس تفاهم‌نامه ای که امروز میان بنیاد مسکن  و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسید  از محل منابع واگذارنده که بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان( ۱۵ میلیارد تومان بنیاد مسکن و ۳۰ میلیارد تومان صندوق کارآفرینی امید) خواهد بود به افراد معرفی شده از سوی بنیاد مسکن با هدف رفع محرومیت، توسعه کارآفرینی، ایجاد و حفظ اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

مبلغ سقف تسهیلات پرداختی به افراد دارای شرایط، ۱۵۰ میلیون تومان بوده و بازپرداخت اقساط با در نطر گرفتن دوره تنفس ۶ ماهه حداکثر ۵۴ ماه است.همچنین نرخ کارمزد این تسهیلات ۴ درصد است.

کد خبر: ۱۱۱٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha