۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
سپرده بانک های خصوصی صرف دلالی و سوداگری می شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

سپرده بانک های خصوصی صرف دلالی و سوداگری می شود

عضو کمیسیون صنایع تاکید کرد: عملکرد سیستم بانکی و بانک های خصوصی بسیار مهم است، امروز عمده سپرده های جذب شده در بانک های خصوصی صرف فعالیت های کوتاه مدت می شود که عمدتا دلالی و سوداگری است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رضا تقی پورانوری در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: پیروزی های افتخارآفرین پهلوانان کشتی گیر کشورمان که همه مردم عزیز به خصوص جوانان کشور را شاد کردند صمیمانه تبریک می گویم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: گسترش روز افزون قابلیت های فضای سایبری، جهانی شدن ارتباطات، انفجار اطلاعات و فناوری های نوظهور موجب مطرح شدن پارادایم ها، رویکرداها و مفاهیم نوین و رشد و فراگیری فزاینده آن است، به گفته صاحب نظران ما در ابتدای یک انقلاب قرار داریم که شیوه زندگی، کسب و کار و ارتباط را به شکلی تغییر می دهد که به لحاظ مقیاس دامنه و پیچیدگی بی سابقه است.

وی با بیان اینکه داده ها، اطلاعات و حکمرانی آنها اهمیت دارد بیان کرد: ما باید سرعت و دامنه این انقلاب جدید را به طور کامل درک کنیم و در بین چالش های متعدد و متنوعی که امروز با آن مواجه هستیم مهمترین و جدی ترین چالش فهم و درک این تحولات است. همکاران توجه کنید به طور کلی رشد دیجیتالی شدن، کسب و کار و جامعه، پیشران انفجاری عظیم در حجم ابر داده ها به وجود آورده است که سبب دسترس پذیری و همچنین استفاده از داده در حوزه کسب و کارها شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این دیجیتالی شدن باعث خلق اقتصاد ثانویه شده است که گسترده بوده و به این ترتیب بزرگترین تحولات اجتماعی از زمان انقلاب صنعتی به همراه دارد، داده ها به حدی عظیم شده اند که با توجه به تعداد بالای تراکنش های انجام شده توسط میلیون ها مشتری و شرکت ها در سراسر اکوسیستم های سازمانی از ماهیانه به هفتگی و به روزانه و ساعتی تغییر کرده اند. براساس آمارهای منتشر شده و براورد مطالعات انجام شده داده هایی که به صورت سالانه تکثیر و مصرف می شود از حدود ۱۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۱۰ به ۶۴هزار و ۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۲۰ رسیده است یعنی بیش از ۵۰ برابر.

تقوی پور افزود: برآورد می شود به ۱۸۱ زتاوایت یعنی ۱۸۱ هزار اگزابایت در سال ۲۰۲۵ برسد این یعنی این اطلاعات باید مدیریت شود و تاثیر این دیجیتالی شدن بر اکوسیستم همه کسب و کارها باید دیده شود. امروزه سرعت روز افزون و نفوذ این فناوری های نوین در همه عرصه ها به خصوص درناحیه توانمند سازها و نتایج آن باعث سرعت بخشی به تحول دیجیتال شده است. امروز لازم است که زیر ساخت های توانمند ساز را در ابعاد زیر ساخت های حقوقی، هویت، صیانت، سواد و مهارت دیجیتال و زیر ساخت های فناوری را مورد توجه قرار دهیم.

وی عنوان کرد: طبیعتا دستیابی به تحول دیجیتال و رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه پنج ساله هفتم و اهداف گام دوم هم تنها با این نو گرایی ها و نوآوری ها تضمین خواهد شد. ما احتیاج داریم با پرداختن به این مباحث به تعاملات مالی سرعت ببخشیم و آنها را سامان دهیم، دانش عمومی را ارتقا دهیم، شاخص های بهداشت را بالا ببریم، عناصر غیر کارآمد را حذف کنیم و نهایتا اینکه امروز داده ها و اطلاعات زیر بنای قدرت نرم و مهمترین رکن اداره کشورها است. بنابراین فناوری نوین مثل رایانه باراش ابری، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، اینترنت اشرار باید در کاربردهایی نظیر دولت هوشمند، شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند وارد کنیم و این نیازمند ایجاد نظام و حکمروایی داده ها و اطلاعات است. امروز به شدت نیازمند به این قوانین هستیم و لازم است مجلس یازدهم توجه کافی به این موضوع داشته باشد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در خصوص اتفاقات اخیر آذربایجان باید گفت همانگونه که رهبری فرزانه انقلاب  فرمودند قره باغ خاک اسلام است و ما با اشغالگری مخالف هستیم، کمک های جمهوری اسلامی از آغازین روزهای شکل گیری جمهوری آذربایجان بر کسی پوشیده نیست، اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور مسیر روشنی را برای ارتقا روابط ترسیم کرده است اما اعلام می کنیم با حضور صهیونیست ها و تروریست در منطقه مخالفیم با تغییر مرزها و ژئوپلتیک منطقه مخالفیم و جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد منافع دو ملت در سیاسی بازی های غریبه ها ذبح شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دشمن بداند دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان ارتباطات وسیعی دارند که با این توطئه ها آسیب نخواهد دید. به دوستان خود در منطقه نیز می گویم اجازه ندهید دشمنان ملت های مسلمان برای شما تصمیم بگیرند.

این نماینده در پایان تاکید کرد: مقام معظم رهبری دو بار به مجلس گفته اند تقویت ارزش پول ملی را در دستور کار قرار دهد، آقای رئیسی بحث عملکرد سیستم بانکی و بانک های خصوصی بسیار مهم است نمی دانم  طرح تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی به جا رسید اما امروز عمده سپرده های جذب شده در بانک های خصوصی صرف فعالیت های کوتاه مدت می شود که عمدتا دلالی و سوداگری است.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha