۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
روند کُند افت ارز؛ آهسته ولی ناپیوسته| ثبات قیمتی با نزدیک شدن نرخ دلار بازار آزاد به نیمایی!
«بازار» گزارش می دهد

روند کُند افت ارز؛ آهسته ولی ناپیوسته| ثبات قیمتی با نزدیک شدن نرخ دلار بازار آزاد به نیمایی!

با استقرار رئیس کل جدید بانک مرکزی و تاثیر بازگشت ایران به دور مذاکرات برجام، قیمت دلار و انواع ارز سیری نزولی به خود گرفته طوری که طی دو روز اخیر نرخ آن بیش از ۵۰۰ تومان در بازار کاهش یافته است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت دلار پس از ماندگاری یک هفته ای در کانال ۲۸ هزار تومانی دیروز نزولی شد و به کانال ۲۷ هزار تومان آمد.  دلاری که قرار بود در محدوده ۲۵ هزار تومان تثبیت شود اما نرخ آن در ۲ ماه اخیر به شکلی خزنده افزایشی شد و به بیش از ۲۸ هزار تومان هم رسید. اما اکنون قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که این روند تا تثبیت قیمت آن در یک محدوده قیمتی ادامه دار خواهد بود.   

خوشبینی به از سرگیری دور مذاکرات برجام در وین و انجام گفتگوهای دپیلمات ایرانی با مقامات کشورهای منطقه با هدف ایجاد توافق در چارچوبی درست همراه با استقرار رئیس کل جدید بانک مرکزی در محل کار خود نرخ ارز را در بازار کاهشی کرد

کاهش قیمت ارز در پی استقرار صالح آبادی در بانک مرکزی و از سر گیری مذاکرات برجام 
نخستین روز کاری رئیس کل جدید بانک مرکزی در حالی شروع شد که قیمت ارز در بازار پایین آمد. به عقیده خیلی ها این کاهش قیمت نشان از پایان انتظاری بود که مردم بر مدیریت مدیران روحانی در بانک مرکزی و خروج آنها از ساختمان معروف میرداماد داشتند تا ببینند سیاست گذاریهای ارزی جدید از سوی صالح آبادی چگونه خواهد بود.

از طرفی خوشبینی به از سرگیری دور مذاکرات برجام در وین و انجام گفتگوهای دپیلمات ایرانی با مقامات کشورهای منطقه با هدف ایجاد توافق در چارچوبی درست، که بی تردید مسیر دستیابی به منابع بلوکه شده ارزی کشور را هموار و کسب درآمدهای ارزی از محل تسهیل صادرات نفتی و غیر نفتی را افزایش می دهد دیگر سیگنالی است که این روزها به بازار ارز داده می شود، زیرا در صورت حل مسائل سیاسی و رفع اختلافات با ارتباط با دنیا بنیه ارزی کشور تقویت وتصمیم گیری برای برنامه ریزی ساماندهی بازار ارز آسان خواهد شد.

علاوه بر این برنامه های تیم تازه نفس اقتصادی دولت وسیاست گذاریهای ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز اقدامی دیگر در راستای تحول بخشی بازار ارز خواهد بود که به احتمال زیاد در آینده نزدیک شکل اجرایی به خود می گیرد.

یکی از مزایای رئیس کل جدید بانک مرکزی تجربه مدیریتی وی در بانک توسعه صادرات است در چنین شرایطی وی به راحتی می تواند با تعامل با صادر کنندگانی که شناخت دقیقی از آنها دارد در جهت تامین ارز موردنیاز آنها با هدف رونق اقتصادی و یا زمینه سازی برای کسب ارزآوری هر چه بیشتر از محل توسعه صادرات تحول خاصی را در این بخش ایجاد کند

امکان ارزآوری بیشتر می شود
در این باره محسن صادقی کارشناس مالی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: مطابق اظهارات رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ثبات بخشی بازارها، آنگونه که استنباط می شود اجرای سیاست گذاریهای اقتصادی معمولا طوری است که حداقل قیمت ارز در بازار افزایش نیابد، هرچند نرخ تورم در کشور اکنون بالاست و این موضوع باعث شده تا ارز نیز در بازار روندی افزایش به خود گیرد اما برنامه ریزی ها برای مهار رشد نرخ تورم همچنین ساماندهی بازار ارز بی شک مانع از رشد بی منطق قیمت این کالا در بازار می شود.

وی اظهار داشت: با شناختی که من از صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی دارم وی با روحیه علمی بالا، منظم و سیتماتیک کار می کند و در مسیر نظام مند کردن بازار گام برخواهد داشت بنابراین باید خوش بین بود که بازار ارز دیگر چون گذشته نخواهد شد چرا که قبلا معلوم نبود منابع ارزی کجا می رود و صرف چی می شود.

این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: یکی از مزایای رئیس کل جدید بانک مرکزی تجربه مدیریتی وی در بانک توسعه صادرات است در چنین شرایطی وی به راحتی می تواند با تعامل با صادر کنندگانی که شناخت دقیقی از آنها دارد در جهت تامین ارز موردنیاز آنها با هدف رونق اقتصادی و یا زمینه سازی برای کسب ارزآوری هر چه بیشتر از محل توسعه صادرات تحول خاصی را در این بخش ایجاد کند.

صادقی به علل کاهش نرخ ارز در بازار اشاره کرد و افزود: علاوه بر استقرار رئیس کل جدید بانک مرکزی در محل دفتر کار خود، عوامل دیگر نیز چون بازگشت ایران به مذاکرات برجام و گفتگوهای که با مقامات کشورهای منطقه برای ایجاد توافات انجام شده است بر کاهش قمت ها دربازار ارز تاثیر گذاشته است که در صورت توافق های نهایی آنگونه که به رفع تحریم ها منجر شود ارزهای کلان بلوکه شده به کشور باز خواهد گشت و قدرت تصمیم گیری برای ساماندهی بازار ارز همچنین تثبیت قیمتها در این بازار بیشتر خواهد شد.

رساندن قیمت ارز بازار آزاد به نرخ ارز نیمایی راهکاری درست در راستای کاهش قیمت ارز و از طرفی حتی افزایش نرخ ارز نیمایی به حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان می تواند زمینه ساز رشد منابع ارزی در کشور شود زیرا زمانی که  نرخ ارز نیمایی افزایش یابد علاوه بربهتر شدن عرضه و تقاضای این کالا، فشار روی بازار آزاد کمتر می شود و بازار ارز به تعادل می رسد

هدف تیم اقتصادی دولت سیزدهم تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از نوسات نرخ این کالا دربازار است
وی افزود: هدف تیم اقتصادی دولت تثبیت نرخ ارز با نوسان نرخ حدود ۱۰۰۰ تومان می باشد حال در چنین شرایطی که قیمت ارز در بازار ثابت شود بنابراین دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این بازار که معمولا به رشد قیمت ها در بازار ارز منجر می شود نمی ماند. این موضوع باعث خواهد شد تا آرامش به بازار برگردد. البته چند سالی است که بازار پول به دلیل ناکارآمدی های مدیریتی متلاطم بوده که این آشفتگی ریشه در تصمیم گیری های غلط مدیران چون بالا و پایین کردن نرخ سود بین بانکی و یا عدم تغییر نرخ سودها و... به دلیل رشد و رونق بازار سرمایه بوده است.

این کارشناس مالی تصریح کرد: پیش بینی می شود با سیاست گذاریهای جدید، قیمت ارز دیگر چون گذشته روندی جهشی نداشته باشد و مسیر نزول را تا ثبات منطقی قیمت در پیش گیرد، البته این پایین آمدن قیمت را نباید به این صورت تعبیر کرد که بهای دلار به ۲۰ هزار تومان و یا کمتر از آن در بازار برسد زیرا نرخ تورم اکنون در کشور بالاست، بنابراین رساندن قیمت دلار به نزدیک ارز نیمایی یعنی حدود ۲۴ هزار تومان می تواند منطقی باشد.

وی افزود: رساندن قیمت ارز بازار آزاد به نرخ ارز نیمایی راهکار درست در راستای کاهش قیمت ارز و از طرفی حتی افزایش نرخ ارز نیمایی به حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان می تواند منابع ارزی کشور را به وفور بالا ببرد چرا که زمانی که نرخ ارز نیمایی افزایش یابد علاوه بربهتر شدن وضعیت عرضه و تقاضای این کالا، فشار روی بازار آزاد کمتر می شود و بازار ارز به تعادل می رسد. در این راستا بی شک ارز فراوانی وارد کشور خواهد شد هر چند این راهکار برای مدتی شاید به افزایش قیمت کالاها ها در بازار منجر شود ولی قیمت ارز بازار آزاد با این راهکار به حاشیه می رود و قیمت ها در این بازار دیگر افرایشی نخواهد شد.

صادقی افزود: متاسفانه الان قیمت ارز در بازار آزاد مبنای قیمت ارز است در حالی که اگر قیمت این کالا به ارز نیمایی نزدیک شود قیمت ارز بازار آزاد خود به خود از بین می رود.

مردم بخصوص فعالان بازار ارز و دست اندرکاران اقتصادی بشدت وابسته نرخ لحظه ای ارز شده اند که این وابستگی خود به نوسان نرخ ارز در بازار دامن می زند در چنین شرایطی تثبیت نرخ ارز بهترین راهکاری است که تصمیم گیران ساماندهی بازار باید به آن توجه کنند و از طرفی یک مرجع مشخص برای قیمت گذاری ارز تعیین شود

اعتیاد مردم و فعالان اقتصادی به آگاهی از نرخ ارز بازار آزاد را چگونه از بین ببریم؟
بنا به این گزارش، نظرات مختلفی برای کاهش نرخ ارز در بازار مطرح است برخی ها می گویند تا زمانی که نرخ تورم کاهش نیابد قیمت ارز همچنان در بازار افزایشی خواهد بود. برخی دیگر اجرای سیاست گذاری درست ارزی و تلاش در راستای کسب منابع ارزی همچنین مدیریت بازار را راهکار تعدیل نرخ ارز در بازار عنوان می کنند.

سید محمد رضا رضی، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» در این باره گفت: راهکارهای علمی و تخصصی فراوانی برای تعدیل نرخ ارز در بازار وجود دارد که سیاست گذاران ارزی و تصمیم گیران تیم اقتصادی دولت با بکارگیری آن به راحتی می توانند مانع از رشد نرخ ارز و ثبات قیمت آن در بازار شوند.

وی با بیان اینکه مردم بخصوص فعالان بازار ارز و دست اندرکاران اقتصادی بشدت وابسته نرخ لحظه ای ارز شده اند که این وابستگی خود به نوسان نرخ ارز در بازار دامن می زند افزود: وقتی نرخ ارز در بازار سیر نزولی بپیماید قیمت همه کالاها نیز به تبع آن کاهشی می شوند در چنین شرایطی تثبیت نرخ ارز بهترین راهکاری است که تصمیم گیران ساماندهی بازار باید به آن توجه کنند.

نقص جدی در تحلیل های اقتصادی از سوی خیلی ها به آشفتگی بازار ارز کمک می کند که در این زمینه خلاء هایی از وجود تحلیل های درست آنگونه که منجر به انتظارات تورمی برای مردم نشود خیلی اندک به چشم می خورد

تحلیل هایی غیر کارشناسی که به انتظار تورمی و افزایش نرخ ارز دامن می زند
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: البته نقص جدی در تحلیل های اقتصادی از سوی خیلی ها به آشفتگی بازار ارز کمک می کند که در این زمینه خلاء های از وجود تحلیلی های درست آنگونه که منجر به انتظارات تورمی برای مردم نشود خیلی اندک است.

رضی با بیان اینکه نوسان قیمت دلار و انواع ارز امروز در اقتصاد ایران تبدیل به یک رسانه شده است افزود: اگر از لحاظ شناختی اقتصادی به دلار نگاه کنیم بهتر است مرجعی مشخص برای قیمت گذاری ارز مشخص شود تا از اعتبار بخشی به دلار که اذهان عمومی را درگیر کرده و باعث افزایش قیمت این کالا شده است کاسته شود.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز  ۲ روز است روندی کاهشی به خود گرفته اند، طبق پیش بینی کارشناسان قیمت انواع ارز احتمالا در روزهای آینده نیز با تغییر همراه و همچنان کاهشی شود این کاهش قیمت البته طوری نیست که قیمت دلار به یکباره تا ۲۰ هزار تومان برسد. بنابراین تیم اقتصادی دولت باید علاوه بر سیاست گذاری های ارزی درست برای ساماندهی بازار ارز و تثبیت قیمت آن به فکر مهار نرخ تورم باشد چرا که با کاهش نرخ تورم قیمت دلار نیز اصولی نزولی خواهد شد.

کد خبر: ۱۱۱٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha