۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
حسگرهای رطوبت خاک و افزایش راندمان آبیاری؛ توصیه هایی به سیاستگذاران و تولیدکنندگان
بازار گزارش می‌دهد؛

حسگرهای رطوبت خاک و افزایش راندمان آبیاری؛ توصیه هایی به سیاستگذاران و تولیدکنندگان

تولیدکنندگان و سیاست گذاران همگی می توانند در افزایش پذیرش حسگر رطوبت خاک نقش داشته باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: هنگامی که از حسگرهای رطوبت خاک به درستی استفاده می شود، داده های ارزشمندی برای بهبود راندمان آبیاری ، صرفه جویی در آب و بهبود عملکرد ارائه می شود.

با این حال، پذیرش این فناوری در طول سالها کند بوده است. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام شد نشان داد که تنها ۱۰ درصد از مزارع آبی در ایالات متحده آمریکا از داده های رطوبت خاک استفاده می کنند. نظرسنجی جدید در سال ۲۰۱۸ نشان داد که استفاده از سنسورهای رطوبت خاک در تصمیم گیری های آبیاری ۱۲ درصد افزایش یافته است.

اگرچه چند ایالت در آمریکا طی سال های گذشته از داده های رطوبت خاک به میزان بیشتری استفاده کرده اند، اما گسترش نسبتاً آهسته در سطح ملی و عدم تغییر در بسیاری از ایالت ها نشان می دهد که انتقال این فناوری هنوز با موانع روبرو است.

هنگام استفاده از سنسورهای رطوبت خاک برای بهبود پایداری مالی و زیست محیطی کشاورزی آبی، سه ذینفع اصلی را می توان در نظر گرفت: تولید کنندگان حسگر، کشاورزان و سیاست گذاران. چندین فرصت برای هر یک از این گروه های ذینفع وجود دارد که می تواند در افزایش استفاده از سنسورهای رطوبت خاک در برنامه ریزی آبیاری نقش داشته باشد.

سازندگان سنسورها، پیشرفت هایی را جهت بهبود دقت سنسور و کاهش هزینه ها و تلاش های نصب و نگهداری انجام داده اند. به عنوان مثال چندین تولید کننده سنسورها و پروب هایی را طراحی کرده اند که می توان آنها را در خاک چکش یا پیچ کرد.

این مهم زمان نصب و نیاز به تجربه قبلی را کاهش می دهد. تولیدکننده دیگری کاوشگری مخروطی ایجاد نموده که نیازی به استفاده از دوغاب ندارد زیرا طراحی مخروطی باعث می شود تناسب محکمی داشته باشد. اگرچه این پیشرفت ها هیجان انگیز هستند، تغییرات بیشتر در طراحی سنسور برای دستیابی به تماس خوب خاک با سنسور، با زمان و تجربه کمتر می تواند تمایل کاربران را برای در نظر گرفتن این فناوری افزایش دهد.

فرصت دیگر برای تولیدکنندگان، نیاز به قدرت و انتقال داده های بی سیم سنسورهای رطوبت خاک است. باتری های کارآمدتر نیاز به تعویض مکرر باتری ها یا اضافه کردن پنل های خورشیدی برای شارژ مجدد باتری ها را کاهش داده یا از بین می برند. آنتن های جمع و جور و سفت و سخت تر برای انتقال داده ها نیز مفید خواهد بود زیرا صفحات خورشیدی و آنتن ها برای حرکت ماشین آلات کشاورزی در سراسر میدان چالش هایی را ایجاد می کنند. تغییر مسیر یا تنظیم تجهیزات صفحه یا آنتن خورشیدی به زمان و هزینه عملیات مورد نظر می افزاید و بر مطلوبیت سنسور تأثیر منفی می گذارد.

سومین فرصت برای تولیدکنندگان حسگر این است که ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری خود را ارائه کرده و یا آنها را بهتر استفاده کنند. بسیاری از سنسورها برآوردی از میزان آب، خاک، دما و رسانایی الکتریکی ظاهری در چندین لایه خاک و فواصل زمانی مکرر ارائه می دهند.

این بدان معناست که کاربران روزانه صدها نقطه داده دریافت می کنند. ارائه این پایگاه داده بزرگ در قالبی قابل فهم و ارائه ابزارهای اضافی برای تبدیل داده ها به تصمیمات می تواند کاربردهای حسگر را در برنامه ریزی آبیاری تقویت کند. استفاده از اصطلاحات و گرافیک ثابت در بین تولیدکنندگان نیز می تواند سردرگمی و زمان مورد نیاز برای یادگیری خروجی های یک سنسور جدید را کاهش دهد.

برای کشاورزان فرصت مهمی که وجود دارد این است که تمام مزایای استفاده از سنسورهای رطوبت خاک را در نظر بگیرند. مانند هر فناوری دیگری، بازده سرمایه گذاری باید منطقی و موجه باشد تا سنسورهای رطوبت خاک خریداری شده و در مدیریت آبیاری مورد استفاده قرار گیرند. با این حال در برخی موارد، تنها مزایای آشکار حسگرها هنگام ارزیابی ROI در نظر گرفته می شود. این مزایای بارزتر باعث اجتناب از آبیاری بیش از حد و در نتیجه حفظ منابع آب و کاهش هزینه های انرژی مرتبط با استخراج، انتقال و استفاده از آب است.

 در مناطق دیگر که ظرفیت آبیاری به دلایل طبیعی محدود است، حسگرها می توانند به بهینه سازی مدیریت آبیاری برای به حداقل رساندن خسارات عملکرد کمک کنند. به عنوان مثال برای کاهش آبیاری در مراحل رشد کمتر حساس، می توان از قرائت سنسور برای حفظ آب جهت آبیاری در مراحل حساس رشد استفاده کرد. ارزش پیشنهادی سنسورهای رطوبت خاک بسیار فراتر از نقش آنها در جلوگیری از آبیاری بیش از حد است. از آنها می توان برای کنترل و مدیریت آب به نحوی استفاده کرد که بازده جذب آب و مواد مغذی و در نتیجه سودآوری مزرعه را به حداکثر برساند - به ویژه هنگامی که آب کم است.

دومین فرصت برای کشاورزان، آزمایش سنسورهای موجود و جدید و ارائه بازخورد به تولیدکنندگان سنسور، محققان و متخصصان توسعه در مورد جنبه های مثبت و منفی سنسورهای جدید است. این امر مستلزم صرف زمان و منابع از سوی کشاورزان است و هیچ مزایای فوری برای آنها ندارد اما در رفع نقایص حسگرها و راه حل های طوفان مغزی برای بهبود این فناوری بسیار مهم است. بدون ورود مستقیم کاربران مورد نظر این فناوری، شناسایی و رفع مشکلات (اگر غیرممکن نباشد) دشوار است.

در نهایت، فرصت های سیاست گذاران در سطوح محلی، منطقه ای و ملی این است که از تحقیقات کاربردی و پروژه های توسعه یافته توسط دانشگاه ها برای تسهیل آزمایش و نشان دادن استفاده از حسگرها پشتیبانی کنند. با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از سنسورها یا مدلهای جدید هر سال به بازار معرفی می شوند، نیاز به ارزیابی صحت، قابلیت اطمینان و کاربرپسندی این سنسورها در ایستگاه های تحقیقاتی یا مزارع تجاری با همکاری تولیدکنندگان شریک وجود دارد.

پس از آزمایش و تأیید سنسورها، سیاست های حمایتی و مشوق های مالی می تواند با کاهش ریسک مالی سرمایه گذاری در این فناوری ها، به افزایش پذیرش آنها کمک کند. مشوق هایی که به تولیدکنندگان ارائه می شود باید به طور گسترده در دسترس بوده و متناسب با هزینه سنسورها و لوازم جانبی باشد.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha