۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
هیجان در پاتوق دلارفروشان| دلال ها: ضرر نمی کنیم| کارشناسان: احتمال ورود سرمایه ها به بازار ارز
گزارش میدانی از بازار ارز

هیجان در پاتوق دلارفروشان| دلال ها: ضرر نمی کنیم| کارشناسان: احتمال ورود سرمایه ها به بازار ارز

دلار در حالی در بازار فردوسی باز هم با نوسانات شدید روبرو و تعداد خریداران و فروشنده ها زیاد شده که کارشناسان معتقدند احتمالا سرمایه ها از بورس وارد بازار ارز شده است.

بازار؛ گروه بورس: فردوسی دیگر مثل قبل سوت و کور نیست گویا رکود بازار سرمایه همه سرمایه داران را روانه بازار ارز کرده است، شش ماهه دوم آغاز شده و خیلی ها چشم انداز بودجه را در کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دیده اند که از همان اول سال توسط کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود.

حالا جمع دلال ها در میدان فردوسی جمع است و با وجود اینکه قیمت رسمی دلار در بازار حدود ۲۷۵۰۰ تومان است برخی دلال های جوانتر دلار را تا ۲۷۸۰۰ تومان هم می خرند. اما برخی همان محدوده ۲۷۵۰۰ تومان را قیمت کم ریسک تری می دانند زیرا رئیس جمهور تاکید کرده که قیمت ها در بازار باید تثبیت شود و حتی وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرده برخی محصولات لبنی از روز شنبه ۱۰ درصد ارزانتر شده اند. هرچند این اتفاق بعد افزایش قیمت ۶۰ درصدی بوده اما بازهم می تواند تاییدی بر تلاش دولت برای تثبیت و کاهش قیمت هاست اما باید دید دورنمای دلار کاهشی است یا خیر. هرچند دلال های فردوسی در کوتاه مدت رشد دلار را متصور هستند.

در هفته های اخیر بازار فردوسی رنگ و بوی دیگر گرفته زیرا هم خریداران ارز و هم فروشنده ها بیشتر شده و دلیل آن این است که عده ای بر مبنای شرایط اقتصادی کشور ادامه اختلاف ایران و آمریکا یعنی کسری درآمد ارزی را پیش بینی کرده اند؛ به همین دلیل تقاضا برای ارز افزایش پیدا کرده است

حسین که یکی از خریداران دلار بازار فردوسی است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» وضعیت بازار را نوسانی ترسیم کرد و گفت: ما از یک دست دلار می خریم از دست دیگر می فروشیم پس بازار برای ما نگرانی چندانی ندارد و حتی نوسانات آخر هفته هم به ما ضرر نمی زند زیرا ما صبح می خریم تا آخر شب می فروشیم، اما فارغ از استراتژی ما، در هفته های اخیر بازار فردوسی رنگ و بوی دیگر گرفته زیرا هم خریداران ارز بیشتر شده و هم فروشنده ها بیشتر شده و دلیل آن این است که عده ای بر مبنای شرایط اقتصادی کشور پیش بینی کرده اند ادامه اختلاف ایران و آمریکا یعنی کسری درآمد ارزی.

او افزود: به همین دلیل تقاضا برای ارز افزایش پیدا کرده، در مقابل عده ای هم نگران تاثیر مذاکرات بر قیمت ارز هستند به همین دلیل دلارهای خود را به بازار عرضه کرده اند اما این مساله منجر به کاهش قیمت دلار نشده چون هرچقدر هم که عرضه می شوند عده ای هستند که بخرند.

هیجان در پاتوق دلارفروشان| دلال ها: ما ضرر نمی کنیم| کارشناسان: احتمال ورود سرمایه ها به بازار ارز

دولت به تازگی هم درباره تثبیت قیمت ارز برنامه ریزی کرده و از آنجایی که سال نخست فعالیت دولت است همه تلاشش را خواهد کرد که عملکرد خوبی از خود در حوزه بازار نشان دهد به همین دلیل دلار هم گرانتر نمی شود
 

سعید هم که برای فروش دلار در میدان فردوسی جولان می زد به خبرنگار خبرگزاری «بازار» درباره دلیل مراجعه اش به بازار دلالان دلار گفت: من چند وقتی است که مقداری دلار دارم و به امید گرانتر شدن خریده بودم اما به نظر می رسد که فعلا سقف دلار ۲۸ هزار تومان است زیرا دولت به تازگی هم درباره تثبیت قیمت ارز برنامه ریزی کرده و از آنجایی که سال نخست فعالیت دولت است همه تلاشش را خواهد کرد که عملکرد خوبی از خود در حوزه بازار نشان دهد به همین دلیل دلار هم گرانتر نمی شود.

اگر روند نزولی بورس طولانی و بیشتر شود قطعا بخشی از نقدینگی را وارد بازار ارز، خودرو، مسکن و ...می کند به همین دلیل سیاست های اقتصادی کشور باید در مسیر حمایت از جذب نقدینگی در بازار باشد تا وارد بازارهای سوداگری نشوند

حالا با وجود اینکه هر کدام از خریداران و فروشنده های دلار یک تحلیل از وضعیت بازار دارند، کارشناسان اقتصادی نگاهی کلان تر دارند و برخی از آنها معتقدند که نوسان نزولی بورس سرمایه ها را وارد بازارهای موازی می کند.

هیجان در پاتوق دلارفروشان| دلال ها: ما ضرر نمی کنیم| کارشناسان: احتمال ورود سرمایه ها به بازار ارز

«کامران ندری» اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» با اشاره به اینکه در هفته های اخیر بازار سرمایه روندی نزولی داشته و دلیل این مساله فروش اوراق دولتی است، گفت: بعد از رشد اخیر بورس برخی سرمایه داران حقیقی از بازار خارج شدند زیرا بعد از این میزان رشد بازار کمی به اصلاح و استراحت نیاز دارد و این روند طبیعی است اما اگر روند نزولی بورس طولانی و بیشتر شود قطعا بخشی از نقدینگی را وارد بازار ارز، خودرو، مسکن و ...می کند.

وی افزود: به همین دلیل سیاست های اقتصادی کشور باید در مسیر حمایت از جذب نقدینگی در بازار باشد تا وارد بازارهای سوداگری نشوند زیرا ورود این میزان نقدینگی به معنای تلاطم جدید در بازار است.   

براساس این گزارش، دلار در کوتاه مدت رونق دارد و تا زمانی که مذاکرات وین آغاز نشود وضعیت بازار همچنان نوسانی خواهد بود و دلال ها هم نوسان گیری می کنند و در مقابل بازار سرمایه هم همچنان سرگردان به خبرهای مثبت و منفی واکنش نشان می دهد، هرچند عده از از کارشناسان معتقدند این رفتار بازار به معنای کف سازی در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی است اما از آنجایی که نوسانات بازار قاعده مند نیست به یکباره ممکن است همین کف سازی که یک ماهی هم است ادامه دارد رو پایین شکسته شود و بسیاری از سرمایه داران خرد غافلگیر شوند.

حالا باید دید در کوتاه مدت دولت چه سیاست اقتصادی را در زمینه نرخ ارز اتخاذ می کند، زیرا در هفته های اخیر رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شده و بارها تاکید کرده برای ثبات نرخ ارز تلاش خواهد کرد، اما تاکنون واکنش بازار فردوسی این موضوع را تایید نکرده است و از طرف دیگر بازار سرمایه هم در روزهای اخیر نزولی بوده ست و این به معنای این است که بازار ممکن است نوسانی باشد، پس باید دید در روزهای آینده وضعیت معاملات چگونه خواهد بود اگر ارزش معاملات روندی نزولی داشته باشد به طور قطع بازهم با خواب سرمایه و مشکلات سال گذشته روبرو خواهیم بود اما اگر در این سطح از مقاومت شاخص حجم معاملات رشد داشته باشد به طور قطع در آینده نه چندان دور رالی صعودی بورس شروع خواهد شد و این مساله نباید از دید سرمایه داران  به دور باشد زیرا بازار ارز هم ریسک های خاص خودش را دارد.

کد خبر: ۱۱۱٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha