۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد
«بازار» گزارش می دهد

آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد

اظهار نظر وزیر صمت نسبت به عدم واردات خودرو، موج جدید افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی را ایجاد کرده است. پارامترهای معاملات در بازار نشان از صعود قیمت خودروها در هفته جاری دارد.

بازار؛ گروه خودرو: خبر آزادسازی واردات خودرو و رای موافق مجلس شورای اسلامی به طرح مذکور، قیمت خودرو را در بازار کاهش و رشد نسبی معاملات را ایجاد کرد. اما اظهار نظر وزیر صمت در خصوص عدم برنامه دولت برای واردات تا پایان سال، موج جدید گرانی خودرو را ایجاد کرده است.

سید رضا فاطمی امین پیش از سکان داری وزارت صمت وعده متعادل سازی بازار و قیمت خودرو را داده بود، اما تاکنون اقدامی مثبت در این زمینه انجام نداده و شاهد افزایش قیمت روز افزون محصولات نیز هستیم. هرچند که انباشت بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان، موتور افزایش قیمت را گرم کرده، ظاهرا با این اوصاف بازار خودرو با چالش جدی مواجه خواهد شد. از این رو به بررسی برندهای که بیشترین افزایش قیمت را در در یک هفته اخیر تجربه کردند خواهیم پرداخت.

آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد

خودروهای وارداتی اعم از برندهای کره‌ ای و آلمانی از ۱۲ مهرماه سال جاری تاکنون با افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند

افزایش  ۱۰۰ تا ۵۰ میلیون تومانی وارداتی ها
خودروهای وارداتی اعم از برندهای کره‌ ای و آلمانی از ۱۲ مهرماه سال جاری تاکنون با افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند. از گروه خودروسازی هیوندای محصول توسان مجهز به پیشرانه ۲ لیتری مدل ۲۰۱۸ تا ۱۲ مهرماه جاری با بهای یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان معامله می شد، اما از چهاردهم ماه جاری بهای این خودرو به دو میلیارد تومان افزایش یافته است.

برند کیا با محصول سراتو گرانی محصول در بازار داخلی را آغاز کرده است، این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری مدل ۲۰۱۸ تا ۱۲ مهرماه سال جاری در نوسان قیمتی به بهای یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید. اما از چهاردهم مهرماه جاری با جهش ۵۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دست یافت.

هرچند تصور می شد در برندهای آلمانی تثبیت یا کاهش قیمت صورت گرفته باشد، اما ظاهرا باواریایی ها بازار را تغییر دادند. برند ب ام و با محصول ایکس ۱  مدل ۲۰۱۷ که تا تاریخ ۱۲ مهرماه جاری با قیمت ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان معامله می شد، از چهاردهم ماه جاری به بها ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. ظاهرا افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی این برند خبر از جهش بها محصولات وارداتی به زودی در بازار داخل کشور دارد.

آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد

ایکس ۵۵ با تیپ اکسلنت مدل ۱۳۹۹ تا ۱۲ مهرماه سال جاری بهای ۷۲۵ میلیون تومانی در بازار داشت، اما اکنون به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است

چینی ها همچنان در رشد قیمت
خودروهای چینی ظاهرا از محصولات داخلی سرسخت تر هستند و نسبت به کاهش قیمت در دو ماه گذشته در بازار هیچ واکنشی نداشتند. محصولات چینی نیز در تعامل و همکاری شرکت های خودروساز دولتی و خصوصی به بازار داخلی راه یافتند. محصولات چری در میان سایر خودروهای هموطن خود، بیشترین نوسان قیمتی را دارد. ایکس ۵۵ با تیپ اکسلنت مدل ۱۳۹۹ تا ۱۲ مهرماه سال جاری بها ۷۲۵ میلیون تومانی در بازار داشت، اما اکنون به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان رسیده است. شیب صعودی ملایم این برند نشان می دهد، عدم واردات افزایش قیمت را برای خودروهای چینی تضمین کرده است.

در میان خودروسازان دولتی که به مونتاژ محصولات چینی مشغول هستند، برلیانس با محصول اچ ۲۲۰ تیپ دنده ای تولید پارس خودرو تا ۱۲ مهرماه سال جاری قیمت ۲۶۰ میلیون تومانی در بازار داشت. اما از چهاردهم مهرماه جاری تاکنون به بها ۲۶۵ میلیون تومان رسیده و شیب صعودی قیمت برای این محصول همچنان ادامه دارد.

آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد

خودرو پژو ۲۰۷ هاچ بک دنده ای که تا ۱۲ مهرماه سال جاری بهای ۳۳۴ میلیون تومانی در بازار داشت، از روز چهاردهم مهرماه تاکنون بهای این خودرو به ۳۳۶ میلیون تومان رسیده است

خودروهای داخلی مجدد گران شدند
ایران خودرو با بیشترین آمار انباشت خودرو ناقص در پارکینگ، رکورد دار افزایش قیمت در بازار آزاد است. خودرو پژو ۲۰۷ هاچ بک دنده ای که تا ۱۲ مهرماه سال جاری بها ۳۳۴ میلیون تومانی در بازار داشت، از روز چهاردهم مهرماه تاکنون بها این خودرو به ۳۳۶ میلیون تومان رسیده است. رفتار بازار نشان می دهد این محصول در هفته جاری به قیمت بیشتر از ۳۴۰ میلیون تومان خواهد رسید. از سوی دیگر خودرو پژو پارس سدان تیپ ال ایکس تا ۱۲ مهرماه جاری قیمت ۳۰۳ میلیون تومانی داشته است، اما از چهاردهم مهرماه تاکنون به بها ۳۰۵ میلیون تومانی رسیده است.

سایپا به عنوان دومین خودروساز کشور، اوضاع بدتری نسبت به ایران خودرو در تولیدات خود دارد، آمار خودروهای ناقص انباشت شده این تولیدکننده به بیشتر از ۴۰ هزار دستگاه رسیده است.

ساینا اس دنده ای یکی از محصولات جدید این خودروسازی تا ۱۲ مهرماه سال جاری بها ۱۷۶ میلیون تومانی داشت. اما از چهاردهم ماه جاری تاکنون قیمت این محصول به ۱۷۸ میلیون تومان افزایش یافته است. پارامترهای معاملات نشان می دهد که محصولات سایپا از هفته جاری با شیب ملایمی افزایش قیمت را آغاز خواهند کرد.

آغاز موج جدید گرانی خودرو در تمام برندها| وزیر صمت به وعده کنترل قیمت عمل نکرد

عامل اصلی افزایش قیمت چیست؟
افزایش خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان، جهش نرخ ارز، عدم واردات خودرو و وام خرید خودرو چهار عامل اصلی افزایش قیمت در بازار خودرو هستند. وزیر صمت تا کنون وعده های خود را محقق نکرده و با عدم تغییر در سیاستگذاری کلی این صنعت، فعلا برنامه ای برای بهبود ندارد. خرید خودرو توسط مشتریان واقعی در بازار فعلی باید با تامل و بررسی دقیق صورت گیرد، زیرا در صورت موافقت شورای نگهبان با طرح واردات خودرو، امکان کاهش محصولات وارداتی و داخلی وجود دارد. اگر برنامه تولید خودروسازان بهبود پیدا نکند و واردات نیز همچنان بسته بماند، صنعت و بازار خودرو به سمت توقف حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۱۱٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha