۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
عشایر ایلام؛ قشر تولیدی که نیاز به حمایت دولت دارند
بازار گزارش می‌دهد؛

عشایر ایلام؛ قشر تولیدی که نیاز به حمایت دولت دارند

ایلام- عشایر استان ایلام به رغم ظرفیت های فراوان تولیدی دارای مشکلات زیادی به خصوص در زمینه خرید نهاده دامی و فروش دام مازاد هستند که نیازمند حمایت دولت است.

بازار؛ گروه استان ها: جامعه عشایری استان با ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار و جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر به صورت کوچنده و نیمه کوچنده بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

عشایر ایلام سالانه ۹۰ هزار تن محصولات مختلف مثل گوشت قرمز، کشک، روغن حیوانی، پشم و دیگر فرآورده های لبنی و همچنین صنایع دستی و محصولات کشاورزی و باغی به ارزش سالانه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تولید می کنند.

جامعه عشایر استان ایلام از نظر جمعیتی رتبه ششم کشور را داراست، جمعیت عشایر استان پنج درصد از جامعه عشایر کشور را به خود اختصاص داده که با حمایت از این قشر زحمتکش می توان زمینه تولید بیشتر را فراهم ساخت.

خشکسالی های اخیر و کمبود علوفه در سطح مراتع تولیدات عشایر ایلام را با چالشی جدی روبه رو کرده است، تامین نهاده موردنیاز دام، فراهم شدن زمینه برای صادرات دام، خرید تضمینی دام, آبرسانی، بهسازی راهها و تجهیز خانوارهای عشایری به پنل های خورشیدی از مهمترین خواسته های این قشر مولد است.

عمده مشکلات عشایر ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مشکلات حاد جامعه عشایری استان ایلام بحث اقتصاد و درآمد آنها است که به دامداری وابسته است و  هم اکنون در بحث تامین علوفه دامی با مشکل مواجه هستند.

 در بحث صادرات دام مازاد به کشورهای همسایه نیز منتظر دستورالعمل اجرایی وزیر کشور هستیم که در طول این هفته ابلاغ و این موضوع به طور جدی پیگیری خواهیم کرد

فرشاد یاسمی عنوان کرد: خوشبختانه در سفر ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی به استان دستور تامین نهاده دامی عشایر استان صادر و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد و هم اکنون مشکلی در تامین نهاده دامی عشایر وجود ندارد.

عشایر ایلام؛ قشر تولیدی که نیاز به حمایت دولت دارند

وی افزود: در طول این هفته هفت هزار و ۲۰۰ تن نهاده دامی به عشایر استان اختصاص داده شده است.

صادرات دام مازاد به کشورهای همسایه
مدیرکل امور عشایری ایلام با اشاره به اینکه در هفته آینده این نهاده ها در بین عشایر استان توزیع خواهد شد، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سفر ریاست جمهور تصویب شد بحث صادرات دام عشایر به کشورهای همسایه و استان های همجوار بوده است.

یاسمی گفت: خوشبختانه این موضوع نیز در حال انجام است،  علاوه بر این هم اکنون خرید دام مازاد عشایر در شهرستان های استان در حال صورت گرفتن است و به استان های دیگر دام مازاد نیز ارسال می شود.

عشایر ایلام؛ قشر تولیدی که نیاز به حمایت دولت دارند

وی عنوان کرد: در بحث صادرات دام مازاد به کشورهای همسایه نیز منتظر دستورالعمل اجرایی وزیر کشور هستیم که در طول این هفته ابلاغ و این موضوع به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

مرمت و بهسازی راه های عشایری در استان ایلام
مدیرکل امور عشایری ایلام با اشاره به مرمت و بهسازی راه های عشایری در استان، گفت:  ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در استان ایلام وجود دارد که هرساله برنامه نگهداری و ترمیم راه های عشایری اجرا می شود.

وی ادامه داد: هرساله قبل از قشلاق و ییلاق برنامه نگهداری و ترمیم راه ها انجام می شود،امسال نیز قبل از کوچ عشایر به سمت قشلاق برنامه راهگشایی راه های قشلاقی را خواهیم داشت و از هفته گذشته نیز این موضوع در جریان و در شهرستان ها شروع شده است.

وی گفت: به علت کمبود امکانات راهسازی ممکن است ترمیم و بهسازی راه های عشایری استان با تاخیر این کار انجام گیرد که نیازمند همکاری و همراهی سایر دستگاه های اجرایی استان بر اساس آیین نامه ساماندهی در این زمینه هستیم.

مجوز صادرات دام زنده غیرمولد صادر شد
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته از موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات دام زنده غیرمولد خبر داد و گفت: پس از رایزنی و پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و موافقت ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مجوز صادرات دام زنده غیرمولد توسط شرکت پشتیبانی امور دام صادر شده است.

 وزارت جهاد کشاورزی(معاونت امور تولیدات دامی) مکلف است ظرف مدت دو هفته سقف و نوع دام صادراتی را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کند

علی اکبر بسطامی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان مجری مجاز است با مباشرت اتحادیه ها و تعاونی ها و بخش خصوصی در سقف مشخص با لحاظ تعادل قیمت بین تولید و مصرف نسبت به صادرات دام زنده غیرمولد از یک گمرک مشخص اقدام کند.

عشایر ایلام؛ قشر تولیدی که نیاز به حمایت دولت دارند

بسطامی گفت: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی (معاونت امور تولیدات دامی) مکلف است ظرف مدت دو هفته سقف و نوع دام صادراتی را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با صدور این مجوز بخش زیادی از مشکلات دامداران و عشایر کشور برطرف شود.

صدور مجوز صادرات دام مشکلات عشایر را کم نمی کند
یکی از عشایر ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این مجوز صادرات دام مشکلات عشایر را کم نمی کند.

علی احمدی بیان کرد: کنترل قیمت نهاده ها، برخورد جدی با دلالان نهاده و  ارزان شدن نهاده ها و جلو گیری از صادرات کاه مشکلات دامدار را حل می کند.

وی گفت: صادرات دام باید در نیمه اول سال آزاد اعلام می شد چراکه بسیاری از عشایر به دلیل خشکسالی، کمبود علوفه و کم آبی بسیاری از دام های مازاد خود را به دلالان فروخته اند.

عشایر استان ایلام دارای ظرفیت های گسترده ای در زمینه تولید و اشتغال هستند که نیازمند توجه جدی دولت و مسئولان است.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha