۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
یک هفته با بورس کالا
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها «رینگ صادراتی بورس کالا مسیر معافیت تعهد ارزی صادرکنندکان زعفران شد» بود.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالای ایران، در هفته گذشته وزیر جهاد کشاورزی تصویب نامه شورای «قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» در زمینه «بسته سیاستی حمایت از زعفران» را ابلاغ کرد که در بند پنجم این تصویب نامه به منظور ایجاد مشوق برای صادرکنندگان زعفران آمده است که نخست، «با صادرات زعفران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران، مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از یک هزار یورو از تعهد ارزی معاف است» و دوم «با صادرات زعفران در صورت خریداری و ترخیص کالا از طریق بازار گواهی سپرده کالایی در بورس، ۵۰ درصد مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از یک هزار یورو از تعهد ارزی معاف است».

خرید مشتریان خرد با راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان تسهیل می شود
سید جواد جهرمی مدیر نظارت بر عملیات و بازار بورس کالای ایران در رابطه با مشکلات موجود برای خرید عمده سیمان از بورس کالا نظیر زمان تحویل و حمل و نقل بیان کرد: اگر در تحویل سیمان و زمان آن مشکل و تاخیری باشد طبق قوانین بورس کالا، خریداران می‌توانند شکایت کنند و اگر حقی تضییع شده باشد نسبت به احقاق حق شان اقدام می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به پیشنهاداتی که شده است ممکن است بخشی از معاملات خرد سیمان به بستر گواهی سپرده کالایی منتقل شود. در این خصوص بحث پذیرش انبارها در برنامه قرار گرفته شده است و در صورتی که انبارها پذیرش شوند و معاملات به آن بستر منتقل شود بخشی از نیازهای خرد سیمان از این بخش تامین خواهد شد.

تعادل بازار سیمان گواه ظرفیت بالای بورس کالاست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تقویت عرضه بورسی سیمان در هفته های گذشته، شاهد بازگشت تعادل به بازار و حتی نزدیک شدن قیمت سیمان به نرخ های منطقی و قبل از قطعی برق هستیم؛ موضوع مهم اینجاست که برخلاف رویه های قبلی این بار به جای قیمت مصوب و دستوری برای سیمان از مکانیسم بورس کالا بهره گرفته شد تا بار دیگر اثبات شود می توان بدون دستور به قیمت ها اما با تنظیم عرضه و تقاضا در بورس، بازارها را متعادل کرد.

لطف‌الله سیاهکلی اظهار داشت: اکنون با تقویت عرضه بورسی، سیمان با قیمت‌هایی نزدیک به رقم مصوب انجمن سیمان در بورس کالا معامله می‌شود که گواه کارآمدی عرضه‌های بورسی این محصول است.

خواستگاران سهام سیمانی افزایش می یابد
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: با ابلاغ ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالا و عرضه های گسترده این شرکت ها در بورس و پایان قیمت گذاری دستوری، صنعت سیمان در بورس اوراق بهادار با ارزش بازاری برابر با ۸۵ هزار میلیارد تومان که دو درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد، به روزهای اوج خود بازخواهد گشت و پیش بینی می شود خواستگاران سهم‌های سیمانی در بورس افزایش قابل‌توجهی یابد.

اسمعیل فوادیان افزود: دولت با اعلام ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالا تکلیف همه را روشن کرد زیرا دولت باید میان عرضه به روش سنتی و عرضه در بورس کالا یکی را انتخاب می‌کرد که خوشبختانه با انتخاب بورس، کمک زیادی به این صنعت و بازار آن کرد.

عرضه بورسی سیمان، بهترین روش تنظیم بهینه بازار
فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خاطره خوشی از قیمت‌گذاری دستوری و حضور حاکمیت در بازارها نداریم و اگر کشف قیمت در اختیار مصرف‌کننده و تولیدکننده براساس نظام عرضه و تقاضا گذاشته شود بازار به‌طور مناسب‌تری و به دور از نرخ گذاری دستوری تنظیم خواهد شد که بستر این معاملات نیز بورس کالای ایران است.

وی اظهار داشت: اکنون براساس ابلاغیه وزارت صمت، بناست که کارخانجات سیمان عرضه‌های بورسی داشته باشند که این عرضه‌ها می‌تواند به متعادل‌سازی قیمت‌ها کمک کند؛ در واقع، بهترین روش برای تنظیم بهینه بازار به دور از قیمت گذاری دستوری، انجام معاملات از طریق بورس کالاست.

عرضه سیمان در بورس کالا، بازار را متعادل کرد
نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال گفت: قیمت سیمان رشد فزاینده ای در بازار داشت و باعث نگرانی‌هایی نیز شده بود که پیگیری عرضه سیمان در بورس کالا و مکلف کردن واحدهای سیمانی به این موضوع ضمن متعادل کردن بازار، فضا را تلطیف کرد و قیمت‌ها را کاهش داد.

حسن محمدیاری افزود: قیمت سیمان رشد فزاینده ای در بازار داشت و باعث نگرانی‌هایی نیز شده بود که پیگیری عرضه سیمان در بورس کالا و مکلف کردن واحدهای سیمانی به این موضوع، فضا را تلطیف کرد و قیمت‌ها را کاهش داد.

تأمین مناسب مواد اولیه تولید از طریق بورس کالا
کیوان گردان مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رمز بقای بنگاه‌ها در صنعت لوازم خانگی، تولید کالای به‌روز و با کیفیت است، گفت: شرکت‌های داخلی خوبی در حوزه تولید لوازم‌خانگی داریم، وزارت صنعت، معدن و تجارت کار ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری را در این حوزه انجام می‌دهد و در تأمین مواد اولیه از جمله ورق‌های فولادی و مواد پتروشیمی از طریق بورس کالا گام‌های مهمی برداشته شد.

خودرو در چند قدمی ورود به بورس کالا
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر به‌سزایی در کنترل سوداگری دارد؛ به طوری‌که راه خرید و فروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، بسته شده و از این که خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای باشد، جلوگیری می‌شود.

حجت الله فیروزی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برای از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا از جمله طرح‌هایی بود که مجلس یازدهم آن را در دستور کار قرار داد و بیشترین تاثیر این طرح در کنترل سوداگری است؛ یعنی راه خرید و فروش‌های کاذب و سودجویانه که فضا را ملتهب می‌کند، می‌بندد و از این که خودرو کالای سرمایه‌ای باشد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه‌سازی کمک می‌کند.

بورس کالا مرجع جهانی قیمت زعفران می شود
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس گفت: اگر سبد گردان و فعالان بازار سرمایه کمک کنند، می‌توان زعفران را به قیمت جهانی خود نزدیک کرد و امیدواریم با حمایت بخش خصوصی، سبدگردان‌ها و بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی شاهد به کارگیری رویه‌های معمول اقتصادی و نه مداخلات دستوری باشیم تا این محصول به جایگاه خود برسد.

رشد کیفیت و شفافیت قیمت زعفران قاین با ورود به بورس کالا
محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران گفت: ورود زعفران قاین به بورس کالا موجب شفافیت قیمت و افزایش کیفیت محصول تولیدی می‌شود و باید به سمتی برویم که فرآیند معاملات زعفران دربورس کالا به خصوص گواهی سپرده زعفران گسترش پیدا کند چراکه کشاورزان و تولید کنندگان از مسیر بورس می توانند درآمد مطلوب‌تری را از نتیجه زحمات خود به دست آورند.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha