۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
 زنجیره تولید تا سر سفره مردم به روستایی‌ها واگذار شود
رئیس سازمان امور عشایر ایران:

زنجیره تولید تا سر سفره مردم به روستایی‌ها واگذار شود

رئیس سازمان عشایر ایران با اذعان به‌ضرورت واگذاری زنجیره تولید به روستایی‌ها تا سفره مصرف‌کننده گفت: در این زمینه یکی برنامه‌های وزارت جهاد، محور قراردادن کشاورزی قراردادی در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم معاون وزیر و رئیس سازمان عشایر ایران روستاها و مناطق عشایری را از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تلاشی که در جامعه روستایی و عشایر صورت می‌گیرد مبتنی بر کشاورزی است و عمده محصولات کشاورزی در این بخش تولید می‌شود.

علایی مقدم با بیان اینکه از ۴ میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی حدود ۳ و نیم‌میلیون در مناطق روستایی و عشایری وجود دارند تصریح کرد: در بخش توسعه، بزرگ‌ترین سرمایه که نیروی انسانی است در مناطق روستای و عشایری است.

معاون وزیر با اشاره به تحقق نسبی قوانین برنامه ۵ ساله، در مورد دلایل عدم توسعه صددرصدی روستا و مناطق عشایری افزود: عدم توجه به مسائل آموزش و ترویج در جامعه روستایی و عشایری و عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش از آسیب‌های عمده است.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل جامعه روستایی و عشایری و در امنیت غذایی و توسعه پایدار اذعان کرد: جامعه روستایی و عشایر در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسیده که از جمله می‌توان به گوشت قرمز اشاره کرد که از ۸۸۰ هزار تن گوشت موردنیاز کشور، حدود ۸۰ درصد آن در جامعه روستایی و عشایری تولید می‌شوند که امنیت ملی کشور را تقویت می‌کند.

علایی مقدم همچنین در مورد فعالیت‌های غیرکشاورزی این جامعه اظهار کرد: امید می‌رود در برنامه ۵ ساله هفتم به بحث‌های گردشگری و بوم‌گردی روستایی و عشایری، صنایع‌دستی، صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی توجه ویژه شود.

رئیس سازمان عشایر ایران در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به مواجه اقتصاد روستایی با برخی مشکلات خاطرنشان کرد: از سال ۴۵ تا ۶۵، رشد جمعیت روستایی و عشایری را داشتیم اما از سال ۶۵ تا ۹۵ این روند حالت منفی به خود گرفت و از ۲۲ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر رسید؛ دلیل آن عدم توجه به اقتصاد عشایر و روستایی‌ها بود و همچنین حذف دلال‌ها و واسطه در اقتصاد روستا بسیار مهم است و باید تمام ارزش افزوده به جیب روستایی رود.

وی با اذعان به‌ضرورت واگذاری زنجیره تولید به روستایی‌ها تا سفره مصرف‌کننده گفت: در این زمینه یکی برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی، محور قراردادن کشاورزی قراردادی در برنامه هفتم توسعه است.

کد خبر: ۱۱۰٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha