۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
دست مردم به میوه نمی‌رسد| جای خالی نظارت‌ها در بازار خراسان جنوبی
گزارش بازار؛

دست مردم به میوه نمی‌رسد| جای خالی نظارت‌ها در بازار خراسان جنوبی

بیرجند- در حالی این روزها قیمت‌ها در تابلوی میوه تره باری ها به سرعت بالا می‌رود که گرانی‌ها دست مردم خراسان جنوبی را از خرید میوه کوتاه کرده است و همچنان مسئولان نسبت به نظارت‌ها بی تفاوت هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی میهمان ناخوانده ای است که همزمان با کرونا نه تنها در استان خراسان جنوبی بلکه در جای جای کشور خانه کرده است. میهمانی که گویی لنگر انداخته و قصد رفتن ندارد و از سویی دیگر برخی مسئولان گویی با این میهمان اُخت شده و دیگر کاری با او ندارند و حکایت این می‌شود که قیمت‌ها در غیاب مستمر و بی تفاوتی برخی مدیران همانند اسب سرکشی همچنان بتازد و  هر روز که می‌گذرد قدرت خرید مردم آب می‌رود و سبد خانوارها خالی‌تر از ماه قبل می‌شود.

در این میان چه بسا بسیار خانواده‌هایی که به دلیل نداشتن توان خرید روزها رنگ میوه را به خود نبینند و با حسرت از کنار میوه‌های چیده شده در سبدها عبور کنند، میوه‌هایی که قیمتشان بالاست و مصرف کننده تا به سمت تابلوی قیمت می‌رود دست در جیب می‌برد و با دو دو تا چهار تا کردن از خرید منصرف می‌شود.

قیمت میوه همچنان در اوج است و از ابتدای سال تا کنون نه تنها کاهش نیافته است، بلکه روند افزایشی هم داشته است و با وجود وعده‌های مکرر برخی از مدیران مربوطه برای کاهش قیمت و نظارت در بازار میوه، اما آنچه خبرنگار ما از سطح شهر و یکی از روز بازارهای شهر بیرجند گزارش می‌دهد گرانی بی حد و مرز میوه است.

دست مردم به میوه نمی‌رسد| جای خالی نظارت‌ها در بازار خراسان جنوبی

بازار روز غفاری یکی از نقاطی است که اکثر مردم بیرجند برای خرید میوه به آنجا مراجعه می‌کنند از همان ابتدای بازار تا انتها قیمت‌های متفاوتی به چشم می‌خورد، اعداد بر روی تابلوی قیمت‌ها گویی تاب و قرار ندارند و رنگ عوض می‌کنند، برخی از غرفه‌ها هم قیمت‌ها را بر روی میوه درج ندارند اما در این میان مردم از جای خالی نظارت‌ها گلایه دارند، چرا که معتقدند در این اوضاع احوال قیمت‌ها به گونه ایست که گویی دست مردم به میوه نمی‌رسد و فقط باید نظاره گر آن باشند.

میوه جزو اقلامی است که نمی‌توان آن را از سبد غذایی خود حذف کرد از سویی دیگر در این آشفته بازار قیمت‌ها توان خریدی هم نمی‌ماند.

نظارت های نمایشی
یکی از شهروندان بیرجندی که برای خرید میوه بازار روز خیابان غفاری را انتخاب کرده بود در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از ابتدای روز بازار تا انتها قیمت‌ها متفاوت است و این در حالی است که نوع میوه و کیفیت یکی است وقتی هم به فروشنده اعتراض می‌کنیم با لحن تندی پاسخ می‌دهند از همان جایی که ارزان‌تر است خریداری کنید.

احمدی با بیان اینکه مسئولان با برنامه‌ریزی درست و حضور به طور مستمر در روز بازارها می‌توانند جلوی گران فروشی در بازار میوه را بگیرند، افزود: اگر یک بازرس به صورت همیشگی در روز بازارها باشد فروشندگان جرأت تخلف ندارند و مردم هم خیالشان جمع است.

وی عنوان کرد: اما حکایت مسئولان این گونه است که هر از گاهی در حد یکی دو ساعت همراه با دوربین به روز بازار می‌آیند نظارت اندکی انجام می‌دهند و می‌روند؛ مردم انتظار بیشتر و جدی تر دارند.

حکایت مسئولان این گونه است که هر از گاهی در حد یکی دو ساعت همراه با دوربین به روز بازار می‌آیند نظارت اندکی انجام می‌دهند و می‌روند

اما در کنار گلایه‌های مردم از قیمت‌های نجومی در بازار میوه، غرفه داران هم از گرانی بالای اجاره غرفه، عدم همکاری و عدم امکانات مناسب از سوی شهرداری گلایه دارند.

آن گونه که یکی از غرفه داران به خبرنگار تحلیلی بازار گفت: نگاهی به غرفه‌ها بیاندازید سایه بانی که درست کردیم از پارچه، ملحفه و غیره است در حالی که باید شورای شهر و شهرداری خدمات لازم را با توجه به اجاره‌های بالا به ما ارائه دهد.

افزایش کرایه حمل بار دلیل گرانی
رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علت افزایش قیمت میوه را باید در استان‌های مبدا که از آنها میوه خریداری می‌کنیم پیدا کرد چرا که خراسان جنوبی خود تولید کننده عمده میوه نیست و از نقاط دیگر میوه را وارد می‌کند.

محمد حیدری افزایش کرایه حمل را از جمله علل افزایش قیمت میوه در بازار بیرجند دانست و افزود: به عنوان مثال گوجه فرنگی کیلویی ۱۰ هزار تومان، پیاز کیلویی ۸ هزار تومان، خربزه یک رقم کیلویی ۱۱ هزار تومان و یک رقم کیلویی ۶ هزار تومان است که بخشی از این قیمت‌ها به کرایه حمل برمی‌گردد.

دست مردم به میوه نمی‌رسد| جای خالی نظارت‌ها در بازار خراسان جنوبی

وی ادامه داد: افزایش کیفیت میوه‌ها، افزایش کرایه‌های حمل و نقل و کاهش تولید میوه‌های سر درختی باعث شده است که قیمت میوه‌ها افزایش یابد.

حیدری با بیان اینکه بیشتر میوه‌های بیرجند از مراکز میوه تره بار استان‌های شیراز، اصفهان، مشهد و کرمان تهیه می‌شود و در این مدت بیشتر شاهد افزایش قیمت محصولات باغی بودیم.

جریمه‌ها هم مانع گران فروشی نشد
اما به دنبال گرانی در بازار میوه بیرجند به سراغ دادستان عمومی مرکز خراسان جنوبی رفتیم که وی در پاسخ به خبرنگار بازار ضمن اینکه جریمه‌ها نتوانسته مانعی برای گران فروشی شود، گفت: قیمت در بازار میوه گران است و انتظار ما نظارت جدی تر از سوی مسئولان مربوطه است.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با تاکید بر اینکه با توجه به قیمت‌های موجود در بازار میوه، باید دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند افزود: هر جا احساس شود که نظارت‌ها ضعیف است ما در دادسراها آمادگی داریم در این زمینه به مسئولان کمک کنیم چرا که معتقدیم در حق مصرف کننده نباید ظلم شود.

در بسیاری از میوه‌ها شاهد دلال بازی هستیم که در این راستا باید مطالبه گری‌ها افزایش یابد و مسئولان هم نظارت‌ها را تشدید کنند

وی گریزی به قیمت برخی از اقلام میوه در بازار مشهد زد و ضمن مقایسه قیمت‌های موجود در بازار بیرجند گفت: در بسیاری از میوه‌ها شاهد دلال بازی هستیم که در این راستا باید مطالبه گری‌ها افزایش یابد و مسئولان هم نظارت‌ها را تشدید کنند.

دست مردم به میوه نمی‌رسد| جای خالی نظارت‌ها در بازار خراسان جنوبی

وی از تشکیل کمیته‌ای در دادگستری خراسان جنوبی به منظور رسیدگی به تخلفات خبر داد و گفت: در این کمیته مدیر کل تعزیرات حکومتی استان و مدیران صمت حضور دارند.

حجت الاسلام نسائی زهان تصریح کرد: ما معتقدیم همه باید پای کار بیایند چرا که در هر کجا که مردم و مسئولان همراهی کردند، کار خوب پیش می‌رود.

دادستان عمومی مرکز خراسان جنوبی گفت: در قانون برای هر کدام از ما مسئولیتی قرار داده شده است که باید آن را به خوبی انجام دهیم لذا ما هم آمادگی داریم تا در راستای کنترل بازار کمک کنیم.

دادستان عمومی بیرجند ضمن اتمام حجت با متخلفان گفت: دفعه اول تذکر دفعه دوم جریمه نقدی و دفعه سوم پلمپ واحد صنفی است.

دلالان عامل گرانی بازار میوه
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار بازار دلیل گرانی میوه در بازار را وجود دلالان دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت میوه تره بار استان، مسافت زیاد بیرجند از مرکز تولید و تهیه میوه تره بار کشور، نبود زیرساخت‌های اساسی از قبیل شبکه حمل و نقل ریلی و انحصاری بودن شبکه توزیع و تهیه میوه تره بار توسط برخی واسطه گرهاست.

حسن دلپسند افزود: اگر ما بتوانیم میوه و تره بار مورد نیاز ۱۵۰ غرفه عرضه میوه تره بار در سطح شهر را تأمین کنیم کاهش چشمگیری در قیمت میوه و تره بار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بازار میوه تره بار دیگری ایجاد کنیم بدون شک رقابت بین فروشندگان اتفاق بیفتد و با ایجاد رقابت شاهد پایین رفتن قیمت میوه تره بار خواهیم بود.

کمتر کسی باور می کرد که روزی برسد برای خرید چند عدد موز، سیب و هلو درآمد یک روزت را هزینه کنی اما قیمت این روزهای میوه باورنکردنی ها را تحقق بخشیده و مردم خراسان جنوبی مطالبه گر نظارت ویژه و مستمر بر بازار میوه استان هستند.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha