۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
نادیده گرفتن بلاکچین؛ تهدید جدید مدیران
نتیجه یک تحقیقات نشان داد

نادیده گرفتن بلاکچین؛ تهدید جدید مدیران

یکی از فناوری های که این روزها بیشتر از آن می شنویم، بلاک چین است. این فناوری در بخش های مختلف همچون خدمات مالی و بانکداری، بیمه، مدیریت زنجیره تامین، شبکه توزیع انرژی و مخابرات کاربرد دارد.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- به گزارش «ترون ویکلی»، فناوری بلاک چین که در سال ۲۰۰۹   پا به عرصه گذاشت، هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و همچنان پتانسیل های آن نزد افراد شناخته نشده است.  با این وجود شرکت ها به سرعت در حال اجرای فناوری بلاک چین هستند تا به  ارزش شرکت های خود اضافه کنند.

علاوه بر این، گزارشی از گارتنر (Gartner:شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی ) در سال ۲۰۱۹، پیش بینی کرد که ارزش تجارت افزوده توسط بلاک چین تا سال ۲۰۲۵ به  بیش از ۱۷۶ میلیارد دلار افزایش می یابد. علاوه بر این، پیش بینی شرکت مشاوره تحقیقاتی نشان می دهد که ارزش تجارت به ۳.۱ تریلیون دلار عظیم تا سال ۲۰۳۰ می رسد.

بلاک چین  و نوآوری در صنعت

براساس گزارش گارتنر، تا سال ۲۰۲۵، به صورت  واقع بینانه  از این فناوری استفاده  و به این فناوری باید اعتماد بیشتری می شود. در نتیجه، این موضوع باعث رشد سریع و پذیرش فناوری بلاک چین خواهد شد.

همچنین  گزارشی که اخیراً توسط شرکت فناوری اطلاعات ویپرو  (Wipro) با همکاری شرکت تحقیقاتی  اچ اف اس(HFS) انجام شد، نشان می دهد که ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان مدیران در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری بلاک چین در راستای سودآوری شرکت های خود هستند.

گزارش منتشر شده  توسط ویپرو با عنوان "نادیده گرفتن بلاک چین  به عنوان تهدیدی است، اما کورکورانه پیروی نکنید"، ادعا می کند که تنها ۱ درصد از مدیران، بلاک چین را غیر ضروری می دانند.

این گزارش نتیجه یک مطالعه جهانی توسط ویپرو و شرکت  اچ اف اس است که  با ۳۰۰ مدیر انجام شده ، که شامل بیش از ۱۰۰ مدیر سطح C است که مستقیماً در پروژه های بلاک چین  شرکت خود درگیر هستند. علاوه بر این  در طول بررسی، ۹۴۰ نوآوری بلاک چین در سراسر صنعت مورد بررسی قرار گرفت. 

به گفته سائرب گوپتا، مدیر ارشد تحقیقاتی در اچ اف اس، در سال ۲۰۱۹، شاهد این بودیم که طرح های پیشگام بلاک چین موفقیت آمیز بوده اند . در حالی که شماری از طرحها نتوانسته اند فراتر از آزمایشگاه ها اجرایی شوند. با این وجود انتظار می رود، سال ۲۰۲۰ هیجان انگیزترین سال با پذیرش بلاک چین شرکت ها برای حل مشکلات تجاری در دنیای واقعی باشد. 

شش مزیت بلاک چین برای شرکت ها

طبق این گزارش بلاک چین شش مزیت  شامل؛ داده های اشتراکی توزیع شده، اعتماد محور، تراکنشهای غیرقابل تغییر، امنیت داده ها، قرادادهای هوشمند و ارایه مجوزها و عدم مجوز برای پذیرش نزد  شرکت است. این گزارش ادعا می کند که بیش از ۹۵ درصد تمرکز شرکت ها روی این فناوری بلاک چین  شامل هویت، رمزنگاری و نشانه ها، تجارت کالا به صورت همتا به همتا (peer-to-peer)، انتقال پول و پرداختها، مدیریت دارایی و زنجیره تامین و فرآیند برنامه ریزی واجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدأ تا محل مصرف، جلوگیری از کلاه برداری وسرمایه گذاری است.

علاوه بر این، این گزارش ادعا می کند که پذیرش بلاک چین تدریجی اما پیش رونده است. در واقع، در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از کل موضوعات مربوط به  بلاک چین در سطح جهان به مرحله تولید رسیده اند. با این وجود، اکثر کاربران بلاک چین بسیار مشتاقند و می خواهند ظرف دو سال آینده به آن سطح از فناوری  دست یابند.

این گزارش نشان داد که ۶۰ درصد از شرکتها، نسبت به پذیرش بلاک چین بسیار شفاف است و تنها ۳۰ درصد بسیار مشتاق هستند. مطابق این گزارش، اتخاذ یک رویکرد متعادل در جهت اجرای بلاک چین شرکت ها برای موفقیت آن بسیار مهم است.

گوپتا می افزاید: این امکان وجود ندارد که مشاغل بتوانند بلاک چین را نادیده بگیرند، زیرا این یک اهرم ایجاد ارزش است.

در واقع، یافته های این تحقیق حاکی از آن است که ۷۵ درصد مدیران در حال استفاده از بلاک چین برای  بهره بردن از تأثیرات و یا مزیت رقابتی هستند. زمینه های تمرکز شامل افزایش کارآیی و برتری داشتن، مدیریت داده ها و بخش هویتی و بهره وری کسب و کار، فناوری اطلاعات در بیشترین سطح شفافیت، اعتماد و پرداخت و معاملات  و تراکنشهای غیرقابل تغییر است.

در این بررسی مناطق  از جمله اروپا، آمریکای شمالی، خاور میانه، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی را مورد بررسی قرار داده است . همچنین کاربرد  قابل توجهی مربوط به صنایعی  شامل بانکداری، خدمات مالی، بیمه، انرژی، تولید صنعتی، خرده فروشی، فناوری پیشرفته  و مخابرات، سلامتی و علوم زیستی، سفر و هتل داری  و بخش  و دولتی و سازمان های مردم نهاد می شد.

کد خبر: ۱۱٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha