۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
تولید ۴ میلیون واحد مسکونی تا ۴ سال آینده
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد

تولید ۴ میلیون واحد مسکونی تا ۴ سال آینده

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تلاش‌ها برای تولید ۴ میلیون واحد مسکونی تا چهار سال آینده آغاز شد.

به گزارش بازار، محمود محمودزاده در پی برگزاری اولین جلسه عالی مسکن در روز گذشته (چهارشنبه) افزود: این جلسه کمتر از ۲ هفته از ابلاغ قانون تولید مسکن به ریاست رئیس جمهور برگزار شد.

وی ادامه داد: از نکات مهم این جلسه می‌توان به آغاز تولید دو نوبت، دو میلیون واحد در دو سال اول اجرای این طرح اشاره کرد که به دنبال آن تا پایان دولت یعنی چهار سال آینده امکان تهیه ۴ میلیون واحد مسکونی وجود داشته باشد.

محمودزاده تصریح کرد: مبلغ و سود تسهیلات این پروژه با توجه به مبلغ تمام شده در شهرهای مختلف و روستاها متفاوت خواهد بود. در جلسه امروز، کلیات این جلسه مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد در خصوص وظایف سایر دستگاه‌های مربوط جلساتی گذاشته و جوانب طرح بررسی و تفهیم گردد.

محمودزاده به صندوق ملی مسکن اشاره کرد و افزود: این صندوق دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می‌شود و پشتوانه‌ای دائمی برای مسکن کم درآمدها و یا حمایتی محسوب می‌شود. یکی از ابزار موفقیت در طرح‌های مسکن را می‌توان وجود همین صندوق ملی مسکن نام برد، زیرا با استفاده از منابع این صندوق می‌توانیم کاهش سود تسهیلات بانکی را شاهد باشیم.

وی افزود: برای ورودی‌های این صندوق، مالیات‌های بخش مسکن و زمین و ساختار، خط اعتباری مسکن مهر (اصل + برگشت آنها)، اعتباراتی که دولت در طول سال برای مسکن حمایتی در نظر می‌گیرد و اجاره‌ای که سیستم‌های ما بابت مسکن‌های ۹۹ ساله از کل پروژه‌های مسکونی ساخته شده دریافت می‌کند و بسیاری موارد دیگر دیده شده است.

محمودزاده گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار میلیارد، مجموع درآمدهای صندوق ملی مسکن خواهد بود که برخی از بودجه عمومی و برخی دیگر از مالیات‌ها و ... تأمین می‌شود، اما چون فقط ۱۴ روز از ابلاغ فعالیت این صندوق می‌گذرد، حسابی نزد خزانه و بانک مسکن به عنوان جایگزین مالی باز کرده ایم و فعالیت این حساب تا فعالیت مالی صندوق ملی مسکن ادامه خواهد داشت و سپس این صندوق است که وظیفه تأمین منابع مالی را به عهده خواهد داشت.

محمودزاده در خصوص حجم تسهیلات بانکی گفت: حدود ۵۳۴ هزار واحد شروع کرده از قبل داشته ایم که عدد مصوب بانکی می‌تواند تسهیلات آن‌ها را پوشش دهد. ۲۰۰ هزار واحد از این تعداد واحد روستایی می‌باشد که ۱۵۴ واحد آن‌ها به بانک معرفی شده اند.

وی ادامه داد: تولید دو میلیون واحد مسکونی که امروز تصمیمات کلی آن مصوب شد به علاوه یک میلیون و ۵۰۰ و خرده‌ای مانده از قبل، آغاز تولید بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را به دنبال خواهد داشت. در این رابطه از وزیر اقتصاد خواستیم تا برای انجام این پروژه سالانه حدود ۳۶۰ هزار میلیارد اختصاص دهند و بنا شد تا با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه‌ای گذاشته شود البته در جلسه اول شورای عالی مسکن، ایشان قول مساعد خود را اعلام کرده اند.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha