۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
بیش از ۵۰ درصد مسکن روستایی نیاز به مقاوم سازی و نوسازی مسکن دارد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

بیش از ۵۰ درصد مسکن روستایی نیاز به مقاوم سازی و نوسازی مسکن دارد

مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: هم اکنون در حوزه مسکن بیش از ۵۰ درصد روستاها نیاز به مقاوم سازی، بهسازی و نوسازی دارد.

به گزارش بازار، سید امیر حسین مدنی در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما با تبریک ۱۵ مهر -روز روستا و عشایر- افزود: در خصوص روستاهای کشور آمایش به روز نداریم و دقیق نمی‌دانیم که محرومیت فلان روستا در این سال‌ها چقدر افزایش یا کاهش داشته است.

وی با اشاره به این که در حوزه توسعه روستاها از قبیل مباحث آب، راه و گاز؛ خدمات ارزشمندی از ابتدای انقلاب تاکنون ارائه شده است، گفت: آمارها در حوزه زیرساخت بسیار خوب است، اما در بحث حوزه مسکن مشکلات روستایی بسیار فراوان است و در بحث حوزه کالبدی محیط‌های روستایی باید توجه بیشتری شود.

مدنی در حوزه آب شرب و کشاورزی روستاها نیز افزود: در این بخش مشکل زیرساخت نداریم، اما زیرساخت‌های ما فرسوده است و، چون حجم آب به سبب خشکسالی‌ها کاهش می‌یابد با تنش آبی مواجه هستیم و ۸ هزار و ۳۰۰ روستا تنش آبی دارند.

وی گفت: اگر از سرخس در شمال شرق تا بندر دیلم در جنوب غرب را خطی رسم کنیم در ۵۰ درصد پایین یعنی در جنوب و جنوب شرق با وجود سواحل عظیمی که داریم وضع، نابسامان است و شاهد روستاهای خالی از سکنه هستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: این که با وجود رشد زیرساخت‌ها در روستاها، اما با کاهش جمعیت روستاها مواجهیم، به این سبب است که ما مسئله روستا را به درستی درک نکرده ایم.

مدنی به تاکیدهای رئیس جمهور برای توسعه اقتصاد روستایی اشاره کرد و گفت: روستایی به لحاظ درآمد و اشتغال نیازمند توجه بیشتر است و در این سال‌ها حضور جوانان در روستاها بسیار کم شده است و بیشتر افراد مسن مانده اند و به همین علت است که ما آمار بیکاری مان در روستاها پایین است چرا که افراد مسن تقاضای کار ندارند.

وی افزود: روستایی ما گاهی اوقات برای دریافت مجوز تولیدی با مشکلات فراوانی روبرو می‌شود و مجبور است به دهیاری ها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی رفت و آمد کند و گاهی اوقات یک روستایی برای گرفتن مجوز نه تنها به مرکز روستا بلکه برخی اوقات مجبور است به پایتخت بیاید.

مدنی گفت: بخشی از مشکلات مربوط به مهاجرت به سبب مسائل فرهنگی و اجتماعی است و همه چیز هم اقتصادی نیست و ما در کشورهای پیشرفته شاهد محیط‌های بسیار لذت بخش روستایی هستیم و برای روستائیان جایگاهی رفیع قائل اند چرا که به امنیت غذایی کشورشان کمک می‌کنند.

کد خبر: ۱۱۰٬۸۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha