۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
قیمت مواد اولیه قنادی‌ها ۳ برابر افزایش یافت| کاهش ۵۰ درصدی تقاضا در لرستان
رئیس اتحادیه قنادان لرستان:

قیمت مواد اولیه قنادی‌ها ۳ برابر افزایش یافت| کاهش ۵۰ درصدی تقاضا در لرستان

لرستان- حسنوند، رئیس اتحادیه قنادان لرستان گفت: افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه در قنادی‌ها سبب کاهش ۵۰ درصدی تقاضا از سوی مردم شده و این شرایط، بسیاری از واحدهای قنادی را به تعطیلی کشانده است.

غلامرضا حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در مدت کرونا اصنافی چون تالارداران، شیرینی فروشی‌ها، قنادی‌ها و رستوران داران بسیار متضرر شده و لطمه دیدند؛ گرانی مواد اولیه‌ای چون روغن تخم‌مرغ، آرد و شکر که از اقلام اصلی شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌هاست و ازطرفی گرانی مواد اولیه‌ خارجی چون نارگیل، کنجد و کاکائو، شکلات، ژله و …نیز بازار را بسیار تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از واحدها یا با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند و برخی از آنها حتی به تعطیلی کشیده شده ‌اند، افزود: از دی ماه سال گذشته ما در حال نامه‌نگاری برای افزایش قیمت شیرینی و شکلات هستیم ولی مسائلی مانند انتخابات و تغییر هیئت مدیره و هیئت رئیسه باعث شد نتوانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه قنادان با بیان اینکه فعلاً پیگیریم تا ببینیم قیمت‌ها چگونه می‌شود هر چند معتقدیم نرخ دستوری فایده‌ای ندارد و باید نرخ قنادی‌ها نیز مانند اقلامی چون گوشت تحت تأثیر عرضه و تقاضا باشد، عنوان کرد: در حال حاضر میزان تقاضا نسبت به ابتدای سال، ۵۰ درصد کاهش یافته است که ایام کرونا و محرم و صفر در این کاهش خرید، نقش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت تعدادی تسهیلات ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی با سود ۱۳ الی ۱۴ درصد و بازپرداخت دو ساله به این واحدها پرداخت کرد ولی با توجه به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه در طی این مدت، این تسهیلات خیلی نتوانست دردی را دوا کند و بیشتر به صورت یک مسکن موقت عمل کرد.

حسنوند با بیان اینکه اکثر مواد اولیه مورد نیاز قنادی‌ها به صورت خام از کشورهای دیگر وارد و در داخل کشور فرآوری و بسته‌بندی می‌شود، تصریح کرد: ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه قنادی‌ها تولید داخل است ولی این میزان جوابگوی نیاز مردم نیست؛ تغییرات نرخ دلار نیز مستقیماً بر این بازار تاثیر گذار است و به محض بالا رفتن قیمت دلار، قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: هر کالایی که گران می‌شود حتی اگر دلار مجددا کاهش پیدا کند قیمت‌ها به صورت قطره چکانی کم می‌شود؛ جلسات زیادی در کارگروه اتاق اصناف و سازمان صمت برگزار می‌شود و حتی از ما می‌خواهند که به فکر صادرات باشیم در حالی که ما در وضع موجود مانده‌ایم.

کد خبر: ۱۱۰٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha