۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی| مردم و فروشندگان گلایه مندند
گزارش بازار؛

افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی| مردم و فروشندگان گلایه مندند

بیرجند- افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی امسال قدرت خرید را از مردم گرفته است بطوریکه موجب کاهش تقاضا و کسادی بازار فروشندگان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خبر بازگشایی و حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها باعث شده است که کمی شاهد رونق گرفتن بازار لوازم التحریر باشیم اما در کنار این رونق گرفتن شاهد گلایه ها و ناراحتی مردم از افزایش قیمت ها هستیم و اینکه بسیاری از مردم با حضوری شدن مدارس، نگران نبود قدرت خرید هستند.

تا چند سال قبل چون اجناس ارزان‌تر بود، خانواده‌ها آن چنان رقمی برای خرید لوازم التحریر در نظر نمی‌گرفتند، اما در این چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت‌ها، خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر باید یک بودجه‌ای کنار بگذارند و به همین خاطر خرید لوازم التحریر برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه مشکل شده است.

صنف لوازم التحریر نیز به دلیل غیرحضوری بودن فضای آموزشی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده اند و اکنون با افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم باز هم نگرانی هایی وجود دارد.

گرانی و نگرانی از بازگشایی مدارس با افزایش هزینه ها
متأسفانه بعضی از خانواده ها به دلیل پائین بودن سطح معیشتی، توان خرید لوازم التحریر اولیه، آن هم با این تورم بازار برای فرزندان خود را ندارند. در این بین والدین که چندین فرزند محصل دارند از این موضوع گلایه مند هستند.

خداپرست از شهروندان بیرجندی که در حال خرید لوازم التحریر بود در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت لوازم التحریر خیلی افزایش یافته است، گفت: فقط دو دفتر زبان و چند عدد خودکار، پاک کن و مداد خریدم چرا که خوشبختانه مدارس فعلاً مجازی است.

به دلیل اینکه مدارس غیرحضوری است هزینه ها کمی متعادل شده ولی با بازگشایی مدارس و خرید لوازم التحریر بیشتر، کیف و کفش و ... خانواده ها با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم خواهند کرد

وی ادامه داد: برای فرزندم که کلاس نقاشی می رود فقط یک آبرنگ با قیمت ۲۰۰ هزار تومان، مداد رنگی نیز با همین قیمت و بوم نقاشی معمولی کوچک حدود ۷۰ هزار تومان خرید کردم که نسبت به سنوات گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

شهابی از دیگر شهروندان بیرجندی نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: خوشبختانه فقط یک فرزند داریم در غیر این صورت با توجه به قیمت های کنونی با مشکلات فراوانی روبه رو می شدیم.

به گفته وی اکنون به دلیل اینکه مدارس غیرحضوری است هزینه ها کمی متعادل شده ولی با بازگشایی مدارس و خرید لوازم التحریر بیشتر، کیف و کفش و وسایل دیگر خانواده ها با مسائل مالی بیشماری دست و پنجه نرم خواهند کرد.

افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی| مردم و فروشندگان گلایه مندند

کیانی شهروند بیرجندی که برای فرزند اول دبستانی خود در حال خرید بود هم عنوان کرد: لوازم التحریر خیلی گران شده به نوعی که یک مداد در سال گذشته ۱,۵۰۰ تومان بود ولی امسال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است یا مدادرنگی از ۷ هزار و ۵۰۰ به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این افزایش قیمت ها برای باقی لوازم التحریر هم وجود دارد و یک کارگری که حقوق ثابت ندارد از کجا می تواند وسایلی که برای تدریس ضروری است را تهیه کند، همچنین قیمت بسته های اینترنی و گوشی هوشمند از دیگر مشکلات کنونی است.

به گفته وی با بازگشایی مدارس مشکلات هم بیشتر می شود چرا که وسایل دیگری مانند کیف، کفش، جامدادی و فرم مدرسه هم اضافه می شود و کمر اینگونه از خانواده ها زیر بار گرانی خواهند شکست.

کیانی افزود: قدرت خرید به شدت کاهش یافته است چرا که فقط برای یک فرزند با خرید حداقلی لوازم التحریر، ۳۰۰هزار تومان نیاز است و اگر تعداد فرزندان بیشتر باشد که هزینه های سرسام آوری وجود خواهد داشت.

بازار کساد لوازم التحریری ها
محمد عباس زاده، از فروشندگان لوازم التحریر در بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به دلیل کرونا سطح فروش به شدت افت کرده است و مردم خرید چندانی برای کلاس های مجازی ندارند.

وی در زمینه گرانی لوازم التحریر بیان کرد: تمام اجناس داخلی و خارجی گران شده است و مسلماً این گرانی لطمه زیادی به فروش می زند چرا که مردم فقط ملزوماتی که نیاز دارند، تهیه خواهند کرد.

به گفتۀ وی سطح فروش اجناس فانتزی کاهش یافته است و مردم به اجناس ضروری با قیمت پایین تر روی آورده اند.

اسماعیل محمدنژاد از دیگر فروشنده های لوازم التحریر هم در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: در حال حاضر فروش برای پایه های اول دبستان را داریم که معلم ها به خانوده ها یک لیست خرید لوازم التحریر اجباری داده اند و خانواده ها هم فقط همان ها را خرید می کنند.

وی اظهار کرد: فروش به هیچ وجه مانند گذشته نیست و اگر این گرانی ها ادامه داشته باشد با آغاز مدارس نیز شاهد چندان تفاوتی نخواهیم بود چرا که مردم با این قیمت ها به حداقل ها راضی خواهند شد.

افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی| مردم و فروشندگان گلایه مندند

افزایش ۴ برابری قیمت لوازم التحریر
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و کتاب فروشان بیرجند هم در این باره  در گفتگو با بازار اظهار کرد: تمام اجناس گران شده است و بازار لوازم التحریر نیز از این مقوله مستثنا نیست و حدود ۳ تا ۴ برابر گرانتر شده است.

مهدی راستگومقدم با اشاره به ضربه کرونا به این صنف گفت: اکنون این صنف تعطیل است و اگر در سال های قبل ۱۰ کامیون فقط دفتر می آوردیم امسال فقط ۵۵ کارتن با دو سواری آورده ایم.

به گفتۀ وی با توجه به قیمت ها مردم به خرید لوازم ضروری روی خواهند آورد و بازار لوازم لوکس و فانتزی لوازم التحریر دیگر رونقی نخواهد داشت.

وی با اذعان به اینکه با بازگشایی مدارس بازار لوازم التحریر رونق خواهد گرفت ولی در کاهش قیمت ها تأثیری نخواهد داشت، عنوان کرد: این موضوع فقط برای کسب و کارها خوب است و تا زمانی که ارزش ریال افزایش پیدا نکند شاهد این گرانی ها خواهیم بود.

راستگو مقدم ادامه داد: این روند ادامه دارد و با توجه به قیمت هایی که اکنون مشخص شده است، در سال آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت نسبت به امسال خواهیم داشت و فقط باید امیدوار باشیم قیمت ها به این صورت باقی بماند و ثبات داشته باشد و گران تر از این نشود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها اکنون مواد اولیه وارد و در داخل کشور مونتاژ می شود، تصریح کرد: هیچ کدام از وسایل لوازم التحریر تولید داخل نیستند و با توجه به نوسانات ارزی افزایش قیمت ها عادی است.

به گفتۀ وی علاوه بر ارز، افزایش عوارض، مالیات، بیمه و دستمزد کارگران نیز بر افزایش قیمت ها تأثیرگذار است و تا زمانی که درآمدها و سرمایه ها افزایش پیدا نکند مشکلات زیادی خواهیم داشت.

افزایش ۳ برابری قیمت نوشت افزار در خراسان جنوبی| مردم و فروشندگان گلایه مندند

نبود حمایت و افزایش مشکلات
رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و کتاب فروشان بیرجند با بیان اینکه برای هر دو قشر مردم و صنف لوازم التحریر بوی مهر نمی آید، گفت: به دلیل تعطیلی مدارس بسیاری از فروشنده ها تعطیل هستند و ریزش داشته ایم.

راستگومقدم افزود: همچنین خانواده ها نیز به دلیل افزایش قیمت با مشکلات فراوانی روبه رو شده اند چرا که اگر تعداد فرزندان محصل آنها بیشتر از یک نفر باشد با توجه به گرانی ها نمی توانند هزینه ها را پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: منتظر بازگشایی دانشگاه ها هستیم چرا که از استان های دیگر وارد می شوند و با توجه به افزایش درآمد خانواده های شهرهای بزرگ، در بیرجند شاهد رونق گرفتن کسب و کارها خواهیم بود.

در دوره اول تسهیلات و کرونا، به طور کامل اسمی از این صنف وجود نداشت و در دور دوم اسم لوازم التحریر اضافه شد ولی تاکنون هیچ کدام از همکاران ما نتوانسته اند تسهیلاتی دریافت کنند

به گفتۀ وی در بیرجند ۱۵۰ عضو اتحادیه لوازم التحریر داریم که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است که دولت نگاه ویژه ای به این قشر داشته باشد.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و کتاب فروشان بیرجند اظهار کرد: در بخش حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا صنف لوازم التحریر کاملاً مظلوم واقع شد و دیده نشد.

راستگو مقدم تصریح کرد: در دوره اول تسهیلات و کرونا، به طور کامل اسمی از این صنف وجود نداشت و در دور دوم اسم لوازم التحریر اضافه شد ولی تاکنون هیچ کدام از همکاران ما نتوانسته اند تسهیلاتی دریافت کنند.

وی با گلایه از ادغام اتحادیه ها گفت: چندماهی است که اتحادیه لوازم التحریر را با اتحادیه ارتباطات ادغام کرده اند که هیچ گونه ارتباطی باهم ندارند و باعث افزایش مشکلات شده اند.

به گفتۀ وی این کار نه تنها هیچ کمکی نکرده است بلکه باعث افزایش مالیات، بیمه و عوارض هم شده و هیچ حمایتی در این مدت از دولت دیده نشده است.

راستگومقدم اظهار کرد: دولت می توانست با امحال وام ها کمی حمایت کند ولی این اتفاق نیفتاد و با تصمیمات گرفته شده فقط باعث افزایش مشکلات شده اند.

باتوجه به گرانی لوازم التحریر و از آن سوی مشکلات فروشندگان این صنف مسئولان باید تدابیری بیندیشند چرا که با حضوری شدن فضاهای آموزشی با مشکلات و نارضایتی های زیادی مواجه خواهیم شد که هیچ راهکاری برای آن در نظر گرفته نشده است و مردم در این میان سردرگم مانده اند که با افزایش هزینه ها چه کاری باید انجام دهند.

کد خبر: ۱۱۰٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha