۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها، باعث رکود اقتصادی آمریکا می شود
وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا:

ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها، باعث رکود اقتصادی آمریکا می شود

جنت یلن، وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا گفت: ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها باعث رکود اقتصادی آمریکا خواهد شد.

به گزارش بازار، جنت یِلن (Janet Yellen)، وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا، گفت: شکست در افزایش سقف انتشار ‌اوراق قرضه خزانه داری (بدهی ‌ها آمریکا) به منظور تامین ‌بودجه ادارات دولتی این کشور که به تعطیل شدن ادارات ‌دولتی آن می‌انجامد و به اصطلاح به آن شات داون (‌shutdown‌) گفته می‌شود به رکود اقتصادی جدیدی در کشور می‌انجامد.

وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که ناتوانی دولت در تامین بودجه ادارات دولتی و پرداخت اوراق قرضه سررسید شده به علت عدم توافق جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا در کنگره این کشور، برای افزایش سقف بدهی قبل از مهلت ۱۸ اکتبر، می‌تواند باعث رکود جدیدی شود.

وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا در گفتگو با CNBC گفت: من واقعاً انتظار دارم این امر باعث رکود شود. زیرا جمهوریخواهان برای افزایش سقف بدهی‌ها رای نمی‌دهند. این در حالی است که طبق روال عادی معمولا جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا در کنگره این کشور، در این گونه موارد همکاری می‌کنند و در نهایت نیز به افزایش سقف بدهی‌ها رای می‌دهند. وی در ادامه هشدار داد: اگر ما در موقعیتی باشیم که منابع لازم برای پرداخت بدهی دولت را نداشته باشیم، فاجعه بار خواهد بود.

سقف بدهی‌ها، برابر با حداکثر میزان بدهی‌های آمریکا است. رسیدن به این سقف در سال ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از توافق بین دولت ترامپ و دموکرات‌های دموکرات آن زمان به حالت تعلیق درآمد و از اول اوت دوباره اعمال شد.

خزانه داری آمریکا برآورد می‌کند که سقف بدهی‌های این کشور چیزی بیش از ۲۸ هزار میلیارد دلار تعیین شده است و در ۱۸ اکتبر این سقف پر خواهد شد. پس از آن کشور می‌تواند در حالت ناتوان در تامین بودجه ادارات دولتی و پرداخت اوراق قرضه سررسید شده قرار گیرد.

یلن تأکید کرد: اینجا واقعا اعتماد به اعتبار مالی آمریکا مطرح است و اگر این کشور در این خصوص شکست بخورد اعتبار مالی آن زیر سئوال خواهد رفت. در این حالت، دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان، حقوق سربازان و خانواده‌هایی که کمک دولتی دریافت می‌کنند پول کافی در اختیار نخواهد داشت.

وی افزود: و البته خود بدهی ما، اوراق بهادار خزانه داری آمریکا از دیرباز به عنوان امن‌ترین دارایی روی کره زمین در نظر گرفته شده است که تا حدی همین امر دلیلی برای تعیین دلار به عنوان ارز ذخیره است.

اگر سقف بدهی افزایش نیابد یا تعلیق شود، دولت آمریکا مجبور می‌شود هزینه‌های خود را روز به روز به پیش ببرد و هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهد. این امر می‌تواند پیامدهای غیرقابل پیش بینی‌ای بر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان داشته باشد.

جو بایدن روز دوشنبه وارد موضوع شد و گفت: به دلیل مخالفت ‌جمهوریخواهان تضمینی نیست که آمریکا در ۱۸ اکتبر دچار ورشکستگی در پرداخت دیون خود نشود.

کد خبر: ۱۱۰٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha