۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
استفاده از انرژی باد و خورشید؛ تجربه اروپا از کربُن زدایی
بازار گزارش داد؛

استفاده از انرژی باد و خورشید؛ تجربه اروپا از کربُن زدایی

با استفاده از انرژی باد، خورشید، قدرت هسته ای و هیدروژن می توان به هدف کربن زدایی نزدیک تر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: نقش انرژی پاک و فناوری های پیشرفته در کربن زدایی از سوی اتحادیه اروپا دنبال می شود. اهمیت کربن زدایی و استفاده از انرژی های پاک جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

انرژی باد و خورشید
انرژی باد و خورشید با کاهش قیمتها و افزایش راندمان تولید، مقدار زیادی انرژی تجدیدپذیر برای بازارهای اروپایی تولید خواهند کرد. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که پروژه های بادی دریایی اروپا بسته به سناریو از ۱۹ گیگاوات (GW) در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۷۵ گیگاوات در سال ۲۰۴۰ برسد و انرژی خورشیدی حداقل ۲۹ درصد از ظرفیت های اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۴۰ تشکیل دهد. بخش انرژی اتحادیه اروپا از اقدامات مهم در زمینه بهره وری انرژی، کربن زدایی بخش حمل و نقل، رشد قوی ذخیره باتری، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سوخت های هیدروژنی سود خواهد برد.

انرژی باد، به ویژه باد دریایی، پتانسیل فوق العاده ای برای برآوردن تقاضای انرژی به عنوان منبع تأمین دارد که با تولید پشتیبان همراه می شود و به طور بالقوه ذخیره می شود زیرا باتری های مقیاس شبکه از نظر تجاری پایدار می شوند و فناوری های جدید می توانند انرژی را برای مدت طولانی ذخیره کنند.

دانمارک، فنلاند، آلمان، لهستان، سوئد و انگلستان همگی در حال سرمایه گذاری بر روی انرژی باد دریایی هستند. توربین های بادی بزرگتر، کارآمدتر هستند و از افزایش سرعت باد در سطح جهان سود خواهند برد. این عوامل می توانند باعث شوند که انرژی تولید شده توسط یک توربین حدود ۳۷ درصد رشد کند. وزش باد باعث می شود مزارع بادی در جغرافیای مختلف توزیع شده و از زیرساخت های انتقال بهتر بهره مند شوند.

از آنجا که تعدادی از ایالت ها و مناطق در ایالات متحده آمریکا برای استقرار فناوری خورشیدی و باد در خشکی و دریایی کار می کنند، فرصت هایی برای پیشبرد مشارکت های ترانس آتلانتیک و به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها وجود دارد. اروپا در زمینه توسعه فناوری باد پیشرو است و می تواند به ایالات متحده در تلاش های خود کمک کند.

در ایالات متحده آمریکا نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. به عنوان مثال، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک و رود آیلند در میان دیگر ایالت ها، محرک های اصلی وزش باد دریایی در ایالات متحده هستند. فرصتی برای همکاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده در زمینه استقرار بادهای دریایی و بحث در مورد چالش ها و درس های اصلی در زمینه زیرساخت انتقال و مدیریت موفق صنایع مرتبط وجود دارد.

تجدیدپذیرها نیز نقش بیشتری در تولید نفت و گاز دارند. آنها می توانند زیرساخت های متقابل با توسعه نفت و گاز دریایی داشته باشند. برآورد آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد از هزینه تمام پروژه بادی دریایی از جمله ساخت و نگهداری با بخش نفت و گاز دریایی هم افزایی قابل توجهی دارد که یکی از دلایل سرمایه گذاری شرکت های نفت و گاز در پروژه های بادی دریایی است.

از این رو بسیاری از شرکت های نفتی و گاز اروپایی یا در حال سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی باد هستند یا به باد دریایی علاقه نشان داده اند. علاوه بر این از انرژی های تجدیدپذیر نیز می توان برای تولید هیدروژن سبز استفاده کرد که می تواند در خطوط لوله گاز طبیعی ترکیب شود.

بهروه وری انرژی در اروپا
بهره وری انرژی یکی از مقرون به صرفه ترین روشها برای کاهش انتشار کربن است و انتظار می رود اتحادیه اروپا برخی از بزرگترین پیشرفتها را در سطح جهانی انجام دهد. بهره وری انرژی همچنین امنیت انرژی را افزایش می دهد زیرا وابستگی به واردات سوخت های فسیلی را کاهش می دهد.

در سال ۲۰۱۲ ، اتحادیه اروپا ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را تا سال ۲۰۲۰ تعیین کرد که تقریباً معادل خاموش کردن ۴۰۰ نیروگاه بود. به تازگی این هدف تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲.۵ درصد افزایش یافته است.

باید گفت حفاظت از انرژی و اصل بهره وری یک اولویت مشترک در اروپا و ایالات متحده آمریکاست که نیاز به تمرکز مجدد دارد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده می توانند برای افزایش همکاری های جهانی در زمینه بهره وری انرژی و تسهیل سیاست ها و استانداردهای فناوری که منجر به افزایش بهره وری انرژی در بخش های مختلف اقتصادی می شود، همکاری کنند.

قدرت هسته ای
انرژی هسته ای یکی از مهمترین منابع انرژی بدون کربن در اروپا است  اما آینده آن بدون حمایت قوی دولت و پذیرش جامعه نامشخص است. صد و سی راکتور هسته ای در چهارده کشور عضو اتحادیه اروپا حدود ۳۰ درصد از برق تولیدی در اتحادیه اروپا را تولید می کنند.

در مورد خروج یکی از بزرگترین منابع عاری از کربن و تأثیرات آن بر کربن زدایی دیدگاههای متفاوتی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد. نگرانی عمومی در مورد ایمنی و قیمت انرژی هسته ای در حال فسخ است.

ارزیابی همه عوامل خارجی ، امکان مقایسه عادلانه بین منابع و فناوری های انرژی از جمله مزایای جامع زیست محیطی و امنیتی را فراهم می آورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان می کند: ساخت پروژه های جدید بادی و خورشیدی گرانتر از افزایش طول عمر راکتورهای هسته ای موجود است که برای سرمایه گذاری ۵۰۰ تا ۱ میلیارد دلار به ازای هر گیگاوات ظرفیت نیاز دارد. عدم حمایت دولت از انرژی هسته ای در اروپا و در سطح جهانی پیامدهایی بر ظرفیت بار پایه خواهد داشت.

هیدروژن
استفاده از گازهای کم کربن مانند هیدروژن برای کربن زدایی مهم خواهد بود. تطبیق پذیری هیدروژن نقش مهمی در اقتصاد کربن زدا بازی می کند، اما این فناوری امیدوارکننده به منابع مالی وسیع و سیاست های مناسب برای استفاده بهینه نیاز دارد. هیدروژن سبز با الکترولیز با استفاده از انرژی های تجدید پذیر (انرژی خورشیدی و باد) بدون انتشار کربن تولید می شود. هیدروژن خاکستری از گاز طبیعی ساخته می شود.

تنوع و گزینه های منابع هیدروژن باعث می شود نقش های زیادی در بخش انرژی ایفا کند. چشم انداز جهانی انرژی IEA ۲۰۱۹ بر استفاده از هیدروژن در ترکیب انرژی آینده تأکید می کند و خاطرنشان می کند: هیدروژن می تواند در حمل و نقل و گرمایش استفاده شود یا به برق تبدیل شود یا به سوختهای مبتنی بر هیدروژن مانند متان مصنوعی، آمونیاک یا مایع تبدیل شود.

این نوع سوخت همچنین می تواند با ارائه یک گزینه ذخیره سازی طولانی مدت و تولید برق کم کربن از ادغام سطوح بالای برق مبتنی بر تجدیدپذیر پشتیبانی کند.
اتحادیه اروپا به طور فزاینده ای به هیدروژن به عنوان نوعی ذخیره انرژی تجدیدپذیر در مدت زمان طولانی نگاه می کند و اهمیت آن را در انتقال انرژی پاک نشان می دهد.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha