۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت
بازار گزارش می‌دهد؛

ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت

همدان- کرونا همان ویروس ناشناخته ای که از دوسال پیش اقتصاد کشور را با چالش روبرو کرده چرخ های خیاطی های همدان را از کار انداخته و در این مسیر باز هم جای حمایت هایی که باید باشد و نیست؛ خالی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع ویروس کرونا با خود بسیاری از کسبه و صنایع را با چالش های تولید مواجه کرد؛ چالشی که با محدودیت های کرونایی و مشکلات دیگر در حوزه اقتصاد گره خورد و تولیدکنندگان بسیاری را به سمت و سویی برد که حتی چراغ کارگاه هایشان خاموش شد.

تولید پوشاک نیز یکی از همین موارد بود که این روزها با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مجازی برگزار شدن آن ها و البته به سبب کاهش تعداد مهمانی ها و غیره با روند کاهشی در تولید روبرو شده است؛ این روند با گرانی مواد اولیه و مشکلات تولید و فروش همراه شده و در وضعیتی که بسیاری از افراد در استان همدان در این حوزه فعالیت دارند شاهد کند شدن چرخش چرخ های خیاطی و تولید پوشاک در استان هستیم.

روستای «یکن آباد» همدان مجتمع های بزرگ تولید پوشاک را در دل خود جای داده است

تولیدی های فعال در روستای «یکن آباد» همدان به عنوان یکی از روستاهایی که مجتمع های بزرگ تولید پوشاک را در دل خود جای داده از جمله مناطقی است که این وضعیت را دچار است؛ این روستا به عنوان یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در ۱۰ کیلومتری همدان قرار دارد و با روستای «انصار الامام» همسایه است و در مجاورت شهرستان بهار قرار گرفته ضمن اینکه در روستای یکن آباد حدود چهار هزار نفر در قالب ۹۰۰ خانوار زندگی می کنند.

در این مسیر از یک سو حمایت ها و از سوی دیگر، توجه به بازارهای فروش بایستی در تولید بیش از گذشته مدنظر باشد که در این راستا گفتگویی با یکی از خیاطان همدانی ترتیب داده شد و در ادامه پای صحبت های سیدرضا حسینی؛  رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان همدان نشستیم تا از وضعیت بازار پوشاک همدان پرس و جو و وضعیت تولید و فروش پوشاک را جویا شویم و چگونگی حمایت ها را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت

خانم اتابکی یکی از مزون داران و خیاطان همدانی است، وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای مردم برای دوختن لباس، سر ماه دیگر تمدید مغازه مان را انجام ندادیم، عنوان کرد: سعی کردم تا کارم را به خانه ببرم اما به مرور همان مشتریان محدود هم محدودتر شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه به سبب اینکه مراسم عروسی و مهمانی و غیره به خاطر کرونا کنسل شدند، تعداد مشتریان من هم کم و کمتر شد.

وی مطرح کرد: متاسفانه خیاطی به صورت مجازی جواب نمی دهد، سعی کردم در این دوران وارد این حیطه شوم اما گویی اعتماد مردم به این عرصه هنوز مناسب نیست و شاید خیاطی های حضوری را ترجیح می دهند که البته آن هم به خاطر کرونا کاهش یافت.

هم اکنون با مراجعه به منزلم شاید هفته ای یک کار جدید داشته باشم

این بانوی همدانی در خصوص کاهش میزان کار خود اظهار کرد: قبل از کرونا و پیش آمدن این وضعیت در تابستان درگیر دوختن روپوش های مدارس و مانتو و شلوار اداری برای مربیان و معلمان بودم به نوعی که روزانه تعداد بسیار زیادی از همین روپوش ها برش می خورد و دوخته می شد اما هم اکنون با مراجعه به منزلم شاید هفته ای یک کار جدید داشته باشم که بیشتر آن ها هم به سمت کوتاه کردن لباس و اقداماتی است که در مسیر تعمیر لباس قرار گرفته نه دوختن یک لباس تازه.

بازار فروش و تقاضای پوشاک در همدان با کاهش چشمگیری روبرو است
سیدرضا حسینی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار فروش و تقاضای پوشاک در همدان با کاهش چشمگیری روبرو است، گفت: چرخ واحدهای تولیدی پوشاک به کندی  می چرخد.

وی دلیل کاهش تقاضا جهت خرید پوشاک و دوخت لباس را پایین آمدن قدرت خرید مردم برشمرد و در این خصوص عنوان کرد: مواد اولیه برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام می شود و همین امر باعث شده تولیدکنندگان رغبتی برای تولید نداشته باشند.

ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت

حسینی با اشاره به اینکه، قرار بود وام در اختیار تولیدکنندگان پوشاک قرار بگیرد ولی تاکنون این مهم تحقق پیدا نکرده است، اضافه کرد: باید دولت وام هایی با ۱۰ درصد سود در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که بتوانند ساپورت شوند و کار انجام دهند؛ اما تاکنون وام هایی با سود کم تعلق نگرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان همدان در ادامه این گفتگو با تصریح بر اینکه در صورت پرداخت تسهیلات به کارگاه ها، تولیدات پوشاک فعال‌تر و پر رونق تر می شود، اظهار کرد: با این مسیر می توانیم به رقم بالایی در تولید و دوخت لباس و پوشاک در همدان نائل آییم.

وی به وضعیت شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران شیوع  کرونا واقعا تولیدکنندگان و خیاطان جهاد گرانه در زمینه تولید ماسک کار کردند و کار جهادی تولیدکنندگان جهت تولید ماسک در آن مقطع حساس که با شیوع گسترده کرونا مواجه بودیم تحسین برانگیز بود.

حسینی ادامه داد: تولیدکنندگان ما با تغییر مدل و سبک دوخت خود به تولیدات بهداشتی جهادی عمل کردند و اجازه ندادند استان از نظر ماسک کمبودی را احساس کند.

تقاضا جهت خرید پوشاک در بازار بسیار کمرنگ شده است

وی با اشاره به اینکه مشکلات کاری اکثراً به علت ضعیف  بودن کار بوده است، عنوان کرد: تقاضا جهت خرید پوشاک در بازار بسیار کمرنگ شده است؛ چراکه مردم در مهمانی ها شرکت نمی کنند که انواع و اقسام لباس ها مورد نیاز باشد و از طرفی هم در فصل فعالیت مدارس، به دلیل تعطیلی مدارس و مجازی شدن درس و تحصیل، برای دانش آموزان دوخت و طراحی لباس فرم سفارش داده نمی شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان همدان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه وضعیت و شرایط کاری تولیدکنندگان پوشاک و خیاطان در سال گذشته بهتر بود، افزود: در اوایل شیوع ویروس کرونا قرار داشتیم و بازار کماکان فعال بود و تعطیلی به آن صورت متوجه بازار عرضه پوشاک نشده بود اما این روزها وضعیت کاملاً متفاوت است.

 حسینی با ابراز اینکه دو سال است درگیر مسئله شیوع کرونا و تاثیر بد اقتصادی آن بر روی مشاغل مختلف هستیم، اضافه کرد: شب عید سال ۹۸ که بازار کلاً در رکود و تعطیلی بود، شاهد این بودیم که بسیاری از پوشاک تولید شده به فروش نرفت اما در بازار عید ۹۹ وضعیت به مراتب بهتر بود و شاهد تقاضا بودیم اما این روند دیری نپایید و وارد رکود و تعطیلی ها شدیم.

تولیدکنندگان همچنان با مشکل عدیده  دست و پنجه نرم می کنند

وی با بیان اینکه این روزها کارهای تعمیر لباس توسط خیاطان کماکان ادامه دارد و تعمیرکاران کم و بیش کارهایی انجام می دهند، عنوان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان همچنان با مشکل عدیده  دست و پنجه نرم می کنند.

ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدی های پوشاک کارهای مدی دوزی تهران را انجام می دهند، افزود: به این صورت که تولیدی های مستقر در تهران کار برش زده را به  همدان ارسال می کنند و ادامه کارها در همدان به انجام می رسد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در همدان فروش پوشاک رونقی ندارد و تنها درصد اندکی از تولیدکنندگان که خود فروشگاه دارند کم و بیش پوشاک خود را در بازار عرضه و به فروش می رسانند، اظهار کرد: اگر تولید باشد، کار تولید پوشاک هم رونق می گیرد.

در حال حاضر تولیدی های بنام  پوشاک در خیابان هفتم تیر  و ولیعصر تهران کارهای برش زده را برای همدان می‌فرستند تا توسط تولیدکنندگان همدانی دوخت زده و به بازارعرضه شود

رئیس اتحادیه تولید کنندگان پوشاک در همدان عنوان کرد: همدان پتانسیل این را دارد که در زمینه تولید پوشاک عرض اندام کند؛ در حال حاضر تولیدی های بنام پوشاک در خیابان هفتم تیر و ولیعصر تهران کارهای برش زده را برای همدان می‌فرستند تا توسط تولیدکنندگان همدانی دوخت زده و به بازار عرضه شود.

حسینی با اشاره به اینکه همدان از نظر پتانسیل تولید پوشاک در سطح بالایی قرار دارد و مشکلی در این زمینه ندارد، گفت: اگر تولیدکنندگان پوشاک در استان حمایت شوند، می توانند به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنند.

وامی نداریم که در اختیار خیاطان قرار دهیم که چرخ واحد تولیدی آن ها به خوبی بچرخد

وی با اظهار اینکه تولیدکنندگان مدام به اتحادیه مراجعه می کنند و درخواست وام دارند، ابراز کرد: ما وامی نداریم که در اختیار آن ها قرار دهیم که چرخ واحد تولیدی آن ها به خوبی بچرخد.

ویروس ناشناخته چرخ خیاطی های همدان را از کار انداخت

حسینی با بیان اینکه بازار تقاضای پوشاک در همدان با کاهش چشمگیری روبرو است، گفت: چرخ واحدهای تولیدی پوشاک به کندی می چرخد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک استان همدان در پایان این گفتگو اظهار کرد: توقع ما از دولت این است که وام های با بهره کم در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا کارگاه های تولیدی آن ها در حالت تعلیق نباشد، سقف وام هایی که به تولیدکنندگان تعلق می گیرد، باید به میزان قابل توجهی توان چرخش چرخ تولیدی را داشته باشد.

یقیناً باید گفت در روزگاری که با تحریم های اقتصادی و مشکلات وارداتی و صادراتی پوشاک روبرو بودیم، سرمایه گذاران عرصه پوشاک و فعالین این حوزه پای کار آمده و نگذاشتند چراغ تولید خاموش بماند، حتی در دوران ابتدایی شیوع ویروس کرونا که با مشکلات تهیه ماسک و روپوش های بیمارستانی مواجه شده بودیم همین تولیدکنندگان و خیاطان پای کار آمدند و به تولید این اقلام پرداخته و با روانه کردن آن ها به بازار موجب شکستن قیمت های نجومی این محصولات شدند اما این روزها، همین تولیدکنندگان با مجازی بودن دانشگاه ها و مدارس و محدود شدن مهمانی ها و مراسم و سوق پیدا کردن مردم به سمت خریدهای اینترنتی روبرو هستند و تقاضا برای کار آن ها روند کاهشی دارد.

بدین ترتیب، حال که برای سال جاری به دنبال تحقق شعار «تولید،  پشتیبانی و موانع زدایی» هستیم زمان آن رسیده که قدم ها در این مسیر با جدیتی بیش از پیش برداشته شود تا شاهد این باشیم که در این راه، مانع ها از سر راه تولیدکنندگان پوشاک استان همدان برداشته و با تسهیل در سرمایه گذاری، تولید، فروش و صادرات این محصولات عزم جدی و مسئولانه سرلوحه قرار گیرد تا نه تنها تولیدکنندگان این عرصه با مشکلات دست و پنجه نرم نکنند بلکه پوشاک تولیدی همدان بتواند بازارهای داخلی را به خود اختصاص داده و جای پوشاک خارجی را بگیرد و با این روند، اشتغال زایی، برندسازی، درآمدزایی و غیره را به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha