بازگشایی قفل رشد اقتصادی با تولید رقابت‌پذیر و صادرات ارزش‌افزوده
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

بازگشایی قفل رشد اقتصادی با تولید رقابت‌پذیر و صادرات ارزش‌افزوده

کلاهی‌صمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، معتقد است چالش به یادگار مانده از چندین دهه در اقتصاد ایران، تنها با خلق ارزش‌افزوده در صنایع و تولیدات، رفع خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با روسای اتاق‌های بازرگانی کشور و صادرکنندگان که به تازگی برگزار شد و طی آن، وزیر صمت از تغییر در الگوی صادرات غیرنفتی خبر داد، آنچه در این جلسه هم‌اندیشی گذشت را به خواسته و دیدگاه‌های بخش‌خصوصی نزدیک دانست و اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید فعالیت وزارت صمت، نظام صادرات و صنعت ایران در مسیر اصلاح ساختار قرار گیرد.

علیرضا کلاهی صمدی با بیان اینکه سال‌ها است که در کشور، دولت‌ها با شعار توسعه صادرات غیرنفتی بر سرکار آمده‌اند و در پایان نیز بدون آنکه تحولی در این حوزه اتفاق افتد، رفته‌اند، افزود: خوشبختانه این‌بار، در باب صادرات غیرنفتی سخنانی از زبان وزیر صمت در دولت سیزدهم شنیده شد که شاه‌بیت مطالبات فعالان بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی طی ادوار گذشته و حال بوده‌است و اینکه، در صادرات تنها عدد و رقم مهم نیست بلکه باید به سمت عرضه کالاهای با ارزش‌افزوده بالا به بازارهای بین‌المللی گام برداشت.

کلاهی‌صمدی رویارویی با این استراتژی تازه و تحقق آن را تنها منوط به تقویت نظام رقابت‌پذیری در اقتصاد کشور دانست که به گفته وی، در حال حاضر در زمینه ضعف و نقصان بزرگی برقرار است. به گفته این فعال اقتصادی، آنچه در حال حاضر در اقتصاد ایران به عنوان صادرات غیرنفتی الگو قرار گرفته، صادرات تعداد محدودی کالای منابع‌محور و با ارزش‌افزوده پایین است که حاصل آن، توقف رشد در صنعت را رقم زده‌است.

وی با تاکید بر اینکه ارتقا و جهش در کیفیت صادرات باید الگو و استراتژی جدید تجارت خارجی کشور قرار گیرد، افزود: پایین بودن پیچیدگی تولیدات و محدود بودن مقاصد صادراتی، گریبان اقتصاد ایران را رها نخواهد کرد مگر آنکه سیاست‌ها در مسیر ایجاد ارزش‌افزوده در تولید و صادرات تدوین شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اعمال و برقراری سیاست‌های به گفته وی، غلط و ناپخته و در عین حال حمایت همه‌جانبه از برخی رشته‌های محدود صنعتی از جمله پتروشیمی، صنایع شیمیایی و فلزات، به زیان صنایع ساخت‌محور عنوان کرد و افزود: اینکه چگونه باید از این چاله خودکنده، خارج شویم و صنعت در مسیر احیا قرار گیرد، نیاز به تصمیم‌گیری‌های پیچیده و دشوار دارد، اما آنچه که مسلم است، این چالش را می‌توان با ایجاد صنعت رقابت‌پذیر که نبود آن هزینه‌های سنگین مبادلاتی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده، سامان بخشید.

وی نبود استراتژی توسعه صنعتی در نظام اقتصادی ایران را چالش دیگری دانست که طی دهه‌های گذشته، به توسعه نامتوازن در کشور نیز دامن زده است و گفت: امروز در حالی صنعت پتروشیمی کشور به تولیدات محدود در انواع محصولات مشغول است که صنایع پایین‌دستی با کمبود در تامین مواد اولیه از گروه پتروشیمی مواجه هستند و به ناچار این محصولات از خارج از کشور وارد می‌شود، بنابراین، خروجی چنین صنعتی، تولیدات ناقص و با ارزش‌افزوده پایین است.

کلاهی‌صمدی با تاکید بر اینکه این روند باید نظام صنعتی و اقتصادی کشور اصلاح شود، افزود: فرایند اصلاح نیز تنها محدود به اقدام از سوی یک یا چند وزارتخانه نیست و تمامی تیم اقتصادی دولت و نهادهای حاکمیتی باید همسو شوند تا به هدف اصلی که تولید رقابت‌پذیر و با ارزش‌افزوده بالا در اقتصاد ایران است، دست پیدا کنیم. وی افزود: عدم اصلاح این روند و ضعف در ایجاد رشد اقتصادی، حتی امنیت بین‌المللی کشور و جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای را به مخاطره می‌اندازد، بنابراین سیاست‌گذار باید راه اصلاح ساختار در این بخش را در پیش گیرد.

کد خبر: ۱۱۰٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha