۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سهم بالای مازندران از خانه های خالی| دو دلی مالکان برای ثبت اطلاعات
بازار گزارش می‌دهد؛

سهم بالای مازندران از خانه های خالی| دو دلی مالکان برای ثبت اطلاعات

ساری- با گذشت ماه ها از آغاز ثبت اطلاعات خانه های خالی، هنوز این طرح آنگونه که باید در مازندران جدی گرفته نشده و خانه چندمی ها تمکین نمی کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: طبق ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم که در سال ۹۹ مصوب شده است، وزارت راه و شهرسازی مکلف به طراحی سامانه‌ای شد تا اطلاعات کلیه املاک مستغلات در آن ثبت شود و مالکان و مستأجران تا پایان ماه فرصت ثبت اطلاعات را دارند.

بی اعتمادی به دولت و شفاف نبودن طرح ثبت اطلاعات در سامانه املاک سبب شده تا مالکان واحدهای مسکونی در مناطق مختلف از جمله مازندران استفاده چندانی از این پروژه ملی نداشته باشند.

چندماهی از عملیاتی شدن این پروژه در کشور می‌گذرد و بررسی برآیندها نشان می‌دهد که استقبال از این طرح از سوی مالکان و خانه دوم یا چندمی ها گرم نبوده است.

طبق قانون مالکان بیش از پنج واحد مسکونی خالی مشمول مالیات‌های دو برابری می‌شود و اگر ملک به مدت ۱۲۰ روز غیرمتوالی در سال خالی باشد نیز مشمول مالیات بر خانه خالی خواهد شد.

در کل کشور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شد و هنوز سهم مازندران از این میزان اعلام و مشخص نشده است، اما برایندها نشان می‌دهد که شمار خانه‌های خالی و یا دوم در مازندران به دلیل گردشگرپذیر بودن قابل توجه باشد.

از سوی دیگر گرانی افسارگسیخته املاک و اجاره سبب شده تا بر شمار واحدهای مسکونی خالی در استان مازندران افزوده شود و به گفته علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک ساری، شاهد رشد بی سابقه اجاره و قیمت فروش مسکن و زمین در استان هستیم.

شمار خانه‌های خالی رو به افزایش است
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اجاره‌ها نسبت به سال قبل دو تا سه برابر افزایش یافته است، افزود: این مسئله سبب شده تا برخی از واحدها که سال‌های قبل دارای مستأجر بود، اکنون خالی بماند.

وی یادآور شد: همچنین بازار خرید و فروش مسکن در استان و منطقه راکد است و دلیل آن کمبود نقدینگی و افزایش نرخ‌ها است.

سهم بالای مازندران از خانه های خالی| دو دلی مالکان برای ثبت اطلاعات

براساس آمارهای سال ۹۵، ۱۰۲ هزار واحد خانه خالی در مازندران وجود داشت که این تعداد در سال ۸۵ حدود ۲۱ هزار و ۳۷ واحد بوده و بی شک این میزان در آستانه سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار واحد فراتر رفته است.

روند روبه رشد و افزایش ۹۰ هزار واحدی خانه‌های خالی طی یک دهه در مازندران در حالیست که شمار نیازمندان و جویندگان مسکن هم روبه فزونی است

تجربه نشان داده هرچه بر شمار ویلاسازی و ساخت و سازها در مازندران افزوده می‌شود، روند تخریب مزارع و اراضی بکر کشاورزی تشدید خواهد شد، ساخت وسازهای بی رویه طی سال‌های قبل، بسیاری از مزارع و اراضی را تبدیل خانه و ویلاهای خالی از سکنه کرده است.

مسلم احمدی که به عنوان نگهبان یک شهرک ساحلی در مازندران مشغول فعالیت است، به خبرنگار بازار گفت: در شهرکی که در آن مشغول فعالیت هستم خانه‌های خالی زیادی وجود دارد که فقط ۲۰ روز تا یک ماه از سال به صورت غیرمتوالی چراغ آن روشن است.

وی با بیان اینکه بیشتر مالکان این خانه‌های ویلایی را غیربومی‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: در عین حال شاهد آن هستیم که جوانان زیادی به دلیل نداشتن خانه و سرپناه، نمی‌توانند تشکیل زندگی دهند و ازدواج کنند.

وی ادامه داد: به رغم وجود خانه‌های خالی و بدون استفاده فراوان، آرزوی خانه دار شدن برای جوانانی امثال من دست نیافتنی است.

طبق آمارها مازندران رتبه هشتم خانه خالی در کشور را دارند و واهمه برخی مالکان و دارندگان خانه‌های خالی از مالیات و عوارض و غیره سبب شده تا رغبتی برای ثبت اطلاعات در سامانه نداشته باشند.

طبق آمارها مازندران رتبه هشتم خانه خالی در کشور را دارند و واهمه برخی مالکان و دارندگان خانه‌های خالی از مالیات و عوارض و غیره سبب شده تا رغبتی برای ثبت اطلاعات در سامانه نداشته باشند

سید عباس رهگشا معاون مسکن راه و شهرسازی مازندران نیز با بیان اینکه اطلاعات مسکن مالکان و مستأجران باید در سامانه املاک ثبت شود، شناسایی خانه‌های خالی را از جمله اهداف بیان کرد و گفت: هدف این است تا از خانه‌های خالی استفاده شود و گرنه مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود.

سهم بالای مازندران از خانه های خالی| دو دلی مالکان برای ثبت اطلاعات

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه احتکار خانه مقرون به صرفه نیست، افزود: سامانه طراحی شده به صورت ملی پایش و رصد می‌شود و تا پایان مهرماه فرصت ثبت اطلاعات وجود دارد.

احتکار خانه مشمول جریمه است
وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از افراد در این طرح ثبت نام نکرده اند، گفت: طبق قانون جریمه‌هایی برای افرادی که اطلاعات املاک را ثبت نکنند، درنظر گرفته شده است.

رهگشا یادآور شد: طبق قانون برای شهرهای بالا و پایین ۲۵ هزار نفر جریمه‌هایی درنظر گرفته شده است و قطع یارانه‌های انرژی و جریمه مضاعف مالیاتی از جمله آن است.

معاون مسکن راه و شهرسازی مازندران با عنوان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی به صورت سنواتی درنظر گرفته می‌شود، گفت: برای هر شخص دارای دو واحد مسکونی مالیاتی درنظر گرفته نمی‌شود.

وی افزود: اگر واحد مسکن اضافه ای داشته باشد مشمول مالیات می‌شوند و باید از فرصت باقیمانده برای ثبت استفاده کنند.

به رغم همه اقدامات و تلاش‌ها باز شاهد هستیم که شمار زیادی از خانوارها و جمعیت استان از داشتن یک آلونک چندمتری و سقف خانه محروم هستند و گرانی سرسار آور قیمت زمین و فروش مسکن، بسیاری از خانواده‌ها را از رؤیای خانه دار شدن منصرف کرده است.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha