۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
۲۰ هزار واحد راکد در شهرهای کوچک داریم| بی جانی صنایع کوچک و بی مهری بانکها
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با بازار:

۲۰ هزار واحد راکد در شهرهای کوچک داریم| بی جانی صنایع کوچک و بی مهری بانکها

جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید به صنایع کوچک و غیر فعال توجه بیشتری کند متاسفانه با این صنایع به مانند فرزند ناتنی برخورد می شود.

علی جدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به واحدهای راکد مانده در کل کشور، اظهارداشت: در حال حضار ما ۲۰ هزار واحد غیر فعال صنایع کوچک در شهرهای کوچک در کل کشور داریم.

وی تاکید کرد: البته آمار واحدهای نیمه فعال بیشتر از واحدهای غیر فعال است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه سهم استان ها از واحدهای غیر فعال به چه میزان خواهد بود، گفت: البته هرچه استان ها دورتر باشند این واحدهای غیر فعال بیشتر خواهند بود به عنوان مثال در استان ما (خراسان شمالی) برخی واحدهای تولیدی تا مرز ۴۰ درصد غیر فعال است و البته در همین استان واحدهای نیمه فعال بیشتری وجود دارد و رقم واحدهای فعال هم به ۲۰ الی ۲۵ درصد می رسد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما مهترین نیاز این واحدهای غیر فعال چیست؟ اظهارداشت: سه علت باعث شده تا واحدهای راکد - صنایع کوچک و متوسط - در کشور تعطیل شوند؛نخست اینکه چون این واحدها کوچک و متوسط هستند دسترسی آنها به اماکن تصمیم گیر سخت تر است لذا اگر واحد کوچکی هم داشته باشند به دلیل کوچک بودن فعالتشان زمین گیر می شوند. این واحدها به مانند واحدهای بزرگ نیستند تا از رانت و دسترسی به مجموعه های تصمیم گیر برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: دوم اینکه دور بودن از مرکز خیلی از واحدهای کوچک باعث شده تا دسترسی آنها به بنگاه های اقتصادی کمتر شود به عنوان مثال بانکهای استان بیشتر منابع خود را در مرکز هزینه می کنند و در بخش های کوچک هزینه نمی کنند چراکه یکی از مشکلات صنایع کوچک هم نبود منابع و مباحث مالی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: سومین نکته هم به عدم حمایت دولت ها از این بخش بازمی گردد؛ این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط بیشترین اشتغالزایی را در کشور دارند و بیشترین فعالین بخش خصوصی در این صنایع فعال هستند و در همه جای مناطق محروم کشور توزیع شده اند. لذا اینها ظرفیت های خوبی دارند  و دولت باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت باید به صنایع کوچک و غیر فعال توجه بیشتری کند. متاسفانه با این صنایع به مانند فرزند ناتنی برخورد می شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha