۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
۷ مترمکعب آب در زاینده رود مانع فرونشست زمین در اصفهان
مدیرکل مخاطرات زیست محیطی سازمان زمین شناسی مطرح کرد؛

۷ مترمکعب آب در زاینده رود مانع فرونشست زمین در اصفهان

اصفهان - شهبازی؛ مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی گفت: افزایش ۲۰ درصدی بهره‌وری کشاورزی در کنار جاری بودن هفت متر مکعب آب در زاینده‌رود برای جلوگیری از فرونشست زمین در اصفهان ضروری است.

رضا شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار و در حاشیه سفر به اصفهان با اشاره به مسئله بحرانی فرونشست زمین اظهار داشت:  فرونشست در معادله ریسک خطر قرار دارد و استان اصفهان در این موضوع به عنوان نقطه قرمز و بحرانی معرفی شده است، همانطور که خوزستان را نقطه قرمز گرد و غبار معرفی کردند.

وی افزود: از سه سال پیش هشدارها داده شد و برای استاندار اصفهان با توجه به اینکه یک پزشک است این مسئله را مانند بیماری سرطان عنوان کردیم تا درک این موضوع قابلیت بررسی بیشتری داشته باشد، اما اکنون کار از کار گذشته و وقوع فرونشست را شاهد هستیم. 

امکان تغذیه آبخوانهای اصفهان تنها با جریان زاینده رود نه باران
مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تهدید فرونشست را به مردم اطلاع دهیم تا این موضوع دیده شود، گفت: فرونشست یک معلول است و نه علت و فرونشست ناشی از سوء مدیریت منابع آبی است.

وی ادامه داد: بالای ۹۰ درصد فرونشست ها ناشی از برداشت بی رویه از منابع آبی است و میزان تخلیه از تغذیه بیشتر است، در اصفهان تنها عامل تغذیه زاینده رود است و بارندگی نمی تواند نفوذ داشته باشد و راه چاره نیست.

شهبازی با بیان علت مدیریت ناصحیح منابع آب گفت: متاسفانه مدیریت بر مبنای عرضه بوده و منابع آب را برای توسعه، صنعت و مصارف شهری  ارائه می‌کردند و با نگاه کوتاه مدت گمان می‌کردند که محدودیت ندارند. در دهه ۸۰ هم این تفکر حاکم بوده است و باید وارد مدیریت عرضه و تقاضا می‌شدیم که یک دفعه با بحران آب روبرو شدیم.

لزوم افزایش ۲۰ درصدی بهره‌وری کشاورزی
 وی خاطر نشان کرد: بنابراین باید تقاضا را تا حد امکان کاهش و در عرصه کشاورزی ۲۰ درصد بهره‌وری را افزایش دهیم زیرا در خوشبینانه ترین حالت در بهره وری ۴۰ درصد هستیم و با این شرایط باید به ۷۰ درصد برسیم.

مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی تاکید کرد: از جایی که زاینده‌رود به آبخوان برخوار می ریزد باید هفت متر مکعب در ثانیه جاری باشد، در این صورت می‌توان تعادل فعلی را حفظ کرد.

شهرک نیروی هوایی بازسازی نشد
وی با بیان اینکه شهرک نیروی هوایی بازسازی و ترمیم نشده است، گفت: بازسازی و ترمیم سازه‌ها باید صورت گیرد که دو سال پیش این اتفاق افتاد و البته همچنان این فرونشست خزنده است و ادامه دارد.

شهبازی قوانین آب را بسیار نامناسب دانست وافزود: این قوانین پیامدهایی بدی را در ارتباط با آب‌های زیرزمینی  به همراه داشته زیرا تحت کنترل دولت نیست و تنها آب‌های سطحی را دولت کنترل می‌کند.

تکثر در تصمیم گیری ها و ساخت برج در تهران
وی ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌ها به ویژه در موضوعات حساس وحدت رویه وجود ندارد و برای مثال تکثر در تصمیم‌گیری‌ها باعث شده که با وجود گسل در تهران همچنان برج ساخته شود.

کد خبر: ۱۱۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha