برای بهبود عملکرد بخش کشاورزی باید از روش‌های علمی استفاده کرد
رئیس اتاق کرمان:

برای بهبود عملکرد بخش کشاورزی باید از روش‌های علمی استفاده کرد

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: برای بهبود عملکرد و کیفیت بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری، باید به کارگیری روش‌های علمی در اولویت‌ باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان گفت: اگر بخواهیم بازار محصولات کشاورزی حفظ شود و اشتغال پایدار در حوزه کشاورزی باقی بماند، باید از روش‌های نوین کشاورزی بهره گرفت.

سیدمهدی طبیب زاده، در نشست با فعالان بخش کشاورزی استان کرمان و نماینده شرکت هواپیمایی ماهان، افزود: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد استان دارد که در این بین پسته با یک و نیم میلیارد دلار صادرات، ۱۰۰ هزار نفر اشتغال و بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، سهم عمده کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل باید با استفاده از علم روز دنیا، افزایش راندمان و نیز توجه به نیاز بازار، قیمت تمام شده، بسته بندی مناسب و محدودیت های آبی، بهره‌وری در این بخش را افزایش داد.

 طبیب‌زاده، گفت: آب بسیار گران است به همین دلیل باید به سمت تولید محصولاتی رفت که ارزش افزوده بالایی دارند و در دنیا دارای مطلوبیت و بازار مناسب هستند.

وی گفت: شرکت هواپیمایی ماهان در هر حوزه‌ای ورود کرده توانسته منشا خیر باشد و باید از روابط این شرکت برای ورود علم نوین دنیا به کشاورزی کشورمان بهره گرفت.

رییس اتاق کرمان در ادامه از  برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تورهای  بازدید از روش های نوین کشاورزی سایر کشورها از جمله آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: جمع حاضر در این جلسه توانایی ایجاد شرایط مطلوب را دارد.

 در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز گفت: در کشاورزی ما اتلاف منابع وجود دارد؛ درحالی‌که بهره‌وری بخش کشاورزی باید بدون افزایش سطح زیر کشت ارتقا یابد که تحقق این موضوع نیازمند استفاده از روش‌های علمی است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: با حضور شرکت هواپیمایی ماهان، فرصت خوبی برای ورود کشاورزی نوین به کشور فراهم شده است و بخش خصوصی در کنار دولت و دانشگاه آماده فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای تحقق این مهم است.

همچنین نماینده شرکت هواپیمایی ماهان در این نشست گفت: دانش کشاورزی ما با اروپایی‌ها فاصله زیادی دارد به همین دلیل شرکت ماهان در راستای مسئولیت های اجتماعی خود به دنبال ورود علم و دانش کشورهای موفق دنیا در حوزه کشاورزی به کشور است.

محمدعلی عرب نژاد، گفت: شرکت هواپیمایی ماهان توانسته از علم متخصصان اهل کشور هلند و آفریقای جنوبی برای توسعه گلخانه ها در استان لرستان استفاده کند که در این بین برای هزار نفر شغل ایجاد شده است و حالا به دنبال استفاده از علم این کشورها برای توسعه باغ های نوین پسته، خرما و گردو در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و مناطق شمالی و غربی کشور است.

وی گفت: در کشور ما هدررفت آب بسیار بالا است و می توان با استفاده از علم متخصصان حوزه کشاورزی، اشتغال پایدار، کشاورزی بهره‌ور و آبادانی را به مناطق مختلف هدیه داد.

 عرب نژاد، در ادامه گفت: یارانه‌های عظیم انرژی باعث شده انگیزه‌ای برای افزایش راندمان بین کشاورزان وجود نداشته باشد و ما با کمک اتاق کرمان و با هم افزایی به دنبال بهره‌گیری از روش های نوین و روز دنیا در بخش کشاورزی هستیم تا از کشاورزی غیراقتصادی رهایی یابیم.

 در ادامه این نشست دکتر ویلیام، از متخصصان کشاورزی نوین گفت: بیش از هشت ماه است در خصوص وضعیت آب و خاک ایران تحقیق می‌کند. وی با بیان اینکه شانس های بزرگی در حوزه کشاورزی ایران به ویژه در بخش پسته کرمان وجود دارد، افزود: خاک ایران اگر به درستی استفاده شود مانند یک گنج با ارزش است.

ویلیام در ادامه گفت: تحقیقات زیادی بر روی نمونه های شیمیایی و فیزیکی آب و خاک انجام شده و تحقیقات نشان می‌دهد شوری آب در نقاط مختلف ایران در حال افزایش است و باید با این موضوع مبارزه کرد.

وی آبیاری غرقابی را یک اشتباه رایج در کشاورزی ایران دانست و گفت با بهره گیری از المان های مختلف و ورود تکنولوژی های جدید به ایران که بخشی از آن محقق شده، می توان مشکل را تا حدودی برطرف کرد تا رقابت پذیری محصولات ایران در بازارهای دنیا حفظ شود.

در این نشست سایر حاضران نیز به بیان مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی استان کرمان در بخش پسته به ویژه بحران کم آبی، استفاده از واریته های نامناسب، مشکل خرده مالکی و عدم تحقق آبیاری های نوین و عدم به کارگیری علم متخصصان در بخش کشاورزی پرداختند.

کد خبر: ۱۱۰٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha